Jump to content

Nya Funderingar..ram Fråga


Snowman

Recommended Posts

Hej igen

Efter att projekt ideerna fått ligga lite på is pga annat så har det tagit fart igen.

Satt och kollade lite på mcsorley ritningarna.. men jag är nog för dum för att fatta deras material uträkning? hur många meter RHS/VKR gick det åt för er? är inte 25x25 lite väl klent? Kollat lite jobbet och tycker det ser för klent ut...men jag är inte så bra på kontruktioner.

Flexar era ramar mycket?...vill ha en riktigt hård ram..

Finns det nått mer ställe än mcsorley där man man kan kolla på ramritningar?

jag har börjat fundera mer på att kombinera hotrod och superseven...skulle behöva kolla lite på en T23/27 ram ritning men inte hittat nån med mått? var kan jag ladda hem det?

Övriga ritningar på ramar också intressanta ...behöver lite inspiration

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Rod ramar flexar mer och är tyngre en locost ramar, att ramen är stark är inte samma sak som att den är vridstyv och stum. Det fins en hel del om ämnet på forumet så du kan nog lugnt bygga efter någon befintlig ritning utan att ändra på dimmisionerna, och förstärka med en bur eller så för att få det lite extra stumt. Måste passa på att fråga varför det är så många som vill ha en så stum bil som möjligt? Jag har svårt att tro att det är där den svaga länken på en locost. Självklart talar jag om tävlingsrustad 7a med bur.

Link to comment
Share on other sites

Måste passa på att fråga varför det är så många som vill ha en så stum bil som möjligt?

Om jag fattat rätt så får du bättre väghållning med en så "tight" bil som möjligt?. Om chassit flexar mycket så blir väg egenskaperna därefter ? Rätt eller fel?

Jag vill dessutom att chassit ska klara ordentligt med effekt om jag skulle bli galen till och trimma våldsamt...

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En styv ram behöver inte automatiskt bli bättre.

Dock har en mjuk ram "inbyggd" väghållning som är svår att ändra på; dvs. man kan inte göra olika setups för olika banor och däck eller tex. för regn resp. torrt i lika stor utsträckning.

Dessutom låter en styv ram dig köra mjukare setups vilket teoretiskt åtminstone ska kunna ge bättre mekaniskt totalgrepp.

Britterna hade länge en förkärlek för mjuka ramar och avsaknad av krängningshämmare.

Lite grand en kulturfråga. :)

Det finns en del böcker skrivna i ämnet.

Sök på forumet här så hittar du nog böckernas namn...

"Han med De Tomaso Panthera:n" har avhandlat bla. detta vill jag minnas.

Rejsa-forumet är en utmärkt resurs i frågor som dessa. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...