Jump to content

140 Bromsar


bonde_robban

Recommended Posts

är det nån som vet om det går att hänga på volvo 240 skivor på en 140 framvagn?

och i sådana fall hur e det med okena behövs det adapter plattor ??

eller är det rent av så att 140 bromsarna räcker till 600-800kilo(finns det lite häftigare grejor som passar direkt)?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder 140 ok och 240 ventilerade skivor och ok.

Det du måste göra för att det ska passa är att fräsa (slipa ) bort ett par millimmeter på fastsättningsörona på oken.

jag tror att det var ca 4mm.

Det är lätt att mäta när du monterar oken på spindlarna och skivorna är på plats.

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Jag har 140 både skivor och ok kvar.

Vill man nu ha något "häftigare" ?? så får man väl ta

164 skivor som finns ventilerade och passar.

Nu är jag väl av den åsikten att 140's 4 kolvs ok gott o väl

räcker till, och med EBC green stuff belägg var det som en käpp bland cykelekrarna

när man satte på foten på pedalen i min bil.....

Skillnaden mellan kalla och varma belägg var dock så stor att det blev svårkört

så dom åkte bort igen till förmån för vanliga std. belägg.

bak_skivorna_250.JPG

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är väl så att det är mycket enklare att få tag på 240 delar o så är de billigare delar till 240 än till 164. 164 skivor kan man inte köpa på tex biltema. Har för mig att det var en viss vikt skillnad mellan dom också till 240´s fördel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tror att du ska börja med att snegla efter 240 fram ok som är så nya att de kommer från en bil med ABS bromsar.

På så sätt så har du bara en anslutning för bromsslang istället för två på oket och du slipper ett extra bekymmer

med att plugga den anslutningen.

Link to comment
Share on other sites

Ahaa! Tack! Ja, då fanns det ju inte så många att välja på helt plötsligt. Är det nån som använder ABS varianten av bromsokena här på forumet ? Har ingen lust att beställa fel.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har 240 ABS på 140 spindel med ventilerade skivor.

Fast jag tror inte jag är till mycket hjälp för ditt val på MECA för jag köpte 4 nya "original-ok" fram och 4 nya "original-ok" bak på Volvo som jag fick hjälp med att beställda rätt. Priset var något högre än det pris som står i länken från MECA.

Det var Girlings ok fram. Det går inte att använda oken direkt på 140 utan de måste fräsas ner 4,6 till 5 mm över fästhålen. Volvos ok gick jättebra att fräsa. Utan fräsning så är inte oket centrerat över skivan eller rättare sagt den går inte att få på plats alls. Jag har tur och känner en mycket kunnig mekaniker med fullt utrustad verkstad som enkelt och lätt kunde fräsa bort det som behövdes. De två första oken frästes i 4 etapper med provning emellan. Fräsen var en rejäl maskin som hade elektronisk mätning inbyggd. Jag vill minnas vi tog 4,63 mm totalt. De två nästa oken visste vi "rätt mått" och därför kom vi i mått direkt.

En sak till: På mina spindlar är bultarna som håller oken "för stora" för 240 oket. Hålen fick borras upp till 12,7 mm för att behålla samma hålglapp som originalet hade innan dvs cirka 0,3 mm. Vad gäller bultarna är jag osäker på om det kan finnas olika bultdimension på olika spindlar, mina 140 spindlar tillhör den större varianten som kom sent 1969 till Volvo 140 och försvann från marknaden 1974 när 140 bilen försvann. Om det inom den gruppen också finns olika bultdiameter låter jag vara osagt. Jag blev i alla fall tvungen att borra upp hålet. Samma tur där med en kunning bekant och komplett borrlåda med alla tiondelar tillgängliga.

En annan detalj som jag upptäckte för ett tag sedan är att med ventilerade skivor fram så finns det tydligen två typer av monteringssatser som håller klossarna i oken. Kort och lång. På Biltema heter den korta 59907, glöm den jag har provat och det saknas 7 eller 8 mm. Biltemas bromsbelägg som passade till mina 240 ok heter 65913. Rätt monteringspinnar hittade jag på annat håll.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ytan är numera tillsnyggad, men 100% plan är den naturligtvis inte. Men jag tror inte det ska vara några problem. Har dessutom bytt bultarna till M16 (drog sönder gängorna i spindeln...), så de sitter ordentligt. Men det är nog en bra idé att kolla lite då och då så inget vibrera loss.

Link to comment
Share on other sites

På gjutna bitar brukar man ju alltid typ fräsa eller nåt för att få plan yta och det är väl inte en tillfällighet .... och bromsar är ju ganska viktigt

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...