Jump to content

Sierran Som Ultimata Donator!


Vestax

Recommended Posts

Hej!

Jag skissar på mitt chassie nu. Jag ska ha ett högre, bredare och längre chassie, mest för jag inte ser nån nackdel med att ha lite större. Eller en nackdel har jag kommit på och det gäller framrutan. Om jag gör chassiet 2 elelr 4 tum bredare så hittar jag ingen framruta väl?

Komponenterna jag tänker använda blir troligtvis från EN donator, en Sierra, helst en 87:a.

Vad kan man använda och inte använda från 87:an? Jag kan inte komma på nått som inte duger för bygget. Måste jag ta nån annan komponent från nån annan bil tro?

Typ 9 från 87 är väl 5 växlad?

/Landy

Link to comment
Share on other sites

Nej, det mest bör väl gå och använda väl? Tror de Westfields som skolan har egentligen är tänkta för sierra som enda donatorbil, på dessa sitter det framspindlar, bakaxel o växellåda från sierra, bara motorerna som är utbytta mot 16v Zetec E i dem. Sedan behöver du ju en svamp till övre spindelleden samt så går det ju inte längre använda nedre spindelled från mcphersson numera, men det har du säkert koll på :) Angående rutorna ska det väl gå att tillverka en egen rutram (finns instruktioner om detta i Ron champions bok) och sedan göra en mall för rutan o lämna in den till en glasmästare som kan skära till en ruta åt dig.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en tabbe, jag skulle köpa boken, men köpte istället Chis Gibbs bok http://www.bokus.com/b/9781844253913.html?pt=search_result

Är det nån som känner till den boken? Jag tänkte inte gå efter den boken iofs, täntke bygga lite som jag känenr för och passar itne plastdetaljerna så får man ju skära i dom.

Jag håller just nu på med att leta lokal och har just nu ett gratis alternativ men är inte mer än 3,1m bred. Jag jagar vidare=)

Varför kan man inte använda spindelled från mcphersson numera?

Link to comment
Share on other sites

Undre spindelled från en McPherson är inte dimensionerad att ta dom krafter som uppstår när guppet i vägen vill trycka hjulet uppåt och fjädern/stötdämparen vill trycka hjulet nedåt. Om man däremot bygger en övre bärarm typ en gungbräda med fjäderpaketet inombords så blir krafterna som i McPherson....

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det orealistiskt att bygga bilen på ett år, från det man börjar svetsa chassie? Är VÄDLIGT orolig att jag ska tröttna!

Karosseri delen känns tyngst. Svetsa och montera delar känns helt ok. Men det brukar vara pillet som tar mest tid.

Tänkte att om jag först använder Sierran som donator och river allt på den och kör i väg den. Så kan jag göra iordning delarna som ska användas. HAr jag itne tröttnat på det då så kan jag börja bygga! Hur låter det?

Link to comment
Share on other sites

Då inte jag heller har byggt någon bil tidigare så vet jag inte om man tröttnar eller ej.

Roligast är det väl i början när man svetsar ihop ramen å det verkligen händer nått som syns

sen allt småpill med rördragning och elektriskt är väl smällar man får ta ;) man får

se till å bli bjuden på åktur emellanåt så man håller humöret uppe :P

plus att man får fortsätta hänga här för råd och inspiration :)

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Om man jobbar regelbundet på den under ett år, o inte bara tar nått ryck nån gång ibland så tycker jag inte ett år låter orealistiskt. Nått som kan ta mycket tid är ju finputs på detaljer, och till viss del problemlösning när vissa saker ska utformas. Men har man inte för höga krav på finnish, följer ett välkänt koncept (i ditt fall kanske då sierradelar som ju är rätt vanligt), samt inte krånglar till saker så ska det nog gå.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det orealistiskt att bygga bilen på ett år, från det man börjar svetsa chassie? Är VÄDLIGT orolig att jag ska tröttna!

Är du väldigt orolig för att tröttna så ska du inte bygga från grunden själv.....

Köp ett kit som många byggt innan som t.ex. ett MK istället.

Då är du färdig på ett år utan vidare och alla problem är redan lösta och finns svar på

när du kör fast. För det tar tid........ Mycket mer tid än du tror.........

Det är många som börjar för att sedan bli överväldigade av arbetsbördan och lägger av

för att sedemera sätta ut bygget på annons... Jag säger inte att just DU kommer göra det "vestax"

Men är du medveten om din otålighet från start så kanske det räcker med utmaningen i att bygga

ett kit istället för att riskera krokna........ + att du kan ha en körbar bil till nästa sommar utan

att behöva jobba ihjäl dej och riskera tröttna.....

Det finns så många som tröttnat en bit på vägen ändå..... du behöver inte bli en i statistiken du med......

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt chis gibbs bok men jag tror jag kommer bygga efter McSorleys ritning 7+442. Där är ju inget om var och hur man fäster "detaljerna". Men det borde inte vara så svårt att lösa? Eller ska man rita upp Chis Gibbs chassie och förändra det i stället för att få ut att alla detaljer?

Tänkte lägga lite tid på att rita upp och få klart i huvet hur jag vill ha det så det går smidigare att bygga...

Link to comment
Share on other sites

Är du väldigt orolig för att tröttna så ska du inte bygga från grunden själv.....

Köp ett kit som många byggt innan som t.ex. ett MK istället.

