Jump to content

Inbrott


Mats G

Recommended Posts

Hello bojs.

Jag har haft inbrott hos mej i mitt nya garage , jag vill med detta uppmana er ALLA att dokumenter vad ni har i era garage

och se över era försäkringar....hoppas att mina försäkringar täcker allt...det återstår att se....

hoppas att ni håller tummarna för mej...

Ta kort med jämna mellan rum och spara på bra ställen.... :banghead: :banghead: :banghead:

Link to comment
Share on other sites

ja kollade med mitt försäkringsbolag om vad som gällde med mitt garage då det inte ligger i anslutning till där jag bor...

Enligt dom täcks verktyg m.m in av hemförsäkringen...

ps. å givetvis beklagar jag... :( ds

Link to comment
Share on other sites

det är inte utan att man börjar undra om tjyvar å försäkringsbolag är på samma sida....... i båda fallen känner man sig både bestulen å blåst

"de där gamla verktygen kan du inte få full ersättning för, dom e så gamla så de blir max 15% " :banghead:

Mera inbrottslarm med uppringning eller ordentliga låsbara plåtskåp men de är ju inget man räknar med skall hända

Lider med dig ivilketfall, vet ju hur det är då jag varit i larmbranchen den senaste 15-20 åren

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

bleklagar det som hänt.. altid lika tråkigt...

i mit fall e jag glad att jag har Dog security Tm dvs våra 2 vakthundar.. en schäfer..och vår tervurense... skulle inte våga ha något på tomten utan dom... här i blekinge har vi mycket nära till lettland litauen polen med färjor dagligen... dom tas av polisen ibland... men kan dom inte bevisa vart grejerna kommer från så slipper dom hj***larna ut och får betalt och grejerna tillbaka..så skulle någon råka bli biten...så bjuder jag på det.. hoppas du får kompensation för så mycket som möjligt..

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att beklaga att det finns så många som inte kan skilja på sitt eget och andras... :(

Det gör en riktigt förbannad och skapar mycket extra jobb. Blev du av med mycket ?

Jag kan bara bekräfta det som Michael Th skriver, här i småland och blekinge jobbar

balterna nattskift med att stjäla allt de kommer åt och lite till.

Sedan står de i kö vid färjeterminalen i karlskrona och ska med första morgonbåten

över till Polen på morgonen. Varken tullen eller snuten kan hindra dom eftersom inget av

godset än hunnit bli anmält som stulet, och det gäller allt mellan himmel och jord som kan stjälas.

Som reglerna är nu så kan snut & tull kan bara stå där och passivt titta på när släpen rullar på

fyllda med båtmotorer, eu mopeder, airbags, bilstereoapparater, GPS enheter, fälgar verktyg och

annat lättsålt. Inte sällan går sakerna raka spåret till "förmedlingscentraler" där vem som kan

antingen handla av godbitarna till låga priser eller beställa vad de vill köpa vid nästa besök "frammåt helgen".....

Enligt välunderrättade källor så skulle möjligheten att hålla "resenärerna" bara 12 timmar göra att

80% av godset aldrig lämnade landet och folk blev arresterade istället.

De uppgifterna stämmer förmodligen eftersom jag fick det berättat för mej efter att ha varit i kontakt med

ovan nämnda myndighet efter att ha hittat min dragbil i onsdags morse enligt bilden nedan, tömd på stereo och lite till......

153462.jpg

Edited by Arrowsmith
INLÄGGET ANSÅGS PROVOCERANDE
Link to comment
Share on other sites

Jag har, peppar peppar, klarat mig hitills från inbrott i Voyagern som oftast var fullastad med handverktyg

Kan ju kanske berott på att jag svetsade en "hundbur" av 20*20 rör med flätverk av 5mm tråd, skjutlucka

som fick glida upp ovanpå buren för att inte vara ivägen å så ett riktigt ASSA hakregellås

men när jag nu har lite andra arbetsuppgifter så har varken jag eller kompisen behov av burarna så.....

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Kan lägga till lite här i tråden, mest för att lätta mitt hjärta...

Som vissa kanske vet så har jag byggt mig en elcykel. Eller moped som mina kollegor säger eftersom jag inte trampar... Kom tillbaka efter en veckas semester för att hitta min cykel lite tom på batteri och laddare. Den står inlåst i garaget som bara folket i huset har tillgång till vilket gör det ännu surare. Grejorna satt fast med plåtband och allt gömt i väskan bak. Så någon måste lyft på väskan och sett att här behövs det plåtsax, gått iväg och hämtat verktyg och kommit tillbaka. Jävla amatörer dessutom, kablarna var inte avklippta utan de hade skruvat av bultarna som höll kabelskorna. Säkert rädda för att få en stöt (från 12V...).

