Jump to content

Nu är Det Dags Att Dra I Spenorna Igen !!!


heralue

Recommended Posts

Saxat från nätet:

Bensinskatten höjs med 70 öre

Sverige 31 jan 18:50

Skatten på bensin och diesel kan komma att höjas med 70 öre per liter redan nästa år, uppger SVT:s Rapport.

Den kraftiga höjningen är en del av ett förslag från den statliga klimatberedningen. I utredningen finns också förslag på en ny kilometerskatt på tunga fordon och ändrade regler för bilavdrag till och från jobbet.

Dagens regler för tillåter reseavdrag för alla resor som innebär en tidsvinst på två timmar eller mer, men enligt det nya förslaget ska det bara vara längden på en resa som bestämmer storleken på avdraget, enligt Rapport.

Fy f-n !!!! :banghead:

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Va i helvete... Dom fattar ju ingenting den här jävla regeringen! Ursäkta mig, men dom kommer bara med dumhet efter dumhet... Hur fan tror dom att man ska frakta saker i det här landet? Botniabanan? Tss, någon borde komma ut i verkligeheten och se hur det verkligen är och vad man är tvungen att göra... Det kommer inte minska i bilåkande eller lastbilsåkande bara för att dom höjer skatten, folk blir bara grinigare...

Link to comment
Share on other sites

Man kan undra varför jag ens funderar på att köpa en ny bil :banghead:

Jag tror våra politiker behöver komma utanför tullarna och se hur kommunaltrafiken inte fungerar

Link to comment
Share on other sites

Den där är riktigt snygg!!

Nackdelen är att det här förslaget kommer att slå hårt mot alla dom som måste pendla och som åker långt (som vanligt) men det finns nog ingen i regering som har den blekaste aning om hur det ser ut utanför sthlm... deras privatchaufför kör väl dom till norrtälje ibland och ut till kusten men mer än så är det inte... Dom flyger ju bara små och snälla plan när dom ska utomlands, det kan ju inte göra så mycket mot miljön... Det är värre med tåg, dom släpper ut hur mycket som helst!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att bränslet är dyrt som den är redan idag, men å andra sidan är jag miljöombud på jobbet och har varit på lite föreläsningar bla på ECOcenter å med tanke på hur vi våldtar Moder Natur så inser jag att vi måste köra mindre bil och värna mer om naturen....

Dock skulle jag vilja se att pengarna från bla bränsle öronmärks till miljöåtgärder å liknande så man vet vart pengarna går....

som de e nu används de bla till att ge Guran Persson avgångsvederlag å pension vilket suger....

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att många tar till klimatproblemet för att driva igenom sin politik. Jag tänker närmast på privatbilismens fiende miljöpartiet.

Är det ok att köra bil med bensin-V8 om familjen skiter i resan till Thailand och värmer villan med värmepump matad med vattenkraft?

Är det ok att köra en bil som släpper ut 260g CO2 istället för två bilar som släpper ut 130 var?

Är det ok att åka fyra personer i en 260grammare istället för ensam i en 130?

Ska man se till CO2-utsläppen så skiljer det inte mer mellan en "miljöbil" och en törstig V8 (typ 545) än att två personer i den blir samma som en person i miljöbilen.

Det måste väl ändå handla om att effektivisera transporterna. Gram utsläppt CO2 per transporterat kilo borde vara självklart.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår det också Acke, men jag anser att det inte är sverige som borde presse sina invånare på ännu mer pengar och krav... Titta bara på andra sidan östersjön, på den fantastiska "gröna" ryska elen eller dom andra baltländerna (tyskland också för den delen) som bara spyr ut skit med sina kolkraftverk... Titta på kina, USA... Där är miljöbovarna... Det är där man borde suga pengar och skriva nya miljöförordningar, inte här i Sverige... Visst ska alla vara med och hjälpa till, men man borde också titta på vad som redan är gjort och kolla hur mycket varje land egentligen släpper ut rent i procent... Vi kan ju inte direkt ligga på en topp 10-lista...