Då är du färdig på ett år utan vidare och alla problem är redan lösta och finns svar på

när du kör fast. För det tar tid........ Mycket mer tid än du tror.........

Det är många som börjar för att sedan bli överväldigade av arbetsbördan och lägger av

för att sedemera sätta ut bygget på annons... Jag säger inte att just DU kommer göra det "vestax"

Men är du medveten om din otålighet från start så kanske det räcker med utmaningen i att bygga

ett kit istället för att riskera krokna........ + att du kan ha en körbar bil till nästa sommar utan

att behöva jobba ihjäl dej och riskera tröttna.....

Det finns så många som tröttnat en bit på vägen ändå..... du behöver inte bli en i statistiken du med......

Hej!

Du verkar förstå vad jag menar. Problemet är ju naturligtvis pengarna. Det blir väldigt mycket pengar när man bygger kit! Annars hade jag nog inte tvekat utan köpt ett kitt direkt!

Link to comment
Share on other sites

För mig är det åxå pengarna som styr

men de e lite av en utmaningen de me'

att jaga billig donator billiga lösningar överhuvutaget

Man får se vars man hamnar till slut men jag har gott hopp :rolleyes:

I nuläget så är det jakt på donator så att man vet vilka mått

som kommer att göra sig gällande, det bestämmer ju om jag

ska kassera ramen jag har eller skära lite och "göra om,göra rätt"

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Olika spårvidd kan det ju vara och därmed olika längd på dom bärarmar man skall tillverka.

Likaså hur spindlar fram och uprights bak skall se ut, om det skall vara stel axel eller DeDion/IRS

de e mycke å tänka på...........

Link to comment
Share on other sites

-88 eller -89 är en vanlig årgång bland 2000kronorsSierrorna nu. Det finns överhuvudtaget fler bilar därute av sent 80-tal jämfört med tidigt 90-tal. Det var ju som bekant kris i början av 90-talet och många satt hemma på a-kassa. Nybilsförsäljningen sjönk...

88-89 var det andra bullar...

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köra en annan motor än sierrans. Jag vill komma ner i vikt....eller itne jag men bilen=)

Då kanske man kan skita i motorn och ta den sierran som passar bäst med bromar och allt annat. Nån man bör undvika pga abs eller styrservo?

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med de gamla sierra dohc motorerna är att de är antika nu och ger en liten motoreffekt. och tunga.

antingen då lägga ner massa pengar på trimning eller köpa en motor från början med mer effekt.

men det är min uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med de gamla sierra dohc motorerna är att de är antika nu och ger en liten motoreffekt. och tunga.

antingen då lägga ner massa pengar på trimning eller köpa en motor från början med mer effekt.

men det är min uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

ja den opel GSI 16v 150hk jag har är inte helt fel. bra vrid o bra hyfsad effekt. såg en Mazda 323 års.modell runt -90 gissar jag. med alumotor 16v 150hkr

Honda har alu.motor. men man får tänka på att det ska finnas delar lång tid för oss då är nog opelmotorn ett bra val. och Fords nyare zetec en lätt motor, lär finnas i olika effektuttag.och Ford finns det mycket till i England och lär finnas i 30 år till. likadant med oplen de heter Vauxhall där.opeln har gjutjärnsblock så den är lite tyngre än alublock.

Volvo S40 alumotor. gärna då med Turbo som lätt kan uppgraderas.(de tidiga har ej hydrauliska ventiltryckare)

vw 1,8T med turbo. som exempel.volvon lär det finna grejer till här i sverige i många år.

Annars så är det inte fel med en MC-motor typ R1 eller Hayabusa, i en bil växlar man de till att toppa ca 200km/h och då blir det en jäkla snabb bil. motor inkl. låda ca 65-70kg liten kylare som väger lite. där sparar man runt 100kg. en relativt lätt bakaxel också hjälper till.

Link to comment
Share on other sites

Sorin...int elexixon..ordbok=)

Skämt och sida!

Alla säger 82-87 års modeller av sierran är ideala. Men jag har kollat effekterna på bilarna från oliak år på vägverket.

Sierra 85 = 116hk 85kW

Sierra 87 = 101hk 74kW

Sierra 88 = 101hk 74kW

Sierra 91 = 120hk 88kW

Det låter ju som 90-tals bilarna är intressantare effektmässigt. Dessutom har det skivor bak om jag inte misstar mig? Fick inte Sierran skivor bak 89?

Link to comment
Share on other sites

mmm dom ska ja ha mer effekt. Men hitta en 87 som hade dessa uppgifterna på vägverket...skumt

vad säger ni om 90 tals bilarna?

Har hittat en väldigt fin 85...men detär ju 74kW...men man kanske itne ska stirra sig blind på det....

Link to comment
Share on other sites

Skivor bak var bara standard med ABS och på V6 från 1988/89.

För Pinto gäller att 2.0 med förgasare har 101 hk, 2.0i utan kat 115 hk och 2.0i med kat har 101 hk. 2.0i kom till 1985 års modell och katalysator kom i praktiken 1988 när det var tillval men säkert har någon reggats som 1987 års modell med kat också.

DOHC har 120 hk, kom som 1989 års modell och det är en trevlig bruksmotor men inte så mycket att trimma - det är ont om delar. Men nöjer man sig med 120 originalhästar eller kanske lätt trimning med annan motorstyrning uppåt 130 hk är den inget dumt val.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...