Jaja, stor eloge till Folksam som gav mig ersättning trots att jag inte köpte varken batteri eller laddare. Jag blev typ sponsrad av ett företag med batteri vilket jag också sa till Folksam. Men de krävde inget kvitto utan jag fick uppskatta vad det skulle kosta att köpa nya grejor och så räknade han på det. Två dagar senare kom ett utbetalningskort. Minus 1500 självrisk och lite värdeminskning så blev det inte jättemycket kvar, men det räcker till ena batteriet i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Angående polacker så semestrade jag i Ystad för ett antal år sedan och bodde på camping vid stranden. Ni som varit där vet att det löper en väg längs stranden med en massa vändplatser. Vi var där i en vecka och varje kväll var det fullt med blåljus längs strandvägen och i morgontidningen kunde man läsa om smuggelbåtar som transporterade både det ena och andra. När man låg på stranden kom polenfärjan med ett jättelikt, svart rökmoln vid horisonten.

Jagar en del i norrland där man inte kan vända ryggen till innan ryssar är där och slangar diesel ur maskinen...

I jobbet har jag en hel del kontakt med folk från mellanöstern och tycker det fungerar helt ok. Har inte mycket att klaga på.

Östeuropeer har jag utvecklat en fördom mot...

Link to comment
Share on other sites

Östeuropeer har jag utvecklat en fördom mot...

Fredrik

Hoppas vi kan träffas någon gång. Vi får försöka få bårt lite av det fördom du har utvecklat . Alla är inte lykadana.

Vet inte om du räknar rumäner som östeuropeer. : :( :515: :515:

Ha det gott Sorin

Link to comment
Share on other sites

Hello Bojs.

Jag blev av med det mesta i verktygsväg , alla elmaskiner , luftmaskiner, tigsvets , pinnsvets alla mina fina handverktyg samt en skåpbuss som dom fraktade bort sakerna i.......

Sedan kan jag medela att jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och hon hävdar att ett äldre vektyg av typ bacho eller liknade slits så det är inget värt efter ett antal år....alltså ingen ersättning....... :banghead: :banghead: :banghead:

Min kvinnosyn blev inte bättre av detta samtal kan ja ju medela...... :angry: :angry: :angry:

Man får kämpa på andå.......

// Mats

Link to comment
Share on other sites

Man ska vara förstående även om det är svårt. Vi kan vara glada att vi inte är fattiga, att vi kan läsa på universitet, att vi har fri vård, att vi har a-kassa, att våra poliser och makthavare inte är korrupta. I det ovannämda finns det inte ens 5 länder i världen som matchar det. Jag är stolt svensk men vi får inte glömma att alla inte har det så "löjligt" lätt som vi. Angående Litauer är det underbara människor som gillar svenskar och man är så välkommen i deras land med tankte på vår historia. Men många svälter och växer upp i missär. Glöm inte att innan Litauen blev demokratiskt och självständigt från Ryssland blev dom plundrade på allt av Ryssarna innan de "lämna" landet. Litauen bar barskrapat när det börja sin resa mot demokrati!

Hoppas Polisen får bukt med problemet.

Till Sorin: Nä man ska inte ha fördommar men för de här som blivit bestulna är det int eså lätt att ha ett riktigt förhållningssätt till folk från alla länder, man blir arg. Men vi måste påminna varandra att alla är vi lika. Hade jag växt upp i missär hade jag inte suttit på höga hästar som jag kan göra nu=)

Citat från Simpsons:

Lisa: Man ska inte dömma andra människor!

Bart: Nä precis, så gör dom i Ryssland!

HAHAHAHA

Link to comment
Share on other sites

Hoppas vi kan träffas någon gång. Vi får försöka få bårt lite av det fördom du har utvecklat . Alla är inte lykadana.

Vet inte om du räknar rumäner som östeuropeer. : :( :515: :515:

Ha det gott Sorin

Du är välkommen.

Nej. Rumäner bestämmer vi är sydeuropeer... :lol:

Dessutom verkar du vara en hyvens kille.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte en ursäkt men en förklaring.... Människan gör vad som krävs för att försörja sig, det gör människan både imponerande och lite otäck ibland. Glöm inte att människan är den rasen som inte bara varit bäst på att överleva utan att varit bäst på att sprida sig över stora område och föröka sig. Detta krävs att folk människan inte skyr några medel för att klara sig. "Survivele of the fitest"

Kan ni gissa vilket djur som klarat sig bäst, efter människan, genom att föröka och sprida över stora område sig?

