Jump to content

Mobilt Bredband, Vilken Operatör är Bäst?


stigge

Recommended Posts

Så här är det: jag tänkte skaffa mig ett sånt där mobilt abonnemang till laptopen. Dels för att kunna nå nätet från garaget, dela för att finnas med i matchen när jag är på resande fot. Har tröttnat på att tjuva andras nätverk med allt krångel som hänger med.

Tele2 annonserar för 99 spänn/månad vid ett års abonnemang.

Telia vill ha 199 per månad.

Var är skillnaden egentligen? (telias surfzoner har jag tillgång till ändå eftersom vi har telia adsl hemma, det ska tydligen ingå)

Är telia dubbelt så bra?

Någon som tillbringar sin fritid här borde ha koll tycker jag. Tror jag. Hoppas jag. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Själv så använder jag Tele2/Comviq Surf för hela 169:- i månaden inkl. tvillingkort så att ja kan ha ett kort i modemet å ett kort i min smartphone.

Det abonnemanget ger Comviq Kontant priser på telefoni men då jag inte ringer så mycket så .....

Surf däremot :) Modemet hänger på stationära datorn på kontoret å till laptopen så kopplar ja smartphonen. Det funkar att surfa på båda samtidigt :)

Det går fortare att surfa genom telefonen (via Laptop) än i den direkt, processorhastighet ?

I huvudsak är jag nöjd med funktionen, det jag har åsikter om är att ALLA abonnemang annars kostar 15:-/Mb i surfkostnad, värre än bensinkartellerna....

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Abonemangen är i princip helt lika vad jag kan se. även i avseendet "Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån" så har telia exakt samma fras i sitt avtal.

Visst du betalar 100 spänn mer för telia. Men telia har sååååå mycket bättre täckning att jag skulle välja telia. Då behöver jag inte bry mig om att jag inte har internet någon stans i sverige typ.

Du frågar om telia är dubbelt så bra? jag säger nej. men dom har typ dubbelt så bra teckning :)

så ska du resa mycket välj telia. ska du bara vara hemma och resa i större sammhällen/städer speciellt söder om falun så välj tele 2, tycker jag

Link to comment
Share on other sites

På jobbet körde vi ett test av alla mobila bredband med 15 st enhetar på vart abenemang runt om i landet. och efter 2 månader visade det sig att TRE blev bäst så nu har vi alla mekaniker på mitt företag mobilt bredband via TRE även om all annan trafik går över telia. telia kunde inte matcha TREs täckning runt om i landet.

jag är mycket nöjd med det mobila bredbandet, vet ej priset.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt ner ett par timmar på diverse sökningar på nätet, och för mina täckningsbehov tycks 3 vara bäst. 199/månad.

Ska knalla in på 3-butiken här i stan och kolla det sista.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad jag har hört så ska faktiskt tre vara den med bäst mottagning och uppkopplingshastighet... Jag har själv bara erfarenhet av Telia, och den är positiv... Nästan lika bra mottagning med modemet som med mobilen...

Link to comment
Share on other sites

På jobbet körde vi ett test av alla mobila bredband med 15 st enhetar på vart abenemang runt om i landet. och efter 2 månader visade det sig att TRE blev bäst så nu har vi alla mekaniker på mitt företag mobilt bredband via TRE även om all annan trafik går över telia. telia kunde inte matcha TREs täckning runt om i landet.

jag är mycket nöjd med det mobila bredbandet, vet ej priset.

Jag kan nästan garantera att ni inte testade i trakterna runt östersund i så fall. Ska man har mobilt bredband där är tre kasst :)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med NMT då?

NMSAB (Nordisk Mobiltelefoni AB) bygger ett rikstäckande Turbo 3G nät på gamla

NMT:s frekvenser. PTS beslutade nyligen att NMSAB skulle få "ensamrätt" på 450 bandet.

Dom påstår att dom täcker 90% av Sverige och håller på att bygga ut hela tiden, dom har

turbo 3G i hela sitt nät.

Link to comment
Share on other sites

Med NMT blir modemet större om jag förstått saken rätt.

Sedan är priset lite högre. 329/mån plus modemklumpen för 1800.

Frågan är hur det närmaste året ser ut, vad händer när fler och fler skaffar mobilt? Trängsel på linan med långsam uppkoppling som följd?

Link to comment
Share on other sites

Testing testing från garaget!

Det blev mobilt bredband från 3.

Och så här långt tycks det fungera toppenfint, men jag har inte kollat hur kvickt det går.

Tillräckligt för att kolla sidor som inte är så himla tungladdade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...