Jump to content

Rörbock


Micael

Recommended Posts

har själv stått och packat rör med sand torkad i ugnen så den inte skulle klumpa sig.. sedan sollad... men att ösa ner vatten är ju smart.. man brukar ju packa sand genom vatnning...men vad som är mycket viktigt är... pressverktyget måste passa mycket bra... dom billiga rör bockar som finns här att köpa är för tum rör, och då blir mm rör platta oberoende om dom är sandfylda...man får i sådant fall slipa eller svarva in formen så det blir exakt presspassning. då kan det gå... sedan e ju riktiga godkända störtbåge rör i princip omöjliga att köpa från järn affären om man inte köper stora partier..

klart vattenledningsrör ser ju ut som en båge fast dom inte e så hållbara...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag har suttit och tittat på www.gottrikes.com och den Pipe-Bender som finns där, enkel att bygga själv förutom "die's"en :blink:

Min undran blir då skulle det funka att gjuta sånna själv i glasfiberarmerad plast ? Hur mycket tryck tål plasten ? Finns det något annat sätt att tillverka die's på :blink: finns de inget bra svenskt ord ? antar att dom kostar en slant att köpa färdiga :(

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Jo de förståss, men vilken godstjocklek kan böjas och vilken kraft krävs. För att bocka ett 22*3 mm rör krävs det en hel del kraft.

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Såg förresten på locostbuilders att nån gjort matriser/schabloner/dies av plåtförstärkt plywood. Så glasfiberarmerad plast med plåtförstärkningar borde väl funka utmärkt.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

har man en svarv så går dom ju att svarva av en metall skiva...men om glasfiber håller.. tveksamt.. det pressar ju hyfsat ut åt sidorna... vi köpte in en bock från verktygsboden... matriserna/böjelementen hade ruskigt dålig presision.. grovgjutna med tjock färg.. men man får ju som bekant vad man betala för.. är inne på att svarva till en bock för 22 mm rör.. då det ju är små bitar.

Link to comment
Share on other sites

Personligen så har jag inte tillgång till svarv, därav undran om det skulle funka att gjuta i plast/glasfiber för att då skulle man även kunna göra matriser med olika bockningsradier. Kanske ek eller bok håller med en plåt på var sida....

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

jag har innan tillverkat remskivor i plywood men då satte jag genomgående bultar med stora brickor längs hela kanten... och det höll bra... står en vedkap ute här hos mig med 2 sådana... har stått ute sedan 1989 och funkar fortfarande... iofs har jag kommit från sådana dumheter som att elda med ved..

funderade lite på att skära ut rundeller ur 5 mm stålplåt med plasmaskäraren på jobbet och bulta ihop till ett paket eller svetsa..... och svarva till det sista...men...det är nog lättare att fixa en tjock platta.

en lokostlösning är ju att sätta fast träplattan på axeln till en elmotor... sedan riggar man upp ett anhåll och svarvar spåret på plats.. så blev remskivorna till på vedkapen.. det mesta är möjligt om man bara vill tillräckligt..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har efter lite pillande lyckats få ihop en matris av ek, "fräste" spåret med hjälp av en 19mm hålsåg i pelarborrmaskinen.

Slutresultat : 2 st rör bockade med 84 mm radie, dom blev något ovala i böjen 21*18,5 men jämna och fina, duger säker för dom fyra hörn som skall vara i akterpartiet...

//Toffe

Link to comment
Share on other sites

Jag limmade med vanligt trälim, får se om det håller eller måste kompletteras med lite skruv också.

När jag fräste spåret så hade jag en 19mm hålsåg och körde 2 gånger med 1mm förskjutning

jag tror jag ska hålla mig till 19mm nästa gång...... så kanske ovaliteten minskar......

//Toffe

PS.

ang. de olika färgerna på plåtarna så kan tilläggas att man tager vad man haver, det orangea är bakplan från ett el-skåp

och det blå är från en gammal dammsugare från en bensinmack. Byggkostnad 0:- men ett antal timmar 1½ dag

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...