Man får ju inte besök från mäninskor från några rika länder (luxenborg, Norge etc) som stjäl för att det är kul. Det är alltid lättare att vara småsint och enkelspårig...men man får anstränga sig att vara lite mer förstående även om det är svårt. Annars sprider man fördommar om människor.

Glöm inte att det fanns en tid i Sverige när vi hade det svårt och då gjorde en av de värsta räderna mot andra länder som historien skådat. För de vill jag inte tro att Svenskar är sämre.

Dom är ju inte sämre genetiskt. Vi har alla olika förutsättningar...

Sorin: Jag minns att jag inte förstod vad du skrev och påtala detta, nu när jag vet att du INTE är Svensk ber jag om ursäkt för detta efter som min Rumänska är sämre än din Svenska=)

Link to comment
Share on other sites

De har råd att ta färjebiljetter hit och sedan köra med bil???

så helt utblottade är de nog inte. så var går gränsen?

ska jag stjäla av de som tjänar 150 000:- mer än mig? jag är fattig för dem.

Link to comment
Share on other sites

När man blir utsatt för sånthär finns det nog inget man bryr sig mindre om än varifrån kräken kommer. Jag fick min bil stulen för några år sedan, och jag vaknade på nätterna av att jag tyckte jag hörde konstiga ljud i ett par månader efteråt. Jag har ingen förståelse överhuvudtaget för de som gör sånthär. Det enda man får vara glad över är att man inte tog dem på bar gärning, för då kanske man suttit i fängelse nu.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du Vestax......

Du förefaller ha en ängels tålamod och förståelse, jag har det inte.......

Jag vet inte om du haft inbrott någon gång eller ej, men du är

fantastisk om du har det kvar den dag du kanske hittar din

egen bil med krossad ruta och dina saker borta....

Personligen skiter jag i vilket land den skyldige kommer ifrån när det

gäller inbrottet i min egen bil. Jag skiter även i om svea rike var i konflikt med

länderna andra sidan östersjön för hundratals år sedan. Förövrigt sket jag i det

i onsdags morse vid 6:40 tiden på morgonen också (när jag hittade min sönderslagna bil).

Jag förstår inte jämförelsena du drar mellan olika länder i ditt inlägg eller

parallellerna till Darwins teori. I min värld är det fel att stjäla och det är vad jag lär mina

barn när de frågar varför bilen är sönder och sakerna borta.

Jag skiter personligen i vem som är rik och vem som är fattig när det kommer till stöld.

Jag ser inga förmildrande omständigheter p.g.a. historia, nationalitet eller monitära förutsättningar.

Jag förstår att du inte försöker rättfärdiga tjuvars agerande men jag kommer aldrig att få någon

större förståelse för deras handlande oavsett.

Mina saker stjäl man inte ostraffat vare sej man är rik eller fattig, lever i demokrati eller diktatur,

det gör jag ingen skillnad på om jag hittar någon på bar gärning som stjäl mina saker...

Den första gången kom dom undan utan att jag märkte något, numera är det liksom andra

förutsättningar som gäller om de ska ta mina saker.

Det är inte säkert de är lika framgångsrika nästa gång oavsett nationalitet eller social

samhällsstatus............För jag bryr mej nämligen inte om det ett skit när det kommer till kritan.......

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: jag håller med ovanstående... när man set hur dåligt vårt polisväsende är på att hantera sådana situationer.. då finns det bara eget handlande...även om det kanske är ``fel´´ ja jag har blivit utsatt för bilinbrott 2 gånger och en gång i mitt förra garage... och fan ta dom.!! men passa sig om jag hinner före!

Link to comment
Share on other sites

Jag säger inte att det är rätt med brott för allt i världen!

Och ja, jag har haft 2 inbrott trots jag betalar dyra pengar för Securitas. Det sista inbrottet var 23 December och julen skulle firas i huset. Så jag kan nog säga att jag fått min del av kakan. Naturligtvis vill jag at dom ska dömmas i domstol som alla andra önskar sig.

Varför jag nämde Sveriges konflikter är för att man ska komma ihåg att sånna här inbrotts turneér är bra grogrund till fördommar mot folk från vissa länder och det kan inte alltid vara kul att vara tex Polack eller Litauer. Vad glad att ingen minns oss så vi ska behöva skämmas. Så länge det är olika fördelning så sker en "automatisk utjämning" tror jag man kallar det för. Det har visat sig att reklam för exlusiva varor ökar brotten kring dessa. Tex om en Hummer eller nått annat skulle blir den ultimata symbolen för välfärd och rikedom så vet man att då ökar stölderna på dessa objekt. Det är ganska intressant.....

