Jump to content

Köpt "ny" Bil


Rikard Larsson

Recommended Posts

Jag hade en tanke på att min första bil någonsin skulle vara hemmabyggd. Ganska nära att det blev så, men ändå inte. Det beror i och för sig vad man menar med bil, jag har ju trots allt kört min sjua innan jag ägde någon annan bil. Men "tyvärr" blir den första bilen registrerad på mig inte sjuan utan en *konstpaus* Volkswagen Jetta! I samma ålder är vi också, jag 81:a, den 84:a (21000 mil). Anledningen är framför allt försäkringsbiten, måste ju ha en bruksbil om man ska kunna försäkra sjuan som entusiastfordon. Så jag har kollat lite löst efter något billigt. En kollega ska flytta norrut och ville då sälja sin kära, välskötta Jetta. För att vara 23 år gammal är den i toppskick, inte ens något "bra att veta" vid senaste besiktningen, istället hade besiktningsmannen sagt: "Någon har tagit väl hand om den här kärran".

Den största anledningen till att jag skriver om det här är egentligen ett reklamblad. I bilen finns nämligen kvar original reklamhäfte från 1984! Det är fantastiskt roligt att läsa. Jag var tvungen att scanna in den och dela med mig. Hade nästan passat under "Kom så skrattar vi". På sidan 5 står det att läsa "Jetta är snabb och snål". Vidare står det: "0-100 på 14 sekunder gör Jetta vesslekvick i stadstrafiken" :eclipsee_steering:. Vaf f*n är vesslekvick för ord? Kvick som en vessla hade jag kanske kunnat köpa, men vesslekvick...

Jaja, här finns PDF:en i alla fall, håll till godo!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Bilen går hur bra som helst och startar på ett kick (om man drar lagom i choken...). Men jag tycker att den drar lite mycket soppa. 0,85 drar den, och då har jag uteslutande kört 10-milssträckor på landsväg. Funderar på att montera bredbandslambdan som ändå inte används än för att kolla om den går fett. Har kollat luftfiltret och det var nybytt. Kan slitna hjullager öka på bränsleförbrukningen? Eller jag kanske överreagerar på en 24 år gammal bil?

Link to comment
Share on other sites

0,85L/mil på 75hkr är väl inte så snålt med dagens mått mätt men inte så hemskt törstigt så jag hade brytt mej på en så gamal bil... Går den bara som den ska, är i gott skick maskinellt och passerar SBP utan för högt co så låt den va......

Jag har däremot en annan fråga, vad är det för konstigt med dina bälten bak i bilen eftersom du har en

"DISPENS:F09B BÄLTEN BAK, FÄSTPUNKT" i dina papper ?

Link to comment
Share on other sites

Shit, värsta detektiven ;)

Man kan säga såhär, hade man fäst bältena likadant i en sjua hade nog SFRO kräkts...

Ska fota ikväll.

Tändsystemt är fö. helt nybytt. Stift, kablar, fördelare, rotor, brytarspets. Men man skulle kanske plocka fram stroboskopet och kolla läget.

Link to comment
Share on other sites

dom brukar inte ta mer än max 0,75 och ner till 0,70. förgasaren kan vara sliten. t.ex. nålventilen så att flottörnivån är lite högre än den ska. då får den fetare blandning. det räcker med en sån liten grej. Misab har ju en del grejer till förgasare.

nu vet jag inte om du har Weber eller Solex på den.

Link to comment
Share on other sites

Har haft en likadan jetta (fast gul :) ) och den ville ha ca 0.8-0.9 den med, annars gick den väldigt bra när jag skruvat fast fördelaren :P den satt lös och snurrade lite som den ville när man körde med resultat därefter. Största problemet jag hade var växellänkaget som var slitet med följd av att 1:an krävde en kirurgisk precision för att hitta rätt. Tydligen rätt vanligt på dessa bilar, min Golf GTI mk1 har samma problem. Finns dock renoveringskit på Dalhems för en billig penning.

/F

Link to comment
Share on other sites

Man kan säga såhär: det är lite tröttsamt med bullret från bilen. Så det fanns två utvägar, ljudisolera eller överrösta. Jag valde överrösta... Slog på stort (nåja :) ) med Sony Xplod högtalare, två 4" i fram, två 6,5" i hatthyllan. Blev även en Sony huvudenhet med linjeingång så iPodälskande sambon är nöjd. En 10" bas från GAS spelar från en bandpasslåda in i kupén. Ett fyrkanalssteg driver basen och framhögtalarna.