Link to comment
Share on other sites

Ja, både rimligare restider och billigare!

Är det verkligen människan som står bakom allt det här med att det blivit varmare? Dom har ju vetenskapligt sett att temperaturerna går i "cykler", ibland är det lite högre, ibland lite lägre... Vi har inte bara kommit in en varmare period och med hjälp av denna så försöker politiker få så mycket röster som möjligt?!

Jag vet iaf att jag bidrar till en bättre miljö, jag bygger vindkraftverk ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att bensinpriset redan är så högt att folk är försiktiga med att köra bil. Man kör det man måste helt enkelt. Har en kompis som är elektriker och de har tvingats höja framkörningsavgiften pga. bensinpriset, de kör alltså inte mindre. Det som kommer att hända är att transporter blir dyrare med bla. dyrare kollektivtrafik.

Tur man har knappt 2 mil till jobbet och samåker med en kollega.

Och när det blir drägligt väder igen åker elcykeln fram ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag att många blir lite putta kanske men jag tycker inte det är fel med beskattning på bränslet (finns andra skatter som är mer ologiska). Ju mer bränsle man gör åt desto mer får man "straffskatta". Sedan vet vi ju inte hur förslaget ser ut så det kanske inte alls är säkert att folk i glesbyggden förlorar i reseavdrag till jobbet.

Själv bor jag i storstan Gbg (nåja) men jobbar i Alingsås drygt 5mil bort. Åker buss o tåg varje dag till j obbet och det tar ungefär 70min enkel resväg mot 35min när jag kör bil. Tycker faktiskt att det är värd uppoffringen att åka kollektivt men jag vet att det är många i gbg-trakten som gärna åker bil till jobbet trots att att de har betydligt kortare resväg än mig. Det är bekvämt och lite status att åka bil helt enkelt....

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag att många blir lite putta kanske men jag tycker inte det är fel med beskattning på bränslet (finns andra skatter som är mer ologiska). Ju mer bränsle man gör åt desto mer får man "straffskatta". Sedan vet vi ju inte hur förslaget ser ut så det kanske inte alls är säkert att folk i glesbyggden förlorar i reseavdrag till jobbet.

Själv bor jag i storstan Gbg (nåja) men jobbar i Alingsås drygt 5mil bort. Åker buss o tåg varje dag till j obbet och det tar ungefär 70min enkel resväg mot 35min när jag kör bil. Tycker faktiskt att det är värd uppoffringen att åka kollektivt men jag vet att det är många i gbg-trakten som gärna åker bil till jobbet trots att att de har betydligt kortare resväg än mig. Det är bekvämt och lite status att åka bil helt enkelt....

Emanuelo,

Du pendlar ju år "rätt" håll m.a.p. restid. Du pendlar ifrån storstan. Jag pendlar in till gbg och när det tar 1h10minuter i bil så tar det drygt 2h med buss,tåg,buss och promenader imellan. Jag har inte den extra timmen på kvällen eftersom jag då inte är hemma innan barnen går och lägger sig. På tåget till gbg gnälls det också över att det inte finns sittplatser till alla. Krydda det med lite oregelbundna arbetstider så blir bilen bäst. Eftersom jag sedan samåker med en kollega så är saken klar...

Punktskatter har ju generellt det problemet att det alltid är samma personer som får ändra sitt beteende när staten använder punktskatter som instrument, de som inte kan ta höjningen p.g.a. sin ekonomi. Jag skulle kunna tänka egoistiskt och säga att höjt bensinpris är bra eftersom trafikproblemen i gbg kanske blir mindre och jag kommer snabbare till/från jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Den som vill försöka inbilla mej att Sverige har råd och möjlighet att leva upp till de styrandes mål att vara så förbannat politiskt korrekta och präktiga internationellt sett när det gäller miljöansvar, för att sedan inte ha stake nog att kritisera chineserna och andra miljömördare utan då drar ner skygglapparna över ögonen och tiger...... den som vill försöka sej på det är välkommen hit så bjuder jag på kaffe och sista smörjelsen.... :angry:

Företrädelsevis är du som söker utmaningen politiker boende i stockholm.

