Jump to content

Lotus 23


sture

Recommended Posts

Jan Andersson har jag tappat numret till men enligt namn och karta skall det vara 030241423 eller40107 det ena är troligen till verkstaden

Lycka till

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Mekjuntan i Karlstad har köpt Jan Anderssons gjutformar till Lotus 23! Jans hälsa är inte vad den varit efter en stroke, så han har lagt bilbyggandet på hyllan.

Vi är fem personer som planerar att bygga en varsin 23:a. Eftersom vi inte är helt klara med våra 7:or kan det dröja något med byggstart.Gjutning av karosser hoppas vi få igång till sommaren.

Eftersom det visade sig att Jan dessutom hade en komplett ram och kaross köpte vi den också, så att vi har något att titta på.

Jag har dessutom fått ta på ritningar på 23-ramen från USA. Målet är att skapa en 3D-modell och en ritningssats med samma exakthet som de ritningar på min 7-ram som Leto gjort åt mig (BeLo´s Locost Rev 3.6 - CAD ritningar - finns i LocostSwedens bibliotek).

Ritningarna kommer naturligtvis att läggas ut "free of charge". Det blir antagligen en uppsättning "exakt" som originalet och en "Locost"-variant där vi anpassar infästningspunkterna till modernare spindlar etc. Förslag på vettiga spindlar och drivlina mottages tacksamt!

Hjälp oss få till en Locost 23:a!

Mitt bygge är givetvis fortfarande bara i planeringsstadiet, men eftersom jag har en R1-motor stående så lär det bli den som landar i 23:an. Troligen tillsammans med en VW-buss-låda. Hmm... Paddlar på ratten med 6 växlar i R1:an och växelspak till VW-lådan med back och 4 växar framåt. 24-växlat! Det ska väl duga... ;-) Skämt åsido så är tanken att åka med 4:an i VW lådan normalt (rakt igenom hoppas jag) och bara nyttja R1:ans växellåda. Iofs skulle man kunna lägga i 3:an t.ex. vid konbana eller i andra lägen när man vill "dreva om". Galenskap? Berätta sanningen för mig innan jag kommit längre!

Bifogar några bilder på formar och den tillfälligt ihopställda bilen. Fälgarna är 15" vilket är fel! 13" var originalet!

Hälsningar,

Bengt

post-25-1201988381_thumb.jpg

post-25-1201988399_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido så är tanken att åka med 4:an i VW lådan normalt (rakt igenom hoppas jag) och bara nyttja R1:ans växellåda. Iofs skulle man kunna lägga i 3:an t.ex. vid konbana eller i andra lägen när man vill "dreva om". Galenskap? Berätta sanningen för mig innan jag kommit längre!

Eftersom jag tänkt göra precis lika dant fast med en Volvo M40-låda ihop med R1:an så undrar jag också om det är galenskap...

Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge är givetvis fortfarande bara i planeringsstadiet, men eftersom jag har en R1-motor stående så lär det bli den som landar i 23:an. Troligen tillsammans med en VW-buss-låda. Hmm... Paddlar på ratten med 6 växlar i R1:an och växelspak till VW-lådan med back och 4 växar framåt. 24-växlat! Det ska väl duga... ;-) Skämt åsido så är tanken att åka med 4:an i VW lådan normalt (rakt igenom hoppas jag) och bara nyttja R1:ans växellåda. Iofs skulle man kunna lägga i 3:an t.ex. vid konbana eller i andra lägen när man vill "dreva om". Galenskap? Berätta sanningen för mig innan jag kommit längre!

Frågan är om det är 1:1 på fyran på en sån VW låda, På bubblorna bytte man ju 3 & 4:ans drev när man ville ha den tätstegad.

Men då blev givetvis totala utväxlingen lägre också.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag tänkt göra precis lika dant fast med en Volvo M40-låda ihop med R1:an så undrar jag också om det är galenskap...

Och efter som min Volvolåda sitter baklänges funderar jag på att göra tvärt om, att använda 3:an som overdrive.

Galenskap... hm...

Link to comment
Share on other sites

Min initala tanke när jag kontaktade Jan var att hyra formarna, men när det visade sig att vi blev många som skulle bygga så blev det inte så dyrt att köpa dem istället.

Vi kommer försöka hitta något "proffs" som är villig att plasta karosser åt oss och i så fall kan det bli hur många som helst. Vi kommer däremot inte stå själva och plasta åt andra, då kommer vi ju inte framåt med våra egna byggen! ;-)

Hittar vi ingen som gör åt oss kommer det troligen att gå att hyra dem, eller varför inte köpa dem av oss när vi är klara?

