Jump to content

Målning Av Ramen Hur Gör Ni ??


mjobålsta

Recommended Posts

stuff: Personligen är jag en "anti-pulverlackare" i alla fall på ramar. Bärarmar kan väl vara ok, dvs smådelar. Det beror på att pulverlack är inte kul om bilen skall kompletteras med plåt, fästen och svetsning.

---- Jag tror det skulle bli överkurs då bilen aldrig kommer att gå i slask eller salt ---- Nu kan jag ju inte veta helt säkert hur du tänker men ordet aldrig i texten är starkt.

Personligen trodde jag inte heller jag skulle köra i salt. Hmmm I december 2009 till Lucia-körningen blev jag stolt första bil efter saltbilen......... Sånt händer men inte katten hoppar man över en Lucia-körning bara för det. Nix!

Cobra replikan jag har som är pulverlackad men överväger starkt att plocka ren och blästa bort allt pulverlackat på ramen. Vi får se om det blir så eller om jag tvingar mig själv att stå ut med pulvret.

Det här är min något negativa syn på pulver, andra har mycket positivare syn och erfarenhet av pulver. Jag hade nog inte ens tänkt på det om jag inte behövt "pulver-svetsa" på bil nummer 1. Det är där mina tråkiga attityd kommer från.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Senast jag målade en ram själv använde jag mekanlack och en rostgrund till det.

Jag hade min Dala7 i tre år och körde ganska flitigt med den, var även ute lite på vintern.

under de tre åren jag hade den fanns ingen rost alls, självklart får man bättra på om man får ett stenskott eller liknande, men det måste man vid pullverlack också.

/john

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tror också på vanlig Mekanlack. Nu har jag ännu inte tagit min bil i drift men när jag renoverade min Spitfire för 20 år sedan så använde jag Pansarol ( motsv Mekanlack) och den färgen sitter ännu trots användning av bilen i ur och skur.

En fördel som man inte skall ringakta, har jag märkt, är möjligheten att kunna bättringsmåla.

Jag har varit tvungen att göra tillägg i min ram sen jag målade den och då är det inga problem att bättra färgen.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte mycket praktiska erfarenheter men just med att enkelt kunna bättra eller måla efter modifiering var det som avgjorde det. Sen kan man spara några tusingar på det...även om jag inte ser fram emot dagen jag skall måla chassit. Blir att viga en hel helg, köpa hem massa öl och ha bra musik och gneta på. Har köpt POR-15 systemet och hoppas på detta. Finns andra här som målat med denna färg och med rulle på de enkla ställena...tycker från bilderna att det ser sprutlackat ut. På bågen kommer jag även lägga på en topcoat för att få bättre UV-skydd. Allt sidenmatt svart.

Link to comment
Share on other sites

Tack för flera bra svar. Har nu definitivt bestämt mig för att måla ramen själv. Lämnar jag in den på dyr och fin ytbehandling så kommer jag bara att få ångest den dag jag vill slipa av och bygga om något.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...