Jump to content

Stainless 7


Falcor

Recommended Posts

Jag jobbar med rostfria stål och har en dunkel plan på att bygga en sjua som kan visa så mycket som möjligt av möjligheterna med rostfritt stål. Ramen skall byggas i rostfria fyrkantsprofiler, hållfastheten i dessa kommer ligga mellan 600-800 MPa och borde kunna ge en lätt och stark ram. Noskon och skärmar får bli glasfiber men övriga ytor är kanske att kunna visa olika borstade/slipade rostfria ytor på.

Det jag funderar på är hur jag ska göra med drivlina osv, målet är juh att bygga lätt och då ligger juh en MC motor nära till hands.

Backväxel ordnas i så fall via en Quaifebox men frågan är vad man ska använda för bakaxel osv... För en bil som det inte ska tävlas med/vara absolut så snabb som möjligt spelar det nån roll om man har en stel bakaxel eller delad?

Ram, själv är jag juh ganska normalkonstruerad, 180 cm, 75kg men tanken är juh att man ska kunna skjutsa lite större människor från firman/kunder vid kundevents osv så en ram där man inte behöver vara pinnasmal vore juh bra. Rekomendationer ?

Detta är som sagt tidigt planeringsstadie men åsikter och funderingar tas tacksamt emot.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej, du får väl komma och kolla in mitt bygge i trollhättan, bygger egenkonstruerat chassie(McSorley) Saab motor,opellåda och Ford taunus bakaxel.

1:a SFRO gjord och den står på hjul,tilöl sommaren ska den vara ute.

Var håller du till i Vargön?

Hör av dig på 0733-328258

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Blir det inte problem med att fästa saker i en ram av rostfritt? Allt som är oädlare en ramen blir offeranoder = rostar bort. Kanske finns någon lösning som inte jag känner till. Har själv gjort tavlan att dra ditt några rostfria skruvar i vanligt järn, :banghead: Rostade explosionsartat.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om man ska bygga en bil som ska köras året runt, stå ute osv så kanske man ska använda rostfria fästelement, avisolera mot andra material. Allt sånt är dock enkelt hanterbart bara man vet vad man håller på med. Senaste Audi A6 har blandat kolstål, rostfritt och alu i karossen så det gäller bara att veta vad man gör så är det inga problem.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Backväxel ordnas i så fall via en Quaifebox men frågan är vad man ska använda för bakaxel osv... För en bil som det inte ska tävlas med/vara absolut så snabb som möjligt spelar det nån roll om man har en stel bakaxel eller delad?

Tjena Mats!

Bygg med delad bakvagn om du skall köra gatkörning med bilen, desto lättare du skall bygga desto mer kommer du ångra dig att du har stel axel.

Det blir inte lättare med delad bakvagn men mycket mindre ofjädrad vikt=bättre komfort.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om man ska bygga en bil som ska köras året runt, stå ute osv så kanske man ska använda rostfria fästelement, avisolera mot andra material. Allt sånt är dock enkelt hanterbart bara man vet vad man håller på med. Senaste Audi A6 har blandat kolstål, rostfritt och alu i karossen så det gäller bara att veta vad man gör så är det inga problem.

Hur gör man då? Offer brickor av zink eller. Det blir ennu knepigare efter som man vill jorda i ramen. Ström och blandning av metaller= inte så bra. Jag kan mycket lite om den typen av korrosion så det vore kul om man kunde få en bra förklaring på hur man enkelt kan undvika den. Det händer att jag råkar ut för den här typen av problem då jag jobbar med färg, som regel hänvisar man till konstruktions fel när det dyker upp.

Skulle själv vilja använda rostfritt men är osäker på om det är så bra. Snyggt är det i varje fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...