Här nedan är din resplan från Riksdagshuset på Helgeandsholmen:

Gå cirka 700 meter till T-centralen.

Ta tunnelbanans röda linje 13 från T-centralen mot Norsborg.

Restid 36 minuter.

Snopet nog går faktiskt inte Tunnelbanan längre söder ut än

till Norsborg, det är sant !!! :blink:

Sedan har du unjefär 43 mil kvar, OBS! du kommer att befinna dej

utanför "tullarna" under denna resa.

Tänk även på att tar du cykel sista lilla biten efter du klivit av

tunnelbanan så belastar du inte miljön så hårt.

Trevlig resa!

Link to comment
Share on other sites

såg ni programmet "mordet på elbilen" mycket intressant hur Gm tvingar folk (som älskar elbilen) av med sina elbilar. köper upp patent på bra batterier och lägger ner tillverkningen. och säger att ingen vill ha elbil. kom det någon billig elbil så skulle jag köpa en direkt. Indien har en Reva heter den och den skull komma med lithiumbatterier.

tänkt vad lite service. ingen olja.inga stift. inga filters. inga avgasrör, ingen glykol,inga kamremmar. ingen insprutning o startmotor som krånglar. och de flesta går ju minst 15 mil och när kör man det enkel resa per dag? inte ofta.

jag tror 90% av befolkningen hade klarat sig på det. till jobb o till affär o fritidssyssels.

ps. såg en filmsnutt på en dragbike på strippen med elmotor och den gick nåt otroligt.

hur det än är så kommer oljan och bensinen att ta slut. men politikerna måste ge folk alternativ och inte höja kostnaderna för de är redan för höga som de är. Ta SJ till exempel. man får vara glad om tågen går samma vecka man ska åka. alltid förseningar och ska man byta tåg under resan så är man försenad så man missa det man ska på. ja de är inte riktiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är helt sjukt alltihop, det är ett jävla system!

Dom hade en miljökongress på Bali av alla jävla ställen, och hur tog sig alla politiker och "sakkunniga" dit då? Jo, genom sina trevliga flygplan, självklart inte alla i ett utan var sitt... Vem betalar det? Jo, vi medborgare genom diverse skattesubventioner och all jävla skit som dom prackar på oss!

Vad tror dom händer vid skattehöjningar av drivmedlet? Allt annat bli också snuskigt dyrt... Stora åkerier kan inte längre hålla nere sina transportkostnader, vilket kommer att leda i slutändan att mer eller mindre allt, ALLT, blir dyrare... Självklart skulle jag välja ett miljövänligare alternativ till jobbet än den Nissan Kingcab diesel (mer partikelfilter och hela kitet) som vi kör idag... Den är ju så skitig och förstör våran vackra natur! Fy på mig!

Nä, politikerna skulle verkligen behöva komma ut i verkliga livet... Se hur det funkar utanför tullarna där allt inte finns på gångavstånd, där inte bussar/pendeltåg/tunnelbana avgår med 2-3 minuters mellanrum... Det är inte så jävla lätt att klara av livet utan bilen...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

såg ni programmet "mordet på elbilen" mycket intressant hur Gm tvingar folk (som älskar elbilen) av med sina elbilar.

Jo, jag såg den å de va fan skrämmande.... en dokumentär jag rekommenderar alla att se...

Link to comment
Share on other sites

Det var väl ett jädra gnäll ;)

Vänd på det istället och tänk på vad bensinens VERKLIGA värde är... jag skulle säga att det är runt 20 spänn, allt under det är billigt! :-)

(om pengarna sedan går till skatt, vinst eller råvarukostnad spelar inte så stor roll...går de till skatt så kommer de ju tillbaka till samhället dvs oss :thumbsup: )

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tråd detta!!!!

