Jump to content

Westfield Eller Mnr Rt + ?


sundin

Recommended Posts

Hej!

ska lägga beställning på ett mc motor kitt innom en snar framtid, Dom jag kikat lite på är westfield megabusa/megabird, med widetrack framvagn och krängingshämmare

eller en mnr rt + med inboard fjädring.

Motor har jag en insprutad blackbird som kommer att få torrsump.

Problemet jag har är bara det att Det väger väldigt lika mellan dessa två. vad jag är ute efter är den bilen som ger mest prestanda

westfield:

+Verkar lätt att bygga, hyfsat enkelt med sfro/ reg bes

+Kan köpas pulverlackad

+Kör man fast verkar det som varenda pinal man kan tänkas behöva finns att köpa

+hyfsad design

- dyrare

?chassi

?prestanda

Mnr:

+verkar vara rejsigare- mycket fint chassie

++får en mycket mer komplett kitt för samma peng

- Antar att man inte kan beställa ett lackat chassi för sfro

? inboard fjädring/ ger det några stora fördelar?

?prestanda

-design

+ justerbar överallt/uniballs överallt

?lättare

Tjaa är det någon med lite erfarenhet som kan ge mig lite funderigar kring detta? eller rättare sagt ge mig lite ideer så jag kanske får mindre funderingar..

Link to comment
Share on other sites

Om du väntar några månader så kan jag ge dig lite mer info :racesmile:

Jag har byggt en Westfield Megabusa och skall i vinter hjälpa Marcuz här på forumet att skruva ihop hans MNR.

Enligt den SFRO kille vi har pratat med så fick MNR chassiet vara pulverlackat, men han gillade inte att det var uniballs överallt, utan ville att det skulle vara bussning vid chassiet. Sen är det väl ungefär som du skriver vad gäller dom övriga sakerna. Chassiet skall förhoppningvis dyka upp här i Dec, då får man inspektera det lite mera noggrant.

Om du har några specifika frågor som du vill ha svar på, fråga på, så skall jag försöka svara på dom :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mycket intressant!

Hade besiktningsmannen någon motivering till att Uniballen inte fick sitta på chassisidan.

Sitter själv och våndas över om man ska köra Dax eller Mnr. Känns lite som om Mnr är entusiast-drivet vilket både har för och nackdelar. Kan bli mycket pill för att få allt att passa. Lite fundersam till att ha en balja som förarbrunn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj, Antus jag har bommat att du hade ställt några frågor.

Orsaken till att SFRO-mannen inte ville ha länklager i bägge ändar på bärarmarna beror på den stress chassiet utsätts för när bilen används på bitvis sämre väger och under många år (vilket jag kan acceptera) då länklager är mer eller mindre stumma. Men det verkar som att vissa SFRO besiktingar godkänner länklager överallt.

Sen förstår jag inte vad du menar att förarbrunnen är som en balja ?

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte alls stämma att det är en balja, läste ett inlägg och där stog det att det var så bra att det var "one pice interior-cover eftersom det sparade så mycket jobb. Trodde då att dom ändrat på kittet hos MNR men det kan lika väl vara felskrivet. Så var det det där med uniballs, ställer dom krav på vilken sort? Det är stor skillnad på hållfasthet mellan smidda och gjutna. Hur verkar kitet för övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Det som är "en del" till inredningen är det som täcker kardantunneln.

Jag vet inte om det finns några regler ang kvalite på länklagerna (men det borde finnas). Men själbevarelsedriften (åtminstånde min) gör att man vill ha hög kvalité på lagerna.

Har bara sett färdigbyggd bil hittils (och den såg bra ut). Kitet dyker upp i början på Jan. Återkommer med en kvalitets rapport då :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har tittat runt lite både i Sverige och England och tycker nog att DAX ruch mc är det klart frächaste och mest prisvärda.

Jag hjälper en kompis att sätta ihop sin med R1 motor och kan bara konstatera att kvaliten är väldigt hög, ruskigt bra prestanda och jag tycker att det är en av de klart snyggaste.

Dessutom finns det en svensk återförsäljare.

WWW.cobra.nu

http://www.daxcars.co.uk/

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker oxå att Rush är riktigt snygg, men jag misstänker att den inte är så "locost".

Jag har mailat Mats på cobra.nu för priser, men har inte fått något svar (dom verkar vara mer inriktade på cobra än rush).

Vet du vad din kompis har fått betala?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ingen av dom är "billiga locost". Det finns kit som är bra mycket billigare. Jag tvivlar på att det är någon större mening att välja ett sånt kit som Mnr rt+ om man inte tänker bygga så lätt som möjligt och tycker att det kan vara värt en tusenlapp per kilo eller så. Kolla Gripenlands Daxbygge så förstår du vad jag menar.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Kolla specen.

Den vanliga RT`n är enklare uppbygd och framför allt tyngre, Det mesta verkar vara värre på RT+ en vanlig RT. När jag har suttit och jämfört så ser det ut som om det är prisvärt med RT+, om man vill ut på bana och nöta vill säga. Till glasskiosken duger RT gott.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag tycker oxå att Rush är riktigt snygg, men jag misstänker att den inte är så "locost".

Jag har mailat Mats på cobra.nu för priser, men har inte fått något svar (dom verkar vara mer inriktade på cobra än rush).

Vet du vad din kompis har fått betala?

/Jonas

Jonas

Varför Maila du har 5 minuter till Automobilfabriken (cobra.nu), så kan du titta på en live också!!

MVH Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...