Jump to content

Reduceringsventil?


vedde

Recommended Posts

Hej

Om man skall köra med skivor bak, från en 4x4 2,8, måste jag då ha en reduceringsventil eller kan jag köra med "raka rör" fram och bak?

Jag har en reduceringsventi(cylinder) från sierran jag tog med trummor bak - kan jag använda den om det behövs?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Använd Sierrans ventil, den är bra, bara den monteras rätt. Pilen i färdriktningen och samma vinkel som original, sedan justerar du hur mycket den stryper genom att ändra vinkeln på hela ventilen. Ju närmare horisontalläge den är, desto mer stryper den.

Ventilen är nämligen retardationskännande, en "kula" rullar i en uppförsbacke när det bromsar. Det fina är att om friktionen är dålig fram, så blir retardationen lägre och då flyttas mer bromskraft bakåt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kan funktionen verkligen vara så på Sierrans regulator? Jag har aldrig sett någon sådan i verkligheten så jag är antagligen ute på hal is här, men om friktionen är dålig fram och man flyttar bromskraft bakåt låser väl bakhjulen tillslut före framhjulen. Om det sker kan man ju bara njuta av karusellfärden tills bilen stannat.

Kan det vara så att bromskraft flyttas bakåt med ökande retardation? Om man har hög retardation så biter ju framhjulen bra och då borde det vara rimligt att tro att bakhjulen också har bra fäste och kan klara större bromstryck från regulatorn utan att låsa.

Eller har jag fått något om bakfoten??

Link to comment
Share on other sites

Den fungerar som jag beskrev men den kan ju inte flytta hur mycket kraft som helst.

Det är med hög retardation man får hög viktförflyttning framåt vilket gör det lättare för bakhjulen att låsa upp. Bromsar det mindre, flyttas mindre vikt vilket gör att bakhjulen kan bromsa mer innan de låser.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jo, Gustav har rätt. Sierrans ventil är genialisk och enkel och du kan göra den "justerbar" genom att fästa den i avlånga hål så du kan ändra lutningen, och på så sätt justera den så det blir rätt reducering för just din bils viktfördelning. Upprättstående ventil = minimal reducering till bak, ventilen lutande framåt = mera reducering, men utgå från samma vinkel som när den sitter original på Sierran. Jag vet verkstäder som monterar Sierrans ventil på andra fabrikat där andra ventiler krånglar.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Gustav har rätt. Sierrans ventil är genialisk och enkel och du kan göra den "justerbar" genom att fästa den i avlånga hål så du kan ändra lutningen, och på så sätt justera den så det blir rätt reducering för just din bils viktfördelning. Upprättstående ventil = minimal reducering till bak, ventilen lutande framåt = mera reducering, men utgå från samma vinkel som när den sitter original på Sierran. Jag vet verkstäder som monterar Sierrans ventil på andra fabrikat där andra ventiler krånglar.

Jarl.

Instämmer med Gustav men kanske behövs det inte alls. Jag trodde efter allt snack att det var ett måste och byggde om en vental från volvo 140-serien ( tog av huven och satte en skruv från baksidan med en bricka på insidan så att jag kunde lägga på tryck. Det visade sig senare att jag kunde ta bort allt tryck och får ändå ingen överblockering på bakvagnen.

kumlan

Link to comment
Share on other sites

jag tror jag också kan ta bort min. för rätt om jag har minsta mäjliga reducering så låser inte bakbromsen. däremot så ville SFRO att jag har en. skulle kunna tänka mig att prova den på framkretsen faktiskt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej igen

Har nu suttit och kollat runt efter en Wilwood och man kan hitta dem billigt på eBay i USA(ca:$40), dock frågade jag om frakten till sverige och den landade på den nätta summan av $79,95 - dubbelt upp mot delen!

UK verkar inte ha så billiga med frakt samma som i sverige.

Jag får väl köra med Sierrans tills jag kan motivera kostnaden för denna fina lilla manick.

Om någon har förslag får ni gärna höra av er.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att ni sa så för nu när jag kollade kostade de fortfarande runt $40 men frakten med USPS var $10-13, inte lika snabbt men det gör mig inget, så runt 300 kr kan man nog splasha ut på denna!

Fixade PayPal för säkerhetsskull jag är nu till eBay så det är väl bra att ta det säkra före det osäkra.

Tack för uppmuntran!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hejs!

Har en snikvariant med juster bromsfördelare bak till hundkoja. Borrade hål och gängade i bakstycket på fördelaren som på Volvovarianten. Kostar nästan gratis (typ 75 pix) och funkar kanon. Har för mig att jag kapade fjädern också. Det går blixtsnabbt att ändra bromsverkan bak och det är stor skillnad på hur mycket det tar också.

Link to comment
Share on other sites

Hej Antus

Jag fattar inte riktigt(trög) men är det en bromsfördelare som sitter orginal på Hundkojor? Kan man köpa den ny eller på skroten? Nya eller gamla hundkojan?

Har du bild?

Jag är intresserad av locost och har inte köpt Wilwooden ännu så detta låter intressant.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det är en original del till hundkoja. Tror det är samma från 1959-80 så det är snudd på att biltema har den. Jana eller Dahlhems är säkra kort och beg från mini 7 clubs forum också för den delen. Att modifiera den är inga problem alls och mycket enklare att förstå om man ser den, tyvärr har jag ingen möjlighet att få fram bilder på studs men i korthet kan man förklara det som så att man öppnar locket (typ plugg) och plockar ut innehållet borrar ett hål och gängar ca m8 i bakstycket av reduseringsventilen, jag använde UNF som är mer fingängad en M men det är väl lite en smaksak. Sedan behövs en bricka eller dyligt som man lägger in som tryckupptagare mellan skruven (den som man borrade och gängade för) och fjädern. Sedan stoppar man tillbaks innehållet och testar, det kan vara idé att korta av eller byta fjädern till en kortare. Om sanningen ska fram så har jag för mig att jag borrade upp hålet från insidan så att det blev större spel för fjädern. Det är mycket lättare att förstå principen om man har en genomskärningsbild att titta på, brukar finnas i haynes verstadsböcker.

Magnus...

Link to comment
Share on other sites

Helt klart an mycket intressant detalj. Volvo hade på 140 och Amazon, på Amazon är den justerbar. om man hittar en beg, sådan så brukar de vara fulla av rost inuti. den är lite stor också tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Finns en skiss i Davis Wizards bok How to modify a mini .

Jag har tyvär min utlånad men när jag får tillbaka den kan jag kopiera och pm dig.

//Kenneth

Perfekt! Det var därifrån jag stal idén från början ;) . Det borde finnas andra reduceringsventiler med liknande uppbyggnad som också går att använda.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Resonerat med mig själv fram och tillbaka och även om Mini versionen är locost är bromsar något jag vågar chansa med, det blev till slut en Willwood likt den på bilden ovan. Inköptes på e-bay för $38.99 + $13 i frakt och hemma i min brevlåda på 5 ! dagar. Mycket bra tycker jag - nu återstår bara att hitta 1/8" hanar att sätta på bromsröret.

Förslag någon var man handlar dylikt?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

jag fick med det till min wilwood. annars kolla på bromsrörsdetaljister är det 1/8 27 nptf så är det samma på flera oljetreyckskontakter t.ex. engelska bilar och -Volvo rödmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...