Jump to content

Fälgbredd vs Däckbredd


Tommy

Recommended Posts

Vi har sett här på forumet länkar och excel program för att tex räkna ut olika däckdimentioner!

Men hur är det med Fälgbredd vs Däckbredd finns det tabeller för detta med?

Själv skall jag ha 6½ tums fälgar och vill veta vad som passar på dessa?

Tänkt mig 195-215 eller 205-225, Det sistnämnda vore kul om det går på en 6½ tums fälg.. :D

Link to comment
Share on other sites

generella mått.. ;)

195 / 55 5.5-7.0

205 / 55 5.5-7.5

225 / 55 6.0-8.0

175 / 50 5.0-6.0

195 / 50 5.5-7.0

205 / 50 5.5-7.5

215 / 50 6.0-7.5

225 / 50 6.0-8.0

235 / 50 6.5-8.5

245 / 50 7.0-8.5

195 / 45 6.5-7.5

205 / 45 6.5-7.5

215 / 45 7.0-8.0

225 / 45 7.0-8.5

235 / 45 7.5-9.0

245 / 45 7.5-9.0

255 / 45 8.0-9.5

205 / 40 7.0-8.0

215 / 40 7.0-8.5

225 / 40 7.5-9.0

235 / 40 8.0-9.5

245 / 40 8.0-9.5

255 / 40 8.5-10.0

265 / 40 9.0-10.5

275 / 40 9.0-11.0

285 / 40 9.5-11.0

255 / 35 8.5-10.0

265 / 35 9.0-10.5

Link to comment
Share on other sites

Dessa såg inte roliga ut för mig med 6½ tums fälgar! :icon_angry:

Du skriver generella mått ... det betyder att jag troligtvis kan få på 195-205:or ... eller?

Jag som vill ha minst 205-215 ... Fn

Link to comment
Share on other sites

Kolla bara hur tajt det blir mot skärmkanten bak innan du bestämmer dig. Mina bakfälgar tillåter bredare däck men jag kan omöjligen få in mer än 205or på en 50 profil (15 tummare). Med rätt däck behöver det egentligen inte vara bredare, även om det skulle se fläskigt ut. Fram skulle jag inte sätta bredare än 195or.

Vad har du för fälgstorlek? Vilka däck har du tänkt?

Eftersom jag ändå inte gillar att åka öppen bil i regn så förespråkar jag R-däck...

Link to comment
Share on other sites

Jag har Volvo V70 originalfälgar 6½" Kommer att vända på Centrum i bakfälkgarna så att jag får samma spårvidd (+lite till).

Jag har nu funderat 195-55-15 fram och 205-55-15 bak av fabr Toyo proxes T1-s

Diametern fram blir 595 och bak 606 ( tar jag 215-50 15 bak så får jag samma diameter bak som fram )

Sedan vet inte jag än hur en locost blir med samma diameter.. behövs det högre diameter bak?

Jag har ringt till dackonline.se men får inte prata med rätt person! :(

Ärligt talat så är jag aldeles :wacko: i huvudet........ av alla mått...

Link to comment
Share on other sites

Vill ni köra bana å rejsa så är det nog 13" å inte så fckn brett som gäller, men vill ni se bra ut.....ja då finns det en uppsjö av grejer. Så frågan är nog vad ni verkligen vill göra med bitarna ni skruvar ihop. Jag kan ju bara nämna 205-50-15 som Westfield rekomenderar, är satta på 7" och de är för mixkörning......lite gata ...lite bana...sen får man experimentera.....meeeera guummmmmiiii..... :icon_blink:

Concordski

Link to comment
Share on other sites

jag körde 225 /45 bak ock 205 / 40 fram.. på 17" fälgar.. då min framdel var några cm högre.. men nu ligger dom lika.. kommer använda 9mm spacers back oxå så man får dom i mitten utav skärmarna.. :) ser fett ut.. :prop:

Link to comment
Share on other sites

För att ytterligare strula till det så har olika tillverkare olika "standarder" på bredderna. Mina Bridgestone 205 däck var lika "smala" i kontaktytan som ett par R-däck jag hade i 185 bredd. Sumitomo däcken som satt på innan på den bilen i 205 bredd var ca 3cm bredare i kontaktytan... R-däck är generellt sett lite bredare än gatdäck.

Jag kommer enbart köra r-däck 13" i max 205 bredd på min bil p.g.a.:

Bredare däck är ofta tyngre.

Bredare däck och lägre profil är "känsligare" för camber och sliter lättare snett, och väger dessutom oftast mer iom. att fälgen måste vara större. Därtill hamnar massan längre ut vilket har ungefär samma effekt som ett tungt svänghjul.

Bredare däck med lägre profil är dyrare.

R-däck har ofta styvare däckssidor än gatdäck.

...det finns många fördelar med lite smalare och högre profil... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Bara en fundering... samma spårvidd som vaddå? Det är ju bakaxeln som bestämmer spårvidden, menar jag...