Unts. unts, unts, men ingen utställning... :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Tankade igår (för 12.34 kr/litern!!!) och upptäckte att Jettan dragit 1.05 l/mil??? Hela tanken har gått åt att köra 2 mil till jobbet på morgonen och 2 mil hem igen på kvällen. I princip bara motorväg och laglig hastighet och i övrigt lugn körning. Man blir inte så sugen på att köra inspirerat med Jettan kan jag lova... 1.05/mil känns inte riktigt bra. Måste stoppa i bredbandslamdan och mäta om den går fett.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, om den går fett, hur justerar man det på förgasaren? CO-skruven?

Sitter en Keihin 26 förgasare på den. PDF på förgasaren.

EDIT: Förgasaren heter nog Keihin 26/30 (trodde 26 och 30 var olika modeller men det är det visst inte...)

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Nädu, den lägger jag i baksätet...

Där är en lampa som tänds när choken är utdragen (som tur är...). Kanske inte blir helt oaktiverad bara för att lampan släcks, ska kolla wiren.

Det som retar mig är att kollegan jag köpte den av körde på runt 0.7 blandat och drygt 0.6 vid långturer... Och det går inte att köra mycket lugnare än vad jag gör.

Hittade faktiskt en bränslereturslang när jag kollade efter läckor igår. Trodde inte förgasarbilar hade returledning.

Långskott: stopp i returen så bränsletrycket blir för högt...

Link to comment
Share on other sites

För att kommentera det där med vesslekvick.

Jag var på det utsökta folkvagnsmuséet i Pålsboda 2,5 mil södet om Örebro (som för övrigt har världens mest kompletta samling).

Där fanns en bubbla med en kompressor från Garret.

Den tillhörande originalbroschyren från Garret visade på en effektökning till hysteriska 45 hk vilket skulle ge "vesslesnabba omkörningar".

JAg stod kvar känge och bara flinade.

Link to comment
Share on other sites

Och vad flinade du åt? Va? :angry: Volkswagen var redan på 50-talet vesslesnabba. Det är omgivningen som är begränsningen p.g.a. luftmotstånd, kurvor och liknande. ;)

En bekant till mig har en sån där kompressor på sin -51:a, komplett med orginal kartong med en bubbla som i det närmast flyger fram...

Ett mycket eftertraktat tillbehör på veteranbilsmarknaden idag.

Link to comment
Share on other sites

CO-skruven påverkar bara tomgångsblandningen och liten bit in på lågfartsregistret.

om du kör till jobbet så är ett par kilometer kallstartkörning och det tar bränsle.

vilken färg har du på tändstiftens förbränning.? rör man på gasfoten så pumpar acc-pumpen

Link to comment
Share on other sites

Jag ber nu om ursäkt i förväg för kommande offtopic inlägg, men vi har nu kommit in på heliga ämnen här i tråden ett kort ögonblick.

Garret kompressor har jag aldrig sett på en VW vad jag minns. Har du mer info i ämnet Ingenjören?

Annars var det vanligaste överladdade alternativet Judson kompressor kittet som fanns då.

c205-Judson-ad.jpgc205-Judson-decal.jpg

c205-engine-remote.jpg

Kolla bara på bilen på länken här nedan..... Det är så man skulle kunna byta bort sin högra arm för en så underbar tingest.....

Länk

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith jag har en sådan bubbla som på länken, fast i beståndsdelar och utan kompressor (Finns därimot turbo, 2 litr motor och Porsche vxellåda)!

Efter som den inte är hel så nöjer jag mig med din hand!

Finns även MAG kompressor till Bubbla.

Rickard du får söka rätt på en G60 kompressor som sitter i Golfar och Serocco, eller ta hela motorn och sätt i din Jetta så får du lite kul valuta för 1,05 L/milen! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har nog hittat problemet. En slangbit mellan påfyllningsröret och tanken hade en lite suspekt lagning med vulkband. Nu när den var nytankad var väl trycket lite högre och det kom en droppe då och då. Den har stått ute på fuktig mark så jag har inte sett några fläckar på marken. Därav bensinlukten ibland också antagligen. Bytte slang, så får vi se.

Bifogar bild på stiften, vad säger ni om sotighetsgraden?

post-714-1200612105_thumb.jpg

post-714-1200612118_thumb.jpg

post-714-1200612128_thumb.jpg

post-714-1200612135_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...