Jump to content

Importerad Motor?


Recommended Posts

Trots att mitt bygge i det närmaste stått still sen semestern så är jag redan igång och funderar på nästa projekt.

Mitt problem:

Jag har vittring på en möjlig donatorbil som importerats privat. Har detta betydelse med avseende på formuleringen "motor från bil som sålts i Sverige" eller räcker det att bilmodellen som sådan sålts här?

Link to comment
Share on other sites

Räcker det inte bara med att säga vad det är för motor?

Tiger i östersund köpte ju en fabriksny motor till deras demobil. Så den motorn kommer ju inte enns från "nån" bil utan dom har ju bara uppgett motortyp.

Link to comment
Share on other sites

För amatörbyggt fordon har det ingen betydelse. Den generella avgasdispensen gör att motorns ursprung kvittar bara man kan bevisa effekten och att den klarar 4,5% CO (samt har sluten vevhusventilation).

I ombyggt fordon beror ju avgaskraven på årsmodellen men inte ens där ska det vara något problem med en importmotor. Om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare måste det dock vara en motor som hade kat i originalskick.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar. Ville minnas (nu när jag inte är lika sömndrucken som igår...) att det är effektuppgift enligt motornummer som gäller och skulle inte just den motorn (eller motortypen) finnas i svenska register så... Jag förstorar säkert ett problem som inte finns om man jobbar lite på det. Inte första gången =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...