Jump to content

Grenrör & Avgassystem


badbeemerboy

Recommended Posts

Gokväll...

Har ängnat en timme åt att leta i gammla inlägg, men får inte svar på mina frågor.

Funderar på att bygga eget grenrör osv.

Ska man bygga i "vanligt" rör eller ska man köra med rostfritt?

Har en migsvets med mison 25 gas. Får väl isf byta till en rostfri tråd.

Måste man har vissa vinklar på utloppet eller det går att ha snäva 90graders hörner?

Skickar med en myket proffsig CADritning* ( läs Paint ) på hur jag har tänkt ha det.

post-716-1201559187_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det en pricipskiss eller är primärrören så korta som de ser ut? I så fall funkar gör det ju, och inte jättelångt från hur det ser ut (tyvärr) på produktions bilar ibland. Men skall man ändå bygga ett eget så kan man tjäna lite effekt här. Jag rekomenderar dej att ta ett snack med någon motortrimmare för lite goda råd. Tror även att jag sett någon enklare programvara för att räknaut/stämmaav rätt längd mm på primärrören. Prova och sök lite mer.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

6-2-1 skulle du nog satsa på.l ang. beräkningar så finns det länk på forumet till vedbodstrimmarens handbok, tror det var Arrowsmith som lade ut den. men där finns en del att räkna på. vad är det för motor du har?

min tanke var att är det en BMW så kolla runt på BMW forum samt hör med Motornord som är stora på BMW.

Är det Volvo så finns KG bl.a. TG och Parner är också duktiga sugmotortrimmare. du kan även läsa en del på Sölves sidor. sölve ståhl i Emmaboda.

Link to comment
Share on other sites

Ska man inte ha ut maximala prestanda så kan man få det ganska bra genom att måta dimensionen på original grenrör och

sedan helt enkelt göra ett 6-2-1 rör där man gör längderna ungefär som original eller kanske ngt längre...

Sen e ju ett 6-2-1 grenrör lite enklare att få ihop rent fysiskt än tex ett 4-1 (mindre rör-sallad) så det kan ju visa sig bli hyfsat

överkomligt även om man räknar ihop ett optimerat rör.

Och på en sjua kan man ju gott optimera för höga varv då man ändå lär ha gott o väl nog med vrid, samtidigt som man aldrig kan

ha för mycket pulver vid slutet av rakan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skulle rekomendera dig att svetsa avgasröret med tig svets för att få ett bättre resultat gärna med stödgas för att få en så slät insida som möjligt .Det finns färdiga böjar att köpa både långa samt korta med varierande tjocklek.Det är väl också viktigt att alla rören från blocket är lika långa och att dom inte är konstrurade så att avgaserna leds mot en tvär vägg och studsar utan att avgaserna leds mjukt ut ! Alltså inga tvära 90 graders typ girade rör om det går att undvika använd så långa böjar som möjligt .Jag kan hjälpa dig med nya böjar om du vill handlar med det till vardags . Men kolla på skroten vill du ha prisuppgifter så ge mig dina tänkta dimesioner och antal så får du ett pris så du inte blir lurad . MVH Challe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...