Jump to content

Modellflyg


_coffe_

Recommended Posts

Jag har varit sugen riktigt länge nu på att köpa ett roligt flygplan och lära mig flyga...

Någon här som håller på med lite flygning och har tips på något bra nybörjarflyg och någon bra hemsida som man kan läsa lite...

Link to comment
Share on other sites

Började fuska lite i våras med ett eldrivet trainer plan i frigolit (lätt att laga med epoxy).

Första tiden flög och lagade jag plan i förhållande ca 1 till 200 i minuter räknat :banghead: .

Det finns en gratis flygsimulator som heter FMS.

Köp en "sändardummy" med USB interface (ca 200 spänn) och öva i FMS först så lär du dig att dra spakarna åt rätt håll även när planet är på väg emot dig.

Börja med ett högvingat trainerplan (jag tycker det är lättare med skevroder även fast många säger att man skall börja utan). Som jag ser det finns det absolut ingen anlening att köpa något annat än ett eldrivet plan med LIpo batteri.

Hitta gärna en polare med lärar elevuttag på radion så kan du förbättra förhållandet mellan lagning och flygning. (fast det är rätt kul att laga också. Tycker man inte det så kanske man skall skaffa en annan hobby :lol: ).

Lycka till.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

]mossi7s.jpg

Kompisen spakar våran 2 motors mosquito

post-31-1202051755_thumb.jpg

En stilla tur med en Ryan STA en ljum sommarkväll

Jag skulle nog inte rekomendera den. Om du promt skall börja med el så välj en elseglare. Men vill du lära dig så köp och bygg något härifrånhttp://www.modellproduktion.se/bygg.htm j

Du bygger en vanlig modell på några helger om du fixar en bra byggbräda ( tretex eller kork limad på spån eller dyligt) och läser på innan.

ag har provat det mesta från modellproduktion och allt fungerar kanon dock är min kunskap om deras el flygplan sämre. Jag vill att det skall låta

Mitt råd är köp och bygg en sk78 b och kontakta närmaste modellflygklubb och få hjälp i början. Om du promt skall försöka själv GÖR DET INTE välj en Lajban men 25 motor. Till 78 kan du använda en 40 motor. Jag skulle köpa en Sk 78 flyger kanon och gör stora delar av konstflygprogramet riktigt bra. Den är även så stor att du kan flyga i lite vind. Den är även kanon på flotörer och skidor. Det har jag provat. Jag har även bogserat segelplan med den. Ett gott råd Bygg den med flaps men använd dem inte till att börja med men de blir roliga senare. Med rätt målning kan den likna lite Porter dautremont.chez-alice.fr/helicos/Pilatus_port... men ändra inte stabbe och fena till att börja med utan använd endast som inspiration.

Motor köp en bra jag vet inte vad som gäller för närvarande men jag skulle sattsa på en OS 40. Och använd nitrerad soppa det är motorn byggd för Radio köp hos en känd handlare helst en 6 kanalig så har du att växa i. Varför bygga i stället för att handla färdigt. Då du tänker på att bygga bil så tycker du nog om att bygga samt en hemmabygge är mycket enklare att laga. det fins dock bra färdiga här ett exempel http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?a...mp;subgroup=420

Jag kan hålla på hur länge som helst slå en signal så kan vi prata mer.

Michael W

0734030076 0322621503

Link to comment
Share on other sites

Det är skitsvårt det där med att välja ett bra plan att starta med, finns ju en uppsjö av allt :P

Nä, visst hade det varit roligare med ett plan med motor... Det är ju mycket ballare när det låter :D Jag tänkte mer kostnadsmässigt, men det kanske blir ungefär samma peng som att köpa ett elplan!?

Bygga själv hade varit skitskoj, verkar knepigt bara men så är det väl alltid när man inte vet något... Det verkade som en omöjlighet att bygga en sjua, men många har uppenbarligen klarat av det och jag är också snart på g utan att det känns som en alltför stor omöjlighet :P

Kanonbra länk!

Link to comment
Share on other sites

Coffe du behöver inte vara orolig för bygget. Passformen på de byggsater jag rekomenderade är så bra att du kan nåla fast en vinghalva på byggbordet och sedan blaska på med ca klart. Gå till biblan och låna små flygplan av Bo Gårstad läs och begrunda hittar du en gamal bok av Per lundqvist låna den med

eller köp http://www.gardstad.se/raskolan/raskolan.htm

Om du läser Bosses böcker och bygger hans flygplan kommer du troligen ej att misslyckas. Ja jag vet det är en hög tröskel i början och mycket att lära sig tyngdpunkter klädsel osv men det är samtidigt skitkul unna dig att påbörja en hobby i stället för att bara konsumera en ny leksak.

Lev väl

Michael W

Annars köp begannat typ någor i denna stilen http://www.blocket.se/vi/14952005.htm?ca=16_s

Link to comment
Share on other sites

Jag har hållt på i drygt 15 år men sålde allt för ett par år sedan pga för många hobby's och för lite tid. Ska dock ta upp det igen om grabben blir intresserad när han blir äldre. Ser dock inga skäl till att inte välja ett eldrivet plan, visst är det kul med förbränningsmotor men det är fler felkällor, allt blir kladdigt och trist att hålla på med. Med 2-3 batterier kan man idag flyga sig trött medans batterierna laddas.

