Jump to content

Utväxling Hayabusalåda


MarcuZ

Recommended Posts

tänkte kolla skillnaden i att använda 3,14 eller 3,36 i slutväxel, hittade följande om busans vxllåda:

6 speed constant mesh

Wet multi-plate hydraulic clutch

Secondary reduction ratio 2.352 Menas det innan lådan eller mellan låda och hjul?

Drive chain RK GB50GSV Z3 112 Links

Gear ratios : 1 - 2.615 2 - 1.937 3 - 1.526 4 - 1.285 5 - 1.136 6 - 1.043

Är det någon som redan har mall eller en länk till en sådan där man anger varvtal, utväxling i lådan, diff samt hjulstorlek?

Edited by MarcuZ
Link to comment
Share on other sites

Secondary reduction ratio 2.352 Menas det innan lådan eller mellan låda och hjul?

Rent konkret så är det utväxlingen mellan vevaxeln och kopplingskorgen som menas (med primary reduction ratio), som i sin tur leder in "kraften" i vx-lådan.

Edit: Rättade till mitt fel primary/secondary. :banghead:

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

tänkte kolla skillnaden i att använda 3,14 eller 3,36 i slutväxel, hittade följande om busans vxllåda:

När jag Bytte på min weestfield r1 från 3,64 till 3,36 så sjönk varvtalet på högsta vxl med ca 800 rpm

tänker du köra med 3,14 ?

/micke

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan skaffat en 3,36 men är inte främmande för en 3,14. Får se vilka banor som den kommer köras mest på och om 3,36 känns bra där?

Tack för alla länkar till räkneapparat men jag har inte exel så vad har jag missat i följande exempel?:

10.900varv/min ggr 60 min=654.000varv/timme, delat med secondary 2,352=278.061, delat med 6ans 1,043=266.597 delat med diffens 3,36 och vi har slutligen på fullgas sexans växel 79.344 bakhjulsvarv i timmen.

Omkretsen på 13" 205/55 är om jag tänker rätt ca 3,14ggr(13"ggr 0,025meter + 2ggr höjden på däcket)=3,14ggr0,55meter=1.73meter.

Teoretisk toppfart bör vara i regionen 79.344 varv ggr 1,73meter=137.152meter i timmen=ca 137km/h, vad stämmer inte???

Avastår man från att ta med secondary i beräkningen hamnar vi på knappt 323km/h och det verkar lite överdrivet... Hjälp tack!

Link to comment
Share on other sites

Då jag knappt suttit på en hoj i vuxen ålder så har ja inget klockrent svar men ......

Det enda jag kan tänka mig som skiljer är väl om det med kedjedrift blir en helt annan slutväxel än 3,36

hur det ser ut i en hoj med kardan ?????

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Har jag räknat slarvigt att en tum är 2,5cm? pi(13*2,5+2*11,275)=pi*0.5505=1,729446756, kollar jag skjutmåttet liggandes bredvid mig så verkar en tum bestå av ungefär 2,54cm. Då har jag helt plötsligt 174,6 så det är inom felmarginalen! TACK

174,5 ska rullomkrets vara på 205/55/13
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

post-2514-1211175854_thumb.jpgpost-2514-1211175864_thumb.jpg

Var har du "Secondary reduction ratio 2.352"? Sätt 2,352 i "Centre diff/drop gear"......

hmm...gjorde 2 till...beräknade på vissa utalanden här, verkar som gerhard har de mest realistiska nuffrorna.

vore klart tråkigt att gasa iväg och hamna på 130?!...

Link to comment
Share on other sites

Men jävlar vad snabbt det skulle gå dit.... :lol:

Runt 180km/h låter väl rimligt. Det är ju trots allt inte första gången kombinationen Hayabusa och Sierradiff 3,36 används så konstigt blir det ju inte...

hehe....nja...inge vidare vrid i en hayabusa motor, men klart, fort går det nog.

får leka lite nästa sommar, sen får vi väl se vad som händer den kommande vintern=)

Link to comment
Share on other sites

Min bil toppade 218km/h vid provkörning om jag minns rätt (vid maxvarv, 3,36 och 206-60-13"). Vridmomentet är helt ok! Naturligtvis vill man alltid ha mera :prop: , men inga problem att åka inne i stan på 6an.

Edited by Megabusa
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kikat lite på det här med utväxling också...lutar åt 3,14 diff med Quaife ATB.

Teoretisk toppfart på 222Km/h med 13"....viktigt då Kimmen säger att han har runt 220 i slutet av Mantorprakan...

Växlarna blir iofs en aning längre vilket kan bli en nackdel på vissa banor men en fördel på andra.

Det verkar ju finnas effekt att slita loss bakvagnen iallfall på rent pulver i de flesta utgångarna.

Å andra sidan kör Libell fort med 3,36....tja....dessa val

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Kikat lite på det här med utväxling också...lutar åt 3,14 diff med Quaife ATB.

Teoretisk toppfart på 222Km/h med 13"....viktigt då Kimmen säger att han har runt 220 i slutet av Mantorprakan...

Växlarna blir iofs en aning längre vilket kan bli en nackdel på vissa banor men en fördel på andra.

Det verkar ju finnas effekt att slita loss bakvagnen iallfall på rent pulver i de flesta utgångarna.

Å andra sidan kör Libell fort med 3,36....tja....dessa val

Antal att med 3,14 utväxling och att växlarna blir längre medför mer harmonsik körning på banor med lägre genomsnitthastighet (korta och få rakor). Jag inbillar mig att detta för de flesta normalbegåvade förare medför en tidsmässig fördel jämfört den högre accerelationen som utväxling 3.36 medför. Förstår ni min teori?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...