När jag blev drabbad av inbrotten så var det storskillnad på inbrotten. Det första var snyggt och rent och de hade verkligen gjort sig möda att göra så lite åverkan som möjligt. Polisen kännde till dom och tydligen var de heronister. Jag blev verkligen inte arg när jag fick veta det för de har ett helvete utan dess like. De får stjäla för många pengar varje dag för att ta bort abstinensen. Jag kan reta mig mer på de som sitter på sina höga hästar och vägrar ge dom Subifex till de som behöver det än att det som behöver det blir desperata och stjäl för att inte bli "sjuka". Sånt genererar brottslighet!

Mitt liv har varit enkelt, jag skulle inte kunna bli kriminell eller missbrukare med de förutsättningar som mina vänner och min familj gav mig. Jag blev inte slagen eller utnyttjad. Men ofta är det de som inte haft problem som förstår sig på de med problem minst.

Alla har inte läst psykologi eller filosofi men ibland borde kanske vissa göra det. Jag hörde häromdagen att en person tyckte det var konstigt att nån som blivit utsatt för våld som liten förde det vidare.....jesus...då har maninte förstått mycket av det som har pågått de sista 50 000 åren hos människan=)!

Jag vet inte om detta var ett för djupt inlägg i ett motor forum. Jag har en "speciell kontakt" med folk som haft det lite svårt och därför vet jag hur det fungerar. Men påstå för allt i världen inte att jag tycker det är rätt det är ett påhopp.

Reta er inte, ödlsa inte er energi på det. Det är det inte värt. Var glada att inte ni sitter i skiten. Sen tycker jag naturligvis det är förjävligt..tro inget annat...

Ett inbrott den 23 december gjorde att vi inte kunde fira julen i huset eftersom allt vi ägde låg på golvet. Det var ett inbrott av "pågar" och var tydligt gjort för kicken. Var fan är föräldrarna? Vem som helst kan inte skaffa en hund men vem som helst får skaffa barn! Dom var 4-5st killar på mopeder! Så jävla onödigt....nu är dom med i registret!

En annan sak, hur mycket ska man våga visa på bilderna? Man måste nog tänka sig för så man inte får med nått fint i bakgrunden...men det är ju förjävligt om öppenheten ska förstöras i ett forum pga brottslighet. Dom ska inte vinna eller påverka oss!

Ett gott råd var ju vad Mats sa, dokumentera. Tyvärr är man ju slarvig med det. Hur flitiga är ni andra med det?

Sen hänger det på hur bra försökringsbolaget är. Det kan bli allt från nästan ingen problem med inbrotten till fullständig katastrof. Sen tycker jag det är en liten tröst att det är STÖLD och inte FÖRSTÖRELSE! För det retar mig mer! Speciellt när man byggt nått och lagt ner tid! Det går inte att ersätta. Dessutom är det INGEN som har tjänat nått på det då...inte dom och inte vi. Bara massa saker förstörda. Då är det svårt att se en maning i det... men finns ju naturligtvis en förklarande meckanism bakom det med....

Jag hoppas vi alla klarar oss. Obehagligt är det ju om nån läser forumet och listar ut saker. Jag är mycket försiktig med namn här. Jag är så förvånad att så många använder sina riktiga namn. Eller är jag löjligt nojig?

Edited by Vestax
Link to comment
Share on other sites

Hello Bojs...

Nu har man kommit in i ett riktigt stimm......imorse så upptäktes att min plastracerbåt var stulen......

Livet är allt bra underbart :banghead: :banghead: :banghead:

Jag tror inte att detta är gjorta av utlänningar utan av våra egna missanpassade "knarkarjävlar" som vi måste försörja

med våra surt förvärvade skattemedel.......

Annars så mår jag bra....

Ha det gött...// Mats

Link to comment
Share on other sites

Fy fan Mats, en olycka (?) kommer sällan ensam. Psykologi hit och filosofi dit, man vill bara **********************!!!.

Tyvärr visar det sig gång på gång att vårt rättssystem är alldeles för tamt. Jag är på riktigt rädd för det kommer att komma fler exempel på när folk i princip TVINGAS ta rätten i egna händer. Jag tänker naturligtvis på den tragiska händelsen i Rödeby när en familjefar kände sig tvingad att skjuta en 15- och en 16-åring eftersom inte polisen kunde göra någonting. Polisen bad familjen "Återkomma om det händer något mera". Då var det försent, en 15-åring var död och en 16-åring var livshotande skadad. Å andra sidan kommer personerna i det inblandade gänget antagligen tänka både en och två gånger innan de trakasserar och dödshotar en familj igen. Synd att det skulle gå så långt bara...

