Jump to content

Vilken Bil Har Vad ?


Toffe

Recommended Posts

Hej Jag undrar om det är någon som sett någon bra förteckning på vilka bilar/modeller som är fram respektive bakhjulsdrivna ?

Via vägverkets fordonsförfrågan så får man reda på manuell eller automat, hästkraftantal, spårvidd mm. mm.

Likaså dom bilreservdelsfirmor jag tittat på, Mekonomen, Micro, Widik m.fl.

Toffe

Åkersberga

(nybliven ägare till påbörjad ram :) )

Link to comment
Share on other sites

Är det några speciella bilar du är ute efter? Vilka årsmodellsintervaller?

Rent generellt så kan man säga att det är få modeller utvecklade på 90-talet o framåt som har bakhjulsdrift förutom BMW och Mercedes, samt givetvis de flesta sportbilar, dessa är väl oftast kanske lite dyra att införskaffa som donatorbilar :)

Men kan ju börja påta ihop en liten generell lista om du vill så kan väl folk göra den mer detaljerad :)

Audi: FWD/Quattro

BMW: RWD, ett fåtal 4wd

Ford: Sierra o Scorpio samt många äldre modeller med RWD, nyare modeller har FWD

Honda: FWD förutom en del äldre modeller och vissa sportbilar i stil med S2000

Mazda: Fwd på modernare modeller förutom sportbilarna i stil med mx-5 och rx7, samt 4wd på vissa prestandamodeller.

Mercedes: Har väl RWD på alla utom A-klass

Mistubishi: På "vanliga" bilar FWD, evos osv har ju 4wd

Nissan: FWD på personbilarna, RWD på sportbilarna typ 180zx, 200zx, 300zx och Rwd/4wd på Skyline.

Opel: Alla moderna modeller utom Omega har FWD, dock finns det många äldre 70/80tals modeller med RWD (Manta, Ascona, Rekord och Kadett fram till modell C)

Peugeot: Fwd med vädligt få undantag vad jag känner till

SAAB: FWD

Subaru: 4wd

Toyota: En del äldre modeller från t ex 70 talet hade Rwd, men sedan 80talet dominerade FWD förutom i t ex Supran.

VW: I allmänhet FWD sedan mitten av 70-talet, doch finns det ju en del Syncro med (4wd)

Volvo: Rwd dominerade fram tills lanseringen av 850 i början av 90-talet, dock fanns ju 400-serien sedan senare 80-talet med FWD.

Jag hoppas i alla fall listan kan ge lite fingervisningar, och är det ån speciell modell du undrar över så går det ju alltid fråga.

Link to comment
Share on other sites

En variant på lista till det jag tänker på är om det finns någon leverantör med huvudinriktning på kardaner och knutkors.

men jag har inte hittat någon :( www.cedex.se har ju "bara" cv-joint's och drivaxlar...... men det skulle gärna varit en liknande lista :)

Tack för att ni tipsar och letar i alla fall :notworthy:

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...