Jump to content

Handbromsspakar


_coffe_

Recommended Posts

Den är ju också skitsnygg ;)

Jag lägger in en beställning oavsett vad det blir... Är dom så snygga så kvittar det ;)

Dock såg jag nu när jag tittade lite nogrannare att den här sista var för "sidomontage" eller vad man nu ska kalla det... iof så kvittar det egentligen... Det blir ju lite mer plats på detta vis...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

en spiralfjäder e ju lättast.. bara borra in den i röret underifrån mellan dom 2 fästplattorna..får kolla i fjäder sortiment asken från Würt på jobbet... den sista ``clubbman´´ utförandet verkar intressant... skulle kunna tänka mig om du skär plattor till en 10 st går det säker att omsätta här.. svetsa i hop dom e ju en baggis... det gör jag gärna själv med ``mina´´ bitar dvs om du vill vara så vänlig... :notworthy:

angående uppspäning av vajer... om man har fri vajer utan hölje så kan man sätta en liten vantskruv i serie... finns ju i rf eller galvade på vilken järn affär eller firma med båt grejer som hellst...

ps hitta handbroms spaken i senaste Kit Car . tidningen asså..

www.kit-cars.com

Link to comment
Share on other sites

Värst vad många det är som också har tittat på Sierrans handbromsspak och rynkat på näsan...

Låt mig CADa lite först så ska vi se hur det blir. En riktigt låg spak ovanpå kardantunneln kanske blir bäst trots allt.

Kanske sätter mig lite i kväll...

Link to comment
Share on other sites

Ett första försök...det blev ganska likt.

post-664-1200987743_thumb.jpg

post-664-1200987755_thumb.jpg

post-664-1200987852_thumb.jpg

På undre bilden är den monterad i ramen. Total höjd från infästningen och upp är drygt 55mm mot Sierra orginal som har 110mm. Mycket bättre plats för armbågen.

Det saknas fästplattor och bakre infästningen tror jag blir lite väl klen. Dessutom saknas det detaljer i pivotpunkterna. Ett litet rör med skruv genom skulle kunna fungera...

Ska komplettera med en fjäder för låsbygeln också.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Lite puts och lite lack så ska det nog bli bra....

Lite puts = Ja

Lite lack = Nej ! ! !

Färgen väger ju extra.. ;)

allvarligt ser den riktigt bra ut.. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha.

Den är gjord i vanlig Domex. Den kommer rosta. Anledningen är att jag varken kan svetsa rostfritt eller aluminium men då jag har en kompis som tiggar funderar jag på att ändå köra rostfritt när utvecklingen är färdig...

Blir snyggare svetsar också.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hur går det med tillverkningen av den förträffliga handbromsen?

Hej Fredrik

Undrar om det finns nån cad ritning på handbromsen och om man kan få ta del av den

Mvh Sorin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...