Jump to content

Et


Ferm

Recommended Posts

Hur vet man vilket ET som rimligt att använda? Fram har jag Sierra spindlar så det finns väl någon rekomendation som gör sig bra till dem, men bak har jag egentillverkade uprights så vad går man efter då?

Mvh Mange

Link to comment
Share on other sites

Sierra har +41 mm offset. Om man kör med mindre offset så ökar ju scrubvinkeln. Jag har 15" fälgar med +15 mm offset fram och hoppas att det funkar. Bak har jag också egna uprights men lagerhållare från Sierra. Mina bakfälgar har en offset på - 20 mm. Enligt SFRO-handboken så godkänns inte så stora spårviddsökningar men i verkligheten så verkar det vara lite liberalare, men vad vet jag? :image018:

Sök på scrubvinkel eller styrradie på forumet.

Link to comment
Share on other sites

ET påverkar scrubradien. Scrubradien är endast intressant för framvagnen då den anger hur mycket det "rycker i ratten" vid olika krafter på framhjulen (vid inbromsning om ena framhjulet låser upp t.ex, eller vid en punktering på ett av framhjulen).

Vill minnas att scrubradie störren än ca 60 mm anses som lite väl mycket. Rätta mig gärna här om någon har bättre tumregel.

ET påverkar också den hävarm som ger krafter på hjullagren. Detta är intressant för både fram och bakvagn. (Om man tänker sig att hjulet satt fast med en enorm spacer på ett par meter eller så så skulle det bli en jättelik brytkraft på lagret.)

Spårviddsökningen pga ET påverkar lagerkrafterna, men lagerkrafterna påverkas också av hur tung bilen är. Rimligtvis bör man kunna acceptera större spårviddsökning än vad som rekommenderas för bilen som spindlarna kommer ifrån, om bilen man bygger är lättare än den bil man tagit spindlar ifrån.

Om du byggt egna uprights borde det vara avståndet från lagerläget till centrum på fälgen (mitt emellan däckssidorna) som skall jämföras med samma avstånd från den bil som lagren kommer från med godkända fälgar. OM du använder både lager och nav från samma bil så bör reglerna för ET från den bilen vara tillämpliga (med viss eventuell lättnad pga en bil som inte är så tung).

Exakt hur mycket offset som är ok bör du nog diskutera med din besiktningsman om det skiljer mycket från original enligt ovan.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Scrubradien kan ha betydelse för bakvagnen också. Om man har för stor radie så belastas yttre bussningarna hårdare vilket i sin tur kan innebära att man kan få oönskad toe-out vid inbromsningar.

60 mm verkar mycket tycker jag, har för mej att jag sett nån siffra runt 25 mmm som optimal scrubradie.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Ja det har du förstås rätt i belastningen på bussningarna i bakvagnen blir större med stor scrubradie. Vid mycket scrub och under inbromsning kan säkert bussningarna flexa en del.

Jag tror att önskad scrubradie fram ligger på runt 20 mm precis som du säger. Jag menade 60mm som max godtagbart.

Själv bygger jag med Volvo 140 spindlar fram. Har fälgar med ET55 (Honda Prelude) just för att få ned scrub. Det ger ca 22mm scrubradie (205 / 50 / 15 hjul).

Bak har jag Saab 900 OG framspindlar. Med samma hjul ger det 10mm scrubradie.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...