Har du en lokal flygklubb så ta kontakt med dom, visst går det att lära sig själv men det går både fortare och blir billigare (mindre krasher) om du får hjälp av nån som kan.

Edit: http://www.svensktmodellflyg.se/

Edited by Falcor
Link to comment
Share on other sites

Som falcor sa. ta kontakt med en lokal klubb.

Angående kyoshos cub så kan jag säga att den flyger hysat bra och enkelt. tål en hel del stryk.

Men har du tänkt att fortsätta med denna hobby så rekomenderar jag att skaffa lite bättre grejer, blir billigare i längden på det sättet.

Men cuben är skoj inge snack om det :)

Här är ett annat bra forum.

www.rcflyg.se

Jag håller på med det mesta innom RC, bilar, båtar, flyg, heli å har gjort det en längre tid. Jobbar även på en känd svenk modellaffär både i butik och som rådgivare / mekaniker åt kunder med problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog att beställa mig en SkyGlider 2000 i EPP... Detta verkar vara en perfekt nybörjarkärra för mig, som både tål mycket stryk, är rätt förlåtande och inte så snabb... Så hinner man ju reagera :P

Det här verkar ju vara en skitskoj hobby :P Som alla andra med motorer!

Link to comment
Share on other sites

Låter perfekt de.

Vad jag vet så finns den i 2 olika kit. både som ready set inkl sändare å sedan som kit med allt utom sändare å mottagare.

Har varken sett elle flygit denna kärra. Men TT gör bra grejer! sen att det är borstlös motor och lipo ack är super! Sen är ju priset inte fel heller :)

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag tror att det blir kanon för mig som nybörjare... Jag kommer att köpa det kitet inkl. sändare så att jag får något att börja med... Om jag nu inte skulle fastna för det här så har jag inte lagt ut hur mycket som helst för att testa...

Kitet skulle visst komma in nästa vecka där uppe i Östersund, får se vad dom säger om kontrollen och om den går att stoppa in i FMS ;)

Link to comment
Share on other sites

Hejs!

Jag har lagt ner det där med bränsle och gått över till el. Mig veterligt så är www.mft.nu bäst på elflyg i sverige. Har själv bra erfarenhet av firman. Läs på ordentligt innan du skaffar grejor, Li-po celler är känsliga grejor.http: //www.microflight.se/donuts/aito1.wmv grym video på en Donuts aito :) .

Edited by Antus
Link to comment
Share on other sites

Ja tänk om man hade haft lite kommihåg åxå :) jag såg något liknande på youtube för nått halvår sen, han backade i luften :blink:

var på väg rakt ner i backen när han la i backen å rätade upp kärran ........ funkar säkert inte med förbränningsmotor eller?

en som bara tittat på.......

Link to comment
Share on other sites

Visst är lipo ackar kännsliga. Men inte så överdrivet kännsliga igentligen. Nästan ALL elektronik idag har sådana ackar i sig. Mobiler, kameror, borrmaskiner... you name it :)

Det "farliga" med lipo i modell sammanhang är ofta de starka strömmarna vi drar ur batterierna med. Samt att vi drar ur dom för mycket!

Men morderna fartreglage som stänger av strömen till motorn långt innan V på acken gått så lågt att den är skadlig. Sen är det oftast helikoptrar och andra saker som drar mycket ström hela tiden som är farlig för en ack.

En elseglare drar ju bara ström i omgångar och dessutom ofta inte allt för höga strömmar.

Men det kan vara bra att skaffa en "lipo safe" påse att lägga ackarna till under laddning. Denna påse är gjort i syntet matterial och om acken tar eld under laddning eller förvaring så kommer påsen låta ångorna från acken att åka ut ur påsen, och iumed att det händer kommer inget syre in och elden slocknar. Påsen i sig är eldfast.

Personligen har jag kört mycket lipo ackar de senaste åren. Har förstört ett antal genom att jag dragit för hög A ur dom. Men aldrig har jag haft några som tagit eld eller "exploderat" utan de har bara svält och blivit mjuka.

Här är en video på hur lipo safe påsen fungerar.

Toffe

Det finns propellrar med variabel pitch även till bränsle kärror. (dock inte så dom kan vända vad jag vet) men att vända håll med en brännslekärra på 5+kg istället för en elkärra på 250g är lite skilnad i massa :)

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag säger bara:

Hobby City

!! Billigt flygplan!

Har beställt därifrån flera gånger, funkar skitbra. Snabba leveranser (betydligt snabbare än de svenska firmorna jag beställt ifrån...) om grejorna finns på lager (står lagersaldo när du beställer) , finns de inte på lager eller nått problem uppstår så fungerar även supporten ypperligt. De skriver ner värdet på varorna, jag har aldrig behövt betala nån tull eller moms. Då har jag iofs bara beställt smågrejor som motorer å accar, inga hela flygplan. Frakten är inte heller så farlig...

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...