Jump to content

Mc Eller Bilmotor?


Krullert

Recommended Posts

Tjena, har införskaffat en sierra som ska plockas ner nu.

Funderar fortfarande på motorval.

Ska man ha bilmotor eller hojmotor är den stora frågan :)

Jag kommer nog främst använda bilen på kurviga landsvägar och i stan nån kväll på helgen. Men vill också hinna med så många banträffar som möjligt.

Lite tankar och funderingar jag har om de två valen då.

Om man kör med hojmotor sparar man ju mycket vikt och får snabba rejsiga växlingar :racesmile: Men då ökar väl kravet på låg ofjädrad vikt och det rimmar dåligt med min låga budget. Sen tycker jag det känns som hojmotorns låga vridmoment kan vara jobbigt, men samtidigt har vi ju den låga vikten så det kanske inte är så farligt?

Bilmotorn + låda blir ju endel tyngre och sävligare men är ju å andra sidan mer trimvänlig om man vill ha lite mer pulver istället. Och kombinationen fungerar nog bättre på allmän väg än hojmotorbilen.

Jag vill hellst ha motorcykelmotor (R1 har jag siktat in mig på) men är det seriöst jobbigt att köra med utanför banan så känns en bilmotor mer rätt.

Så vad ska man välja, och hur bra funkar en hojmotordriven till vardags?

MVH

Nicklas

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig kört en sjua med hojmotor, men jag tror man vänjer sig snabbt så att bristen på vridmoment inte blir något större problem. De enda nackdelarna jag kan se med mc-motor är väl att man får mecka ihop något (alternativt köpa något dyrt) för att få backväxel och att växellådorna lätt tar stryk och går sönder. Annars är det oslagbara prestanda för pengarna. Se dig inte blind på att du måste ha värsta prylarna runt omkring bara för att du har hojmotor. Det går att byta ut detaljer senare, men det är betydligt jobbigare att byta motor.

Link to comment
Share on other sites

Hållbarheten? Känner du nån som kört sönder lådan? Min bil har gått över 200 mil på bana och ca 600 totalt med en Yamaha R1 från 98. Går som en klocka. Jag har heller inte hört talas om nån annan som kört sönder sin motor. Är det någon på forumet som kört sönder en hojmotor (som varit i gott skick vid installationen, och där haveriet inte uppstått pga av dålig kylning eller annat installationsberoende fel)?

Kan heller inte påstå att man saknar moment. Momentets storlek på en axel inne i transmissionen är helt ointressant. Det är ju dragkraften som är det intressanta och den levereras som bekant av transmissionen och det är skillnad i total utväxling mellan en CEC och en BEC. Om bägge är växlade att dra till exempelvis 70 på 1ans växel så har BECen med sitt stora varvtalsspann dubbla utväxlingen och därmed dubbla dragkraft/(moment på veven). En välbyggd BEC drar som en raket över hela varvtalsspannet, att då argumentera med "jamen på den axeln inne i motorn så är det just nu ett lägre moment än i en bilmotorinstallation med en annan utväxling" är ren ... ja kalla det vad ni vill.

Link to comment
Share on other sites

Okej låter bra :thumbsup: Då undrar jag bara hur bra dom fungerar utanför banan? torde väl inte va några större problem ellerhur? kopplingen har jag hört att den kan vara jobbig men det beror väl också på hur man bygger?

Finns det något negativt med hojmotor egentligen?

MVH

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Frånvaron av svänghjul gör att man lätt får motorstopp när man ska iväg om man är ovan, samma fenomen får man på bilmotorer med riktigt lätta svänghjul. Fixa vettig utväxling till kopplingen så man får god känsla och vettigt dragläge är inte så svårt. Se till att gaspedalen har vettigt slag och gärna ett progressivt länkage. De höga varvtalen kan bli lite tradigt om man ligger och mal på nån längre körsträcka i konstant fart. Otroligt belönande dock att ligga och köra med entusiasm på fina kurviga landsvägar, inga problem att knäppa en 15 mila mystur. Växlingarna är klonkiga vid lägre varvtal, men å andra sidan blixtrande snabba när man ligger och kranar på ordentligt. Inspirerande när varvräknaren drar iväg till 12000rpm och växlingarna är över på 1 - 2 tiondels sekund. Hållbarheten på bana verkar inte vara några som helst problem. Min bil är försedd med datalogger där jag loggar alla möjliga variabler. Efter ca 5 varv är alla temperaturer i jämviktsläge och sen ligger dom konstant hur länge man än kör. På Sviesta har jag lagt flera 1 timmes pass efter varandra och maskinen verkar helt oberörd efteråt. Mycket sympatiskt.

Personligen är jag otroligt förtjust i karaktären man får med hojmotorn. Micke, Niklas och ni andra som har BEC, vad är era kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Näe, jag kommer inte vara där. Min ena mekaniker fyller 5, så det är kalas med familj och hela joxet. Jag avslutade säsongen förra måndagen med att sätta personbästa på Sviesta.

Verkar bli god uppslutning om man ska tro på intresset på Rejsa. Avslutningsdagen i fjol var otroligt kul med en herrans massa skoj bilar. Kan klart rekommenderas. Dom som har koll påstår att det dessutom ska bli bra väder på Söndag.

1.07.13 är tiden att slå förresten ...

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Var det i år? Körde du med eller utan chikan på långa rakan?, körde du karusell-rondellen? Ariel Atom kör ca 1.01-1.02 (har jag hört) utan chikan på rakan, trodde man hyfsat skulle kunna hänga på en sådan i sommar men jag får nog tänka om... jag får satsa på att närma mig 1.07.13 istället!

