Jump to content

Badbeemerseven


Recommended Posts

Hej alla glada Locostare. ( kan man skriva så i plural ) ;)

Nu är det tid för mig att ta tag i MITT Locostliv på lite mer allvar.

Har varit en trogen läsare av dom flästa inläggen den senaste tiden, och intresset bara ökar mer och mer.

Som några av er vet ( till vissas förtret tyvärr :( ) köpte jag ett SFRO 1 klart chassie av nån snubbe vars farbror hade dött uppe i Gävle våren 2006.

Jag vet att jag måste göra om SFRO 1...

Det som satt i då var allt som boken rekomenderar, jag gubben hade byggt exakt så som boken uppmanar, inkl en Ford 1300 motor. Inte konstigt att han dog av magsår :hypocrite:

Motorn har nu ersatts av en BMW M50B20 ( BMW 320-91 motor på ca 150 hk ).

Kommer till att fylla på denna tråd så gott det går med tankar, bilder och frågor ang mitt projekt. Hoppas att man kan få synpunkter fast att här inte e så många som bygger med BMW motor.

Kommer säkert att behöva ha extra mycket hjälp av Fredrik & Fredrik från Eslövstrakten, då dom bygger med i princip samma motor.:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

grattis och välkommen, du har kommit längre än mig !!!

jag har satt foten i blöjan och verkar inte komma loss. Har haft total stiltje i 4 månader, men hoppas få lite tid.

Du kommer säert att få en massa tips här beträffande tekniska detaljer etcetera, det har jag i alla fall. Jag köpte också ett "färdigt" chassi som jag fortfarande håller på att skära ner och göra om :lol:

Lycka till!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har stött på ett problem.

Iom att jag köpte ett chassie som redan hade varit på SFRO 1 så har förra ägaren slipat ner svetsar där det ska ligga plåt emot.

Och i SFROs regler står att man inte får ha slipade svetsar vid första besiktningen.

Jag måste ju så klart göra om SFRO 1, och kommer då kanske få ett negativt besked ang mina nedslipade svetsar.

Vad har ni för synpunkter på det?

Måste jag bygga ett nytt chassie? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Har hört mig för lite och har fått reda på lite av varje.

Jag kommer nog att försöka prata med min närmste besiktningsman och resonera med honom. Hoppas att han accepterar det.

Återkommer med hur det gick efter SFRO 1.

Link to comment
Share on other sites

När vi besiktigade vårt första bygge så var det inget problem. Vi slipade också ner svetsarna på undersidan, yttersidorna och ovansidan för att kunna spänna allting rakt när vi byggde ramen. Kontakta SFRO och förklara så skall det nog inte vara nåt problem...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra tips, tar dom åt mig och använder lite av varje.

Kan bli svårt att få tag i rätt besiktningsman då jag köpte chassiet 80 mil från mig för snart 3 år sedan, och det var flera år sedan gubben dog, och gjorde sin första SFRO.

Slänger upp en bild senare...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eftersom det bara var två månader sen jag skrev något tänkte jag att det vore kanske på tiden.

Håller på att jobba ihjäl mig på jobbet, så det blir inte mycket tid till intressen.

Men men, det som händer är att jag har köpt en kardan från en Volvo 240 som jag har

svarvat nya medbringare till för att den ska passa fram på min BMWmotor och bak på Fordaxeln. Jösses!

Har oxå hittat passande belägg till mina ok som troligtvis är Ford dom med. Vet inte säkert då det är nya ATE ok.

Beläggen som passade 100% var till SAAB 90 och 900 med Volvo monterringssats, som fick modifieras lite. Otroligt...

Nu är det "bara" pedalställ och styrstång kvar...innan första bes.

Och det största problemet: Motorhelvetet! Blir fortfarande inte klok på hur jag ska koppla in möget...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...