Jump to content

Bultcirkel 108x5


Falcor

Recommended Posts

Jag är på jakt efter lämpliga spindlar fram/bak...

Grejen är att om jag/vi ska genomföra det bygge vi har tänkt så måste det gå montera fälgar med bultcirkel 108/5 på bilen då vi har en uppsättning fälgar som är umm...ganska unika. Ett alternativ skulle kanske vara att använda Granada/Scorpio nav som har 112/5 och sen borra 108/5 mellan dom andra hålen. (Läste det i en annan tråd här)

Link to comment
Share on other sites

Det som kan ställa till det är väl navet/spindelns centrummått, finns ju en del variation där, från 58 - 67 mm.

Fram eller bakhjulsdrivet antar jag åxå har betydelse?

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Kör med Volvo 140 spindlar fram och en volvoaxel bak, 5x108 och 65,1 mm centrumhål. Beprövat och enkelt. Volvoaxlarna är ju inte ett under av lättviktare, men de finns i två olika bredder, är billiga, har bra bromsar och är enkla att få tag i diffbroms till.

Annars är tipset Manton.se. 2000 spänn cirka för fyra spacers som gör om bultdelningen (från 5x*** till 5x***), och då fixar sig ev. skillnad i centrumhål också.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt köra med delad bakaxel så där går Volvoaxlarna bort tyvärr.

Vet inte om det är möjligt att ladda upp en excelfil, men jag har en lista som visar Tillverkare, Märke, modell, Modellbetäckning, bultciskel, ET, Navhål, Om det är bult eller Mutter.

Har även en för däck, diameter, rullomkrets, osv...

Jag kan maila den till någon som kan lägga upp den.

/john

bultcirkel.xls

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...