1.07.13 är tiden att slå förresten ...
Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat, jag ser fram emot våren! (Jag tänkte hyra banan några timmer eller en halvdag i vår, en vardag! Återkommer om det längre fram, om bil blir klar och i annan tråd)

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

MarcuZ, Du behöver inte oroa dig. Låt 2fast4u och Micke åka 1,07 tider, du kommer att åka mycket fortare med Busa motorn B) :P

Vad gäller BEC/CEC så den enda "nackdel" som jag möjligen skulle komma på är att en BEC är mer tröttsam att ligga och köra på motorväg med (varvar lite mer). Men det är inget stort problem och man bygger inte en sådan här bil för att ligga efter E4 med. Vad gäller vrid så kan jag skicka i 6´an och ligga i 50km/h utan problem, så vridet är inget problem. Livslängden verkar inte vara ett problem heller (450 mil hittils och dom flest hårt varvande på bana). Jag har läst om ett par haverier i England men dom beror ofta på "andra" orsaker ex havererad torrsumpsmörjning etc. Vilken mc-motor man skall använda är lite av en kostnad fråga. Busa motorn är naturligvis igentligen den enda :notworthy: . Men kostar lite dels i inköp + att den vill ha torrsumpsmörjning. R1 motorn är inget dumt alternativ, den kastar dom efter en :biglaugh2: (nästan iallafall) och verkar funka ypperligt utan torrsump :thumbsup: . En annan nackdel som har nämts tidigare är backväxeln, det går att hitta begagnade i UK lite billigare, men annars är det en viss kostnad där. Men det finns dom som bygger och stoppar in elektriska backväxlar.

Så mitt råd är BYGG MED HOJMOTOR

Här kan du se skillnaden mellan BEC/CEC

Klicka här

Link to comment
Share on other sites

Och omloppstiden är som sagt 1:07:13 ... Skönt att ligga lite ovanför sådär och slippa trafiken, eller vad säger du Micke?

->Micke:

Mickel och pickelprogrammet för vintern är inte klart, men nåt ska man väl ägna den långa vintern till. Annars får man ju ingen panik i april när snön plötsligt försvinner och hela bilen är nerplockad i molekyler.

Link to comment
Share on other sites

En puchrod lär väl sänka luftmotståndet, men att en dämpare i fartvinden skulle vinkla motståndet upp eller ner har jag svårt att tro. Vet inte om det är ett problem med Bec att dom blir lätta fram i höga farter men med bilmotor varkar det inte vara några större problem trots att bilarna är baktunga, Christer och jag hade 220 verkliga km/t på rakan i Mantorp utan några märkbara lyfttendenser.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ca 220 (tror det var 218 för att vara exakt) och det var inga större problem med det. På Mittsverigebanan neröver långrakan går det 189km/h innan broms och det har inte ställt till några problem (hittils :wacko: ) Så att en bec skulle ha speciella problem i höga farter stämmer kanske inte riktigt. Jag tror dock att det är viktigt (gäller alla bilar) att man har ordning på hjulvinklar och inställningar på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju kört lite olika sjuor (ganska många faktiskt) och hojmotor är skitkul! Men det är mest skitkul när man spöar bilen, att köra lugnt och fint är inte så skoj. Har man tänkt sig att använda bilen för att även åka och käka glass med fru/sambo/partner/whatever, och kanske glida lite på stan tror jag att man generellt sett blir mer nöjd med en kul bilmotor (Opel 16v, Zetec med lite väss eller så). Skillnaden mellan en hojmotoriserad sjua och en småtrimmad bilmotor med lite lättare svänghjul och rapp låda är faktiskt inte så enormt stor.

Personligen skulle jag bara välja hojmotor om bilen primärt ska köras på bana.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nej jag är ändå inte övertygad :(

Jag vet att domhär bilarna är byggda för att vara lätta och inte effektmonster.

Men vill ju ha både och :)

Såg på Bilsportmässan igår brevid Libells Megabusa en gul med Saab Turbomotor. (båda var :thumbsup: )

Kan tänka mig att saabmotorn i orginal kanske är lite tråkig i karaktären men med lite trim så man hamnar runt 250-300 pållar så lär ju den bilen vara riktigt kul samt skön både i stan, kurviga landsvägar, tråkiga motorvägssträckor och så vidare.

Om vi leker med tanken att man bygger så identiska bilar som möjligt förutom motorvalet och i den ena stoppar vi en R1 motor och i den andra en Saab Turbo på 250hk.

Vi drar dom till Gelleråsen. Är det givet att en av dom vinner eller kan det vara så att dom går ganska lika med samma förare, tidsmässigt alltså?

Kan passa på och fråga förbrukning på bana också? Min nuvarande evo sörplar runt 3,6 liter milen, eller 100 varv plaskblöt Gelleråsen på 90 liter soppa. En liten seven som väger en tredjedel borde väl inte suga i sig så mkt?

MVH

Edited by Krullert
Link to comment
Share on other sites

Jag vet att domhär bilarna är byggda för att vara lätta och inte effektmonster.

Men vill ju ha både och :)

Bygg BEC med Turbo, då har du lätt kärra och effekt. Jag började planera min seven sådan men vågade inte riktigt beroende på att ingen mig veterligen byggt BMW K1200RT/RS/GT med turbo (i seven), jag har inte lust eller möjligheten att uppfinna hjulet och bygget får inte ta onödig tid - nu har du receptet !?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...