Är det någon som har koll på hur mycket CO2 som vi släpper ut i Sverige per år i procent???

Har för mig att det är 0.1 ppm. (0.0001 procent)

Hur mycket släpper inte Al-Gor staten ut ??? (Hörde någon stans över 50 %)

Bättre han ser till sitt eget land i stället för att "frälsa värden", men det kan dom inte för att då är man inne på dom Amerikanska ärttigheterna som är inskrivet i deras grundlag.

Ingen som har sett dokumentären som är i mot Gors ideér ????? Jag har sett den, men tyvärr inte hela. Det jag såg var sevärt!!! (Och roligt, lärorikt mm) Tänk när Gors ideér inte stämmer längre, vilken flopp för värden. Men det är ofantligt mycket pengar inblandat så det kommer nog att leva vidare ett tag till :((.

Skulle aldrig falla mig in att börja åka kollektivt, känar en timme varja väg. (bilen 25 minuter, Kollektivt 1,28 min Då har jag bara 2,3 mil)

MINA BARN ÄR VÄRDA VARENDA KRONA, för det är dom som hadde suttit i kläm om jag åkt kollektivt.

En rolig bil så man blir glad av att köra den. Värt vad enda krona!!!!

Ingen liten och bränslesnål småbil här inte.

Turbo 4wd och massa effekt!!! :racesmile:

MUMMA för att åka till jobbet med.

Men man blir alltid lika sur när dom vill höja bensinen, skatten och allt annat som har med bilen att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför man ska behöva ha det som argument över huvudtaget... Det borde vara en demokratisk rättighet att få välja sitt eget sätt att ta sig fram på utan att bli påtvingad en annan variant som anses vara "det bästa för alla"...

Link to comment
Share on other sites

Vänd på det istället och tänk på vad bensinens VERKLIGA värde är... jag skulle säga att det är runt 20 spänn, allt under det är billigt! :-)

Skulle du vilja utveckla detta lite Lozec ?

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

20 spänn, tom jag som har gratis soppa i tjänsten och bara betalar förmånsvärdet på soppan ca 5 spänn idag håller på att få tokbryt när man skall tanka tjejens bil för privata pengar, fy faan.

Hur som helst är det snart dags för årets revansch, deklarationen, det är där möjligheten finns till att rättmätigt ta tillbaks det som stulits under årets lopp.

/john

Link to comment
Share on other sites

Skulle du vilja utveckla detta lite Lozec ?

Självklart :-)

Vad jag menar är att så länge soppan kostar som den gör och även om den går upp till 17-18 spänn så kommer jag förmodligen köra lika mycket och njuta lika mycket av varje förbrukad liter. Självklart var jag lite provocerande men vill bara reflektera över att det gnälls så mycket och att det i det här fallet är ett fantastiskt I-landsproblem ;-)

Men låt oss ta den politiska diskussionen i ett annat forum och diskutera hur vi på bästa sätt kan njuta av dessa, i vissa ögon, dyra droppar på bästa sätt. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

någon som har den på hårddisken ?

"såg ni programmet "mordet på elbilen" mycket intressant hur Gm tvingar folk (som älskar elbilen) av med sina elbilar."

sökte på PB men hitta den inte

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant detdär med att höjt bensinpris ska få oss att köra bil mindre. Tror de verkligen att bensinpriset är den enda variabeln i ekvationen? Det verkar ju så.

Bensinpriset har kanske gått upp ungefär 50 öre här efter nyår, men att åka buss en zon (dvs till jobbet för mig) har blivit 2 kronor dyrare med rabattkort (4 utan). Så istället för att kostnadskillnaden mellan att köra bil eller buss de 8 kilometrarna har minskats, så har de snarare ökat!

Staten och kapitalet sitter visst fortfarande i samma båt... :banghead: v

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...