Link to comment
Share on other sites

Fan vad du blev drabbad Mats?!! Lite väl extrem otur!!!!

Angående Rödeby, så hade fadern inte så mycket till val. Man kan reta sig på polisen men man undrar ju vilka föräldrar låter sina barn vara ute gång på gång kl 2 och kl 3 på natten en vardags och skolkväll?? Om jag fattat rätt så visste väl föräldrarna att deres barn varit på gården och jävlats dessutom!

Hur fan har de fått med sig allt detta? Har det kört skytteltraffik med dina saker!

På tal om narkotika stod så var det en kille som var heronist men ville ha Subifex för att klara sitt jobb. Sociala myndigheterna vägrade honom detta. Så han sa at trolgitvis kommer abstinensen bli så stark (mindre en 1% klarar sig utan heroin, alltså exremt starkt) att han var tvungen att köpa heroin på gatan igen och då får han börja stjäla igen. Så jävla löjligt! Subifex är billigt dessutom!

Om samma kille stulit nått från mig hade jag strypt socialkärringen! Då har han varit tydlig med vad han behöver. Vi får hoppas detta ändrar sig eftersom detta är en källa till mycket brottslighet! Tyvärr väller ju narkotikan in just nu!

Rickard Larsson: Angående för tamt rättssytem: Föräldrarna då?

Link to comment
Share on other sites

Vestax, du har helt rätt angående föräldrarna. Glömde skriva det... Är barnen 15-16 år så borde föräldrarna absolut ha koll på var de befinner sig och gör klockan ett på natten när detta inträffade. Pappan till 15-åringen säger sig inte haft en aning om trakasserierna som pågått i flera månder, mycket märkligt eftersom det polisanmälts... Jag är "bara" 26 år och har själv inga barn. Men jag kan lova att mina föräldrar visste var jag och min bror höll hus när vi var 15-16. Och skulle vi vara någonstans så pass sent var det en helg hemma hos någon kompis följt av hämtning av föräldrarna, punkt slut. Då kändes det kanske lite tråkigt att vara påpassad av föräldrarna, men nu i efterhand så vet jag att jag kommer att göra likadant med mina barn.

Link to comment
Share on other sites

Rikard, du ser...."vi" har haft det lite bättre=) Det var lite min poäng=)

Jag skulle inte vilja byta med dom!

Sen polisen i all ära, men då har brottet redan skett. Brottsbekämpning börjar långt innan, tidigt i barndomen.

Link to comment
Share on other sites

Samma här. Jag hade respekt för mina föräldrar och fick helt enkelt inte vara ute på nätterna och ränna. I.o.f.s. sysslade vi inte med trakasserier utan satt mest på våra mopeder vid en kiosk och hängde...

Ska vi gissa att ynglingarna bor med sin ensamma mamma och att farsan dragit...

Link to comment
Share on other sites

15 åringen var relativt ny i det gänget. och det hände natten till Lördag=ej skoldag

det är hemskt för alla parter. bara de som var med vet eg. vad som hände.

man får inte skjuta barn men visst kan provokationen vara stor.och man ser ingen annan utväg/det rinner över.

inte alltid lätt för föräldrarna. tänk er egna barn och en separation, barnen bor t.ex. hos modern.

hon jobbar heltid kommer hem efter att ha handlat 17:30ung. ungarna hos kompisar o ev får hon jobba extra på kväll/natt

för att kunna ro runt det. och ev. så resignerar hon för hon orkar inte. det är ett hårdare klimat nu än förr. ungdomsgårdarna har stängt m.m. de driver runt i samhället. Alla har ansvar.

jag vill bara inte spekulera i sänt här.

Link to comment
Share on other sites

Dom blev skjutna på en lördag men dom hade trakasserats länge och som jag fatta det hade dom trakasserat dom på nätterna på vardagar oxå. Men jag håller med, endast de som var med vet.

Jag har sett en skilsmässa nyligen ibland bekanskapskretsen. Där skyfflar dom över barnen när fadern ska ut och resa. Ingen vet när barnen ska "byta". Det styr han. Morsan tycker det är bra för hon får mer tid med sina barn! Sånna jävla egoister det finns! Det tjänar bara föräldrarna på. Morsan får umgås mer med barnen och farsan kan syssla med det han alltid gillat, jobb! Vem är förlorarna? jo barnen!

Man är naiv om man tror att sånna barn har det bra! Man blir så förbannad när man hör det!

Alla som är föräldrar skulle inte skaffat barn!

Det ska gå en dokumentär på TV4 om denna incident tror jag, har för mig det var på tors.

Lev väl!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...