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det var tråkigt men inte särskilt förvånande att höra att Jan inte bygger mer, jag antar att Ferrarin inte är klar.

Däremot tycker jag att det känns väldigt bra att ni i juntan med er gedigna inställning till bilbyggande har tagit hand om formarna, det kommer säkert att resultera i ett ökat intresse för 23:an. Jag skulle själv gärna bygga en så småningom, När jag var senast hos Jan pratade han om att han funderade på att sätta i en boxermotor och VW-låda i chassit ni köpt, hur blev det med det?

Lycka till med både 7:or och 23:or

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jan pratade om att han tänkt sätta en Alfa 33 i 23-ramen, men det finns inga motorfästen el.dylikt gjorda ännu.

Hur klar Ferrarin var när den såldes vet jag inte, men som jag förstod det hade både Jan och en kompis byggt sig en varsin F40. Jan hade en Audi V8 i sin och polaren en Lexus V8. Synd att man inte fick se den!

Jag tror också att intresset för 23:an kommer att öka (i alla fall i Karlstad ;-). Det känns som ett logiskt steg efter att ha byggt en sjua.

Bättre airodynamik och ännu lägre vikt!

Finns det någon därute som vet något om de Lotus 23 karosser som Jan levererade för 15 år sedan? Det lär ska ha blivit ca 15 st gjorda!?!

Det vore mycket intressant att få kontakt med de andra byggarna, så om ni vet något - hör av er!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Kul! En 23:a med R1-motor låter riktigt giftigt. Jag visste inte ens att det fanns kitcars baserade på 23:an.

Är den ännu mindre än sjuan? Det ser så ut på bilderna, undrar hur lång man bör vara för att få plats i en sån. :)

Vad jag kan hitta så hade de nån växellåda från Hewland orginal. Var det någon specialare eller satt den i någon "vanlig" bil?

Link to comment
Share on other sites

Supersnygg!

Helt underbart ni har gjorde helt rätt när ni köpte loss allt, kul att jan´s projekt lever vidare i ny form.

Om det är fler som är intresserade kanske ni kan gjuta fler karosser vid samma tillfälle, jag är intresserad, om ni dessutom filar på en skiss till en ram så :racesmile:

/john

Link to comment
Share on other sites

En av mina kollegor har en av Jans Lotus 23:or och jag ska höra om han vill dela med sig lite av hans foto.

Han har inte byggt den själv, men jag vet att han har jagat bygginfo..

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Första inlägg för mig, hej på er! bra forum för ett nyväckt intresse. Jag är helt klart intresserad av en karossgjutning om det finns möjlighet. Hittade en ritning på Lotus 23, ej måttsatt. lite längre ner på sidan lite motormått som kanske kan vara nyttiga rent allmänt.

http://enderw88.wordpress.com/drawings/

klickbara bilder.

En annan lotus 23 tillverkare?

http://www.martyni23.freeuk.com/index.htm

mvh

Johan Hising

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej!

Vi har precis fått den första karossen tillverkad i formarna. Finishen blev mycket bra, men vi tycker själva att för tjock matta och för många lager användes vilket gjorde delarna onödigt tunga. (Ska man under 400 kg får man hålla i kilona! ;-)

Vi har tyvärr inte kommit igång med rambyggen ännu pga vinterns justeringar på våra sjuor, men nu är de i drift så byggstart borde vara nära förestående. Ritningsarbetet, som utförs av leto, är inte helt avslutat, men tillräckligt för att börja bygga.

Några av oss har motorer, växellådor, diffar etc klara. En uppsättning spindlar från Wilwood är införskaffade och kommer mycket troligt att användas fram. Bak blir troligen hemslöjd.

Återkommer med bilder och mer info så snart vi är igång!

Vi vet inte exakt var prisläget för en kaross kommer att hamna, men vi tror vi landar runt 15 000 för för + akter + trösklar + dörrar.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag vet tyvärr inte vikt på mattan, men det blev tre lager lagda. Helt okrossbar! ;-)

Nästa kommer att bli två istället men med förstyvning på de stora platta ytorna.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag plastar lite och en gammal sanning som kan gälla om man "kan" plasta någorlunda är att ett lagern 450 gr matta ger/bygger 1 mm har jag för mig.

Men i vissa fall så slabbar folk bara dit lagrena och då kan det bli tungt.

Kan man använda väv istället så blir det hela sjukt mycket snålare.

