Jump to content

Engelska Motsvarigheten På De Maskinistexamen?!


_coffe_

Recommended Posts

Jag har varit maskinist i flottan i drygt två år och undrar nu vad våra svenska maskinisexamrar motsvarar i engelskans klasser och andra internationella klasser... En klass som man stöter på ofta är t.ex. Y2, Y3, Y4... Vad motsvara dessa våra klass 7, 6, 5 osv?? Är det någon som har någon aning om detta??

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att de nya klasserna skulle motsvara just en EU-standard? Dvs gamla Maskinist B gick till maskinbefäl klass 7 (eller 8?) osv.

Fast britterna är ju inte så snabba på att förändra sina system :)

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Jo, precis... Så är det ju nu i det svenska systemet, men hur internationellt det är vet jag inte... Det är nämligen så att genom lite kontakter och sådär så står jag uppskriven på en mailinglista som kommer ut lite då och då som annonserar ut maskinistjobb på olika yachter runt om i världen... där står nästan bara alltid dom har Y2, Y3, Y4-tickets...

Link to comment
Share on other sites

Jodå, sjömän finns det och jag är en av dom ;) Finns det fler?? Just nu så jobbar jag iof inte på sjön mer, men man längtar tillbaks till havet... Har man en gång varit där är det nog svårt att slita sig!

Link to comment
Share on other sites

Här är en till gammal sjöman. Seglade kock i handelsflottan som grabb. Gjorde lumpen som kock på Ubåten Valen. Byggde en 41 fots ketch och seglade på egen köl till medelhavet den svåra vägen när jag gick i pension. Nu är jag på trygga landbacken igen och bygger locost....tack och lov :P

Eddy

Edited by Eddy
Link to comment
Share on other sites

Borde inte tomtarna på arbetsförmedlingen kunna snoka rätt på ett svar? (ETT svar, kanske inte rätt, men ändå...)

Jag vet inte, jag är bara en vanlig landkrabba. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...