Jump to content

Digital Systemkamera


_coffe_

Recommended Posts

Jag letar lite grann efteen digital systemkamera... Just nu har jag en vanlig digitalkamera, en Konica Minolta och en vanliga systemkamera, en Canon EOS 300... Jag giller verkligen den Canon'en jag har, mycket skön att hålla i samt många bra inställningsmöjligheter... Jag har därför kollat på Canon EOS 400D, men jag kan inget alls om digitala kameror... Jag har hört att den är bra och att det finns en Nikon i ungefär samma division (kommer inte ihåg vad den heter)... Vad har ni för tips och råd på vad jag ska köpa/kolla på??

Eos'ens prisklass passar mig alldeles utmärkt och det finns ju en del begagnade att hitta på t.ex. tradera... Men kan jag ha dom objektiven som jag har på min vanliga 300 på den digitala, är det samma "fattning"? Jag har två stycken sigma-objektiv... Om det går så räcker det ju att jag köper ett kamerahus...

Link to comment
Share on other sites

Ta den nya Canon Eos 400D!!!!

Du får knappast en bättre kamera.

När det gäller objektiv så kan Sigma objektiven krångla till Canons Digitalkameror...De passar men ger ett fel.

Inte ens Cannons Eos 300 objektiven garanterar en normal funktion.

Ett tag så tog Sigma tillbaka objektiven och gjorde en modifiering på dessa så att de skulle funka felfritt, men gör inte det längre.

Chansen att de skall funka är att de inte är för gamla.

Jaghar 3 vanliga Canon och Sigma systenkameraobjektiv men endast 1 funkar mot Digitalkameran

Tips: Ta med dig objektiven till butiken och prova där.

Har provat Nikons kamera som är likvärdig Canon och jag måste säga att de är rätt lika... Nikon var lite snabbare och dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att elgiganten hade en 400D plus att objektiv för lite över 5000:-... Jag har kollat på kameran någon gång och har tyckt att den verkar schysst... Jag tycker ju om min 300... Jag vill ha en digital, för det är så mycket enklare att se hur bilderna blev istället för att varje gång framkalla rullen och så är hälften av korten konstiga för att man exprimenterat en massa :P

Jag har också hört att skillnaden mellan Canon och Nikon inte är så stora, det var visst bara vilken processor dom använde sig av tror jag... Sen så är det väl priset...

Jag får gå in och kolla på en Nikon också, och känna hur den känns i handen...

Bra att du sa det där med objektiven Tommy!

Link to comment
Share on other sites

Vi har både nikon å canon på jobbet och båda gör jobbet galant. Har man optik som passar så är ju valet enkelt, skräpet som följer med är knappt värt namnet.

Jag hade tagit en nikon d80 eller liknande (inte en d40 dock) för att dom känns mer gedigna.

Annars är ju Sonys(minolta) kameror luriga med antiskakfunktionen inbyggd i huset, fast en sån har jag inte testat.

Pentax k100 håller ju samma standard som motsvarande canon eller nikon, kändes rätt bra när vi testade olika varianter inför köp.

/janne

Link to comment
Share on other sites

Vart ligger dom andra kamrorna i prisläge jämfört med 400'an?? Jag får nog gå in i en fotobutik och klämma och känna lite grann märker jag...

Fast jag gillar ju canon som sagt :P

Link to comment
Share on other sites

Vad har dom sagt om objektiven då?

Jag har funderat på att bara köpa ett kamerahus med ett bra minne och köpa objektivet separat... Jag skulle vilja ha ett fast objektiv, har hört att det ska vara mycket trevligare...

Link to comment
Share on other sites

På kompaktkamerorna använder jag i princip aldrig zoomen, men på systemkameran används den flitigt.

Det man måste fundera på är vad man ska använda bilderna till innan man bestämmer sig för kamera.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag fotograferar rätt mycket i naturen... Så en bra zoom uppskattas och kanske även en fast vidvinkel...

Men vad är det som är kasst på det objektivet man får med kameran tro?

Link to comment
Share on other sites

Gå in och kolla på testbilder och recension på www.cyberphoto.se

Jag skulle inte vilja påstå att objektivet som följer med Nikon D40X är kasst. Det finns ingen kompaktkamera som kommer i närheten trots många mer $$$$.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nä, kompaktkameror kommer aldrig i närheten... Jag har ju en vanlig systemkamera sen tidigare, och den väljer jag mycket hellre än min digitala kompaktkamera... Den enda nackdelen är ju det här med att framkalla bilderna och upptäcka att några inte blev som man ville...Det är ju därför jag vill ha en digital systemkamera, plus att man får plats med riktigt mycket bilder om man köper ett större minne och jag kan som sagt snabbt se om min bild inte blev bra....

Link to comment
Share on other sites

Standardoptiken som följer med är tyvärr rena skräpet.

Nu har vi inte köpt nån D40 så den kan jag inte kommentera.

Men vi har bl. a. Nikon D50, D70 och numera D200(fast här köpte vi bara hus) samt Canon EOS 350D alla optik som följt med har varit av undermånlig kvalité (både bygget och bilden) .

Visst funkar dom, men skruvar man på ett vanligt nikkor optik så är skillnaden som natt å dag.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Okej!

Det är bara det att jag vill inte lägga ut allt för mycket pengar på en kamera heller, det är svårt som tusan det här! Jag har lagt in lite bud på tradera där jag hittat några intressanta kameror, det fanns en hel del billig optik där också sen... så man kanska kan pussla ihop något bra tillslut...

Jag behöver en kamera som pallar utomhusmiljöer då jag använder väldigt mycet i naturen... Den ska palla lite olika temperaturer, vara någorlunda slagtålig (ingen silkesvantekamera) och ha lång batteritid... Iof så har dom väl bra batteritid om man köper till dom här batterigreppen som dom har...

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en stabil kamera, jag gillar det där med inbyggd bildstabilisering= billigare optik.

Kolla in fotosidan.se där finns recensioner på det mesta, man får dock komma ihåg att recensenternas egna prylar alltid är just deras egna.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för minne du får med? Det stod inget om vilken hastighet det är vad jag kunde hitta iaf...

Jag köpte Digitalfotos kamerguide 2008 idag, där jämförde dom Canon 400, Nikon D40x och Sonys alpha100... Nikon gick segrande ur det testet, men jag fastnade nog ännu mer för Canonen... Jag tror att det blir en kanonbra kamera för mig som nybörjare, köper jag ett lite bättre objektiv istället för dom som åker med i kit så tror jag att jag kommer att klara mig riktigt långt!

EDIT: Jag tänkte på en grej, kolla på prisjakt.nu eller pricerunner för att kolla det bästa priset på ett kit med den kameran och så om du inte redan gjort det förstås?! Ibland blir man riktigt förvånad över hur mycket det kan skilja mellan dyraste och billigaste... Och man undrar lätt hur dom som har det dyraste priset ens kan få sålt något :P

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...