Intressant att R-däck har bredare millimeter än vanliga däck, så att säga. :)

Link to comment
Share on other sites

Framförallt skaffa inte däcken om du inte är säker på att få ut bilen samma säsong. Sätt hellre på vilket skräp somhelst under tiden. Däck åldras och det känns ju lite trist att lägga ut en massa pengar på riktiga däck och sen se dem torka ut.

Jag har en garagepolare som lagt ut en förmögenhet på däck till sin T23 Rod (fortfarande inte färdigbyggd) - för ca 7-10 år sedan. Gissa om han kommer att få problem att få fäste när den väl står på gatan...

Kallerman har annars en poäng i sitt resonemang, med 13 tummare har man dessutom råd med R-däck även om de slits snabbare på vanlig väg för de är betydligt billigare än 17 tums däck. På bana är det en annan sanning som gäller - där brukar gatdäck slitas ut betydligt snabbare.

De flesta säger dock att man ska lära känna bilen på vanliga däck innan man satsar på R-däck - men det är såååå tråkigt att vänta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, du menar så. :) Bara se upp så du inte ökar spårvidden med mer än 30 mm jämfört med vad bakaxeln har från början på donatorn.

Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt anbefale å kjøre på 13" hjul, de er mye lettere og mye billigere. Jeg kjører på 205/60-13 Yokohama 048, anbefalt felgdiameter her er 6". Men når du går opp til 7" så forbedrer veigrepet seg overraskende mye. Så billigst og best etter mine erfaringer er Yokohama 048 205/60-13 på Compomotiv CXR 7"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ok dags för lite lyft av gamal tråd...

Det här med att borra om bultcirkeln, är det helt sonika att borra passande hål i spindeln och sen gänga? Har Volvodelning 108*5 och skulle vilja ha 120*5, alltså 5 nya hål mellan de gamla. Kan man behålla samma bromsskiva (med nya hål i den också naturligtvis)?

Link to comment
Share on other sites

så har jag gjort men istället för att gänga tog jag hjulbultarna från en saab 900 (de har mindre hals) och slog i.

jag har dock inte provat den än så det ska bli spännande att se hur väl hålen stämmer när jag ska på med fälgarna.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen inte så konstigt, på R-däck, precis som på många amerikanska däck så anger man slitbanans bredd.

Våra vanliga europeeiska däck anges däckets bredaste ställe, det tycker jag är mer konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Mrlynx:

Skulle du vilja utveckla lite mer hur du gjort, förstod inte riktigt... :unsure:

Håller för övrigt med DIRAVI, det är hur mycket gummi man har i marken som räknas, därför borde det vara det som anges.

Ska minsann ut på parkeringen sen med ett måttband och kolla hur det ligger till!

Link to comment
Share on other sites

Behöver du förändra offset så gör du enklast i att svarva dej ett par spacers med "dubbla bultcirklar". Det är inga problem så länge du behåller bultantalet. Att gå från 5 till 4 bult eller tvärt om är inte fullt så enkelt... bifogar bilder på spacers utan centrumstyrning till fälgen.

post-151-1154350792.jpg

post-151-1154350819.jpg

Link to comment
Share on other sites

De där adaptrarna såg fina (och dyra) ut. Det är från 5-bult 108 till 5-bult 120 jag behöver gå så så långt är det lugnt. Får mäta spårvidd och kolla ET om det är läge för spacers/adapter eller om jag ska våga mig på att borra om bultmönstret. Är lite rädd att misslyckas och på ett effektivt sätt sabba en bakaxel och två framspindlar...

Link to comment
Share on other sites

de kostade mej ett par hundralappar i material och några timmar vid svarven och fräsen....

bultarna var jag på skroten och slog ur drivaxlarna på ett par gamla skrotade volvo bakaxlar.

Det behöver inte bli dyrt m.a.o. ( om man har tillgång till maskiner)

Link to comment
Share on other sites

Får gå in och fjäska för grannarna (mekanisk verkstad) om omborrningen misslyckas, vilket jag inte hoppas. Ett tredje alternativ är att hitta 9" (bak) och 7" (fram) breda 17" fälgar i samma design med volvobultning, inte lätt... Eller att köpa 4 st 7" breda och bredda 2 st till 9" på http://falgrikt.se/bredding.htm för 1800 kr/st. Har hittat fälgar med annan delning som skulle vara perfekta, 7,5" och 9" breda i samma design, det är därför jag vill ändra bultdelning, http://www.performanceparts.se/files/AS-Speichenrad.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Frågar i denna tråden istället för att starta en ny!

Ska lägga på vintersulor på mitt släp som jag vet att jag knappt kommer

att använda i vinter men känns lika bra ändå!

Letade i gömmorna och hittade fyra däck i dim. 185/70-14 och ännu djupare

i gömmorna hittade jag fyra lättmetallfälgar. Tror att fälgarna endast är 5 tum breda

så frågan är tror ni att man kan använda denna kombinationen, eller får man inte ens på

185:or på fälgarna??

Link to comment
Share on other sites

Får på dom ska inte vara några problem. men om fälgen är för smal så kan inte däcket få optimal profil men det gör nog inget på vintern då det är bra med smala däck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...