Ett tips om ni inte redan har koll på det är att om man gör förstyvningar med tex plastade balkar så krymper ju polyester en del vid härdningen och om man då bygger en balk under en ganska plan yta så drar det vid härdning så man ser balken genom ytan.

Det är faktisk en av dom stora skillnaderna mot Epoxi som inte har något lösningsmedel som skall dunsta bort.

Mina senaste huvar och tex dörrar till mina Alfagrejer har jag lagt först ett lager 175 gr väv + ett lager 300 gr matta + 175 gr väv.

Men då är det "lätt" och plasten som hade räckt till 300 grammarn räcker nästan till alla lager.

Ytan inåt blir supernajs att möta, till och med utan hanskar och så.

Vill man ha det lite kralligare så kan man ju köra 2 lager 300 grammare.

Så om ni har 3 lager 450 och gelcoat lagd av en båtbyggare är det säkert risk för pansarvagn.

Men skit absolut inte i gelcoaten "för jag skall ändå lacka" för det blir inge bra.

Kan man dock med epoxi.

Men epoxi är i en annan liga både hanteringsmässigt och prismässigt, även om man bara laminerar det.

Ett tips på att kolla om plastningen har gjorts med känsla är att ha karossen mellan en stark lampa och dig.

Är det 1 miljon skarvar och lapptäcke med gud förbjude klippta remsor (mattan skall rivas)(väv måste förstås klippas) och gelcoat med stora ljusskillnder så kan ni plasta bättre själva.

Jag köpte skärmar och front/bak i glasfiber till min bil ifrån England och den plastningen var gjord som ett lapptäcke, halvbra och tyngre än om man vart på lite.

H

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt i att det är en båtbyggare som är igång. Ett problem som visat sig med den tjockare mattan är också att det är svårt att få ner den i skarpa hörn, vilket ger ihåligheter där gelcoaten inte har något att vila på.

Tack för tipsen både gällande kombinationen väv/matta samt kontrollen av skarvmetod!

/Bengt!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
On 2008-02-02 at 22:43, BeLo sade:

Hej!

Mekjuntan i Karlstad har köpt Jan Anderssons gjutformar till Lotus 23! Jans hälsa är inte vad den varit efter en stroke, så han har lagt bilbyggandet på hyllan.

Vi är fem personer som planerar att bygga en varsin 23:a. Eftersom vi inte är helt klara med våra 7:or kan det dröja något med byggstart.Gjutning av karosser hoppas vi få igång till sommaren.

Eftersom det visade sig att Jan dessutom hade en komplett ram och kaross köpte vi den också, så att vi har något att titta på.

Jag har dessutom fått ta på ritningar på 23-ramen från USA. Målet är att skapa en 3D-modell och en ritningssats med samma exakthet som de ritningar på min 7-ram som Leto gjort åt mig (BeLo´s Locost Rev 3.6 - CAD ritningar - finns i LocostSwedens bibliotek).

Ritningarna kommer naturligtvis att läggas ut "free of charge". Det blir antagligen en uppsättning "exakt" som originalet och en "Locost"-variant där vi anpassar infästningspunkterna till modernare spindlar etc. Förslag på vettiga spindlar och drivlina mottages tacksamt!

Hjälp oss få till en Locost 23:a!

Mitt bygge är givetvis fortfarande bara i planeringsstadiet, men eftersom jag har en R1-motor stående så lär det bli den som landar i 23:an. Troligen tillsammans med en VW-buss-låda. Hmm... Paddlar på ratten med 6 växlar i R1:an och växelspak till VW-lådan med back och 4 växar framåt. 24-växlat! Det ska väl duga... 😉 Skämt åsido så är tanken att åka med 4:an i VW lådan normalt (rakt igenom hoppas jag) och bara nyttja R1:ans växellåda. Iofs skulle man kunna lägga i 3:an t.ex. vid konbana eller i andra lägen när man vill "dreva om". Galenskap? Berätta sanningen för mig innan jag kommit längre!

Bifogar några bilder på formar och den tillfälligt ihopställda bilen. Fälgarna är 15" vilket är fel! 13" var originalet!

Hälsningar,

Bengt

post-25-1201988381_thumb.jpg

post-25-1201988399_thumb.jpg

Hej Bengt,

 

Hittade denna gamla tråden och är nyfiken på hur bygget slutade. Du antydde också att ni var fem som planerade att bygga en varsin 23a. Hur gick de för de andra?

Är mycket nyfiken på både vart formarna tog vägen och om ni fick fram några bra ritningar.

Mvh

Micael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...