Jump to content

Motorer Som är Lätta Och Bra...eller Bara Bra=)


Vestax

Recommended Posts

Ska köra sierra som donator men är lite tveksam till pinto motorn. Är ju fresstande att använda den av praktiska skäl.

Vet nån nått om dessa motorer? Vikter eller effekter? Detta är billiga bilar och lätta att få tag på!

Renault 5

Nissan Micra

Fiesta XR2 är det bult-on på Typ9?

Toyota Starlet

Toyota Celica

Toyota Corolla

Alfa V6

Fiat Uno

Fiat Panda

Mitsubishi Colt

Honda Civic

Ford Escort

Suzuki Swift

Suzuki Samuraj

Hade varit kul om vi bygt upp ett register på motorer och växellådor. Eller är det orealistiskt? Handlar ju bara om de motorerna som är intressanta cpoh passar för en seven eller annat locost...

Link to comment
Share on other sites

Bra sida...tack

Men lite svårt att se vilka bilar den motorn sitter i. Det verkar ju nästan som den sitter i alla toyota bilar. Corollan näms ju....

Men Toyota verkar vara ett smart val...lätta och extremt driftsäkra!

Link to comment
Share on other sites

swift gti 1,3-16 55kg tomvikt passar på samurai låda 28 kg. effekt otrimmad 101hk men är trim tålig...

toyota celica 150hk tung gjuthjärns motor.. med tviss dvs 8 insug där hälften är stängda vid lågvarv... inte en optimal motor.. svårt med växellådor.. hade en dylik celica -88 men skicka den till skroten eftersom det var för mycket som talade emot en instalation..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Det där med fel håll har jag en fundering över när jag besökte MK i somras så bygde dom triks från motorcyklar med kardandrift. Dom använde bakre hjulupphägning från den nya bilen. När jag frågade Ken om olika rotationsriktning så sa han det är inga problem vi vänder bara på klumpen och fixar en ny ventilation så fungerar det. Skulle detta fungera på en bil med den högre belastningen som det innebär.

Undrar Michael W

Link to comment
Share on other sites

Håller axeln för att bakka med i 200 knyck så är det nog inga problem :) men hur är det med snedskurna drev ? kommer tryckbelastningar som uppstår i dreven att påverka i riktningar som det inte är dimensionerat för ?

/Toffe

ps. har också ställt mig den frågan varför man inte bara vänder på axeln.....

Link to comment
Share on other sites

jag skulle satsa på en motor med relativt billiga reservdelar och som man kan förvänta sig att det ska finnas delar till om ett antal år framåt i tiden. t.ex. zetec. låg vikt . i England så finns grejor till Ford i varje gathörn. och mängder med firmor som trimmar o donar med dem. Burtons. wilcox.SBD m.fl. den motor jag har Opels GSI 150 hkr är jag nöjd med vad det gäller karaktär o effekt/vrid för att vara en standard motor. och de kan ge upp till 50 hkr mer med ett annat insug o annan dator!!! otroligt. utan att fila o dona i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda en Volvo motor?, Jag använder en 2404t2.

2 liters 160Hk lågtrycks turbo. Det går lätt att få ut upp till ca 230-240Hk utan för stor kostnad.

Vikt med Volvos M47 låda och adapterplatta ,Turbo, generator och startmotor 178kg.

Om du behöver mer Hk använd en 2404t4 motor, upp till 220Hk orginal och lätt att få ut 280-300Hk.

Lars H

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

4Age sitter i corolla gti. 87-92 med 16v bigport/smallport. +att det sitter 20v 4age i MR2. silvere/blacktop, de sista är dock lite svårare att få tag i sverige. MR2 har vad jag förstått, 3sgte som nog är lite för hög för att passa i en locost.

Det finns en sprängkåpa som passar 4age/ typ 9 ford låda. Säljs av Fensport eller RAW/striker.

Link to comment
Share on other sites

Det där med fel håll har jag en fundering över när jag besökte MK i somras så bygde dom triks från motorcyklar med kardandrift. Dom använde bakre hjulupphägning från den nya bilen. När jag frågade Ken om olika rotationsriktning så sa han det är inga problem vi vänder bara på klumpen och fixar en ny ventilation så fungerar det. Skulle detta fungera på en bil med den högre belastningen som det innebär.

Undrar Michael W

Du kommer ju inte backa diffen utan bara vända på den. Tänk att du har diffen i bilen och vänder den ett halvvarv utan att lossa kardanen då kommer bilen gå baklänges pga att pinjonen hamnar på andra sidan kronhjulen.

Link to comment
Share on other sites

glömde Volvo och VW 1,8T. volvon lär vara ett säkrare kort då det lär finnas delar i många år i Sverige och en turbo är alltid stark med sitt vrid och lätt att uppgradera så gott som gratis. köper man en rolig uddamotor så blir delarna dyra och försvinner om några år. En firma i kallinge fick in en Honda S2000 för renovering . tändstiftet hade gått sönder och ramlat in i cylindern med massa skit som följd och de hade lite problem med delar bl.a. blocket. kompisen fixade toppen åt dem.stora fina kanaler.delarna var inte gratis till den motorn. tänkte mig inte för ang. vända diffen. man gjorde så på folkorna förr.(vände diffen inne i huset) det funkar inte på en vanlig bakaxel för pinjongen ligger inte i mitten.

Link to comment
Share on other sites

Civic samt alla andra Hondanmotorer snurrar åt "fel" håll... Undantaget de nyare dvs K-serien från början av 2000talet, F20 från S2000 samt givetvis NSXerna...

K serien är ett mästerverk å finns i olika versioner från 120 Hkr å upp till CTRens 200 hästar.. :)

dock faller dom på prisbiten då du nog får ge runt 20 å uppåt för en CTRmotor... :(

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ju inte backa diffen utan bara vända på den. Tänk att du har diffen i bilen och vänder den ett halvvarv utan att lossa kardanen då kommer bilen gå baklänges pga att pinjonen hamnar på andra sidan kronhjulen.

...och om motorn då går åt andra hållet så går bilen framåt igen. Diffen kommer ju belastas som om du backade. Om det är skadligt i längden vet jag inte men i det korta perspektivet borde det fungera bra...

Link to comment
Share on other sites

...och om motorn då går åt andra hållet så går bilen framåt igen. Diffen kommer ju belastas som om du backade. Om det är skadligt i längden vet jag inte men i det korta perspektivet borde det fungera bra...

Jag som tänkte lite fel... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Ford Duratec 2,0 motor fungerar ju åsså. 145hk orginal å med annan sprängkåpa passar den typ-9 lådan, kanske går att passa ihop med orginal sprängkåpan. Ser ut att vara samma bultmönster när jag snabbkikade i sommras.

Duratecen är ju en ganska ny motor som kom -03 tror jag.

Vikten vet jag inte exakt men ska vara lättare än 2l zetec.

Sen sätter du på t.ex ett alfa insprutnings system så har du 205 hk, detta kit kostar ca 25-30k, men då är det mappat och klart. skruva på och kör.

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

nej på swift motorn använder jag min samurai låda den e ju bolt on...

men på en fiat motor passar ju denna låda som en smäck.. satt samma låda i fiat 124.

den e tyngre är samurai lådan men det e ju ett aluhus på lådan.. så jätte tung är den inte..

skulle tro att den kommer från 70 talet...har legat i mitt garage sedan sent 80 tidigt 90 tal...

e till salu ge bud.. växet inte på så många träd längre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...