Jump to content

Får Man åka Med Bilen Till Reg Besiktningen?


Recommended Posts

Har idag gjort klart bilen för regbes.

Klarade idag på bulerprovet ( 74 db)... :notworthy:

Nu till frågan, Får jag åka till bilprovning och göra regbesiktningn med bilen el måste jag trejla dit den? å vad kostar det?

Har för mej att Marlon på Sfro sa så, men tycker det låter så konstigt :)

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

Bra ordnat med ljudprovet :thumbsup:

Å du får inte köra till regbesiktningen tyvärr, men det finns inget som hindrar dig. Bara du inte stöter på polisen så e det lugnt.

Jag körde min till besiktningen när det var dags. Visserligen från jobbet som ligger i samma kvarter, men kvällen innan körde jag från garaget till jobbet i mörkret :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om jag har förståt det rätt så får mn köra till regbes men man måste ha försäkring och intyg från SBP på bokad tid (det kan man beställa när man bokar tid) se nedan.

________________________________________________________________________________

___

Undantag från registreringsplikten13§ Bestämmelserna i 12 § gäller inte i fråga om

1. fordon som används uteslutande inom inhägnade järnvägs- eller industriområden eller inom inhägnade tävlingsområden eller andra liknande inhägnade områden,

2. släpvagnar som dras av traktorer, motorredskap klass II eller sådana tunga terrängvagnar som är konstruerade för en hastighet av högst 30 kilometer i timmen, om fordonen i det enskilda fallet används endast på motsvarande sätt som en traktor klass II,

3. fordon som brukas kortaste lämpliga väg till eller från ett besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) för registreringsbesiktning eller, i fråga om fordon som har förts in i Sverige för testkörning enligt 23 § första stycket 4, för kontrollbesiktning,

4. fordon som provkörs vid besiktning eller inspektion av polisman eller sådan besiktningstekniker, bilinspektör eller tekniker som avses i fordonslagen i den utsträckning som behövs för att förrättningen skall kunna genomföras,

5. fordon som provkörs av den som Vägverket särskilt förordnat att utföra haveriundersökning, att utöva tillsyn enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) eller att handlägga ett ärende,

6. ombyggda eller amatörbyggda fordon som provkörs inför en registreringsbesiktning av den som Vägverket särskilt förordnat att utföra sådan provkörning, eller

7. fordon som brukas med stöd av saluvagnslicens enligt 18 §.

I fall som avses i första stycket 3 skall handlingar som visar avtalad tid hos besiktningsorganet medföras och på tillsägelse visas upp för en polisman eller en bilinspektör.

Finner polisman anledning att anta att fordon som han anträffar i trafik inte är i föreskrivet skick tillämpas första stycket 4 på motsvarande sätt. Lag (2006:239).

Ändrad 2003-05-01: Lag (2002:582)

Ändrad : Lag (2002:805)

Ändrad 2003-05-01: Lag (2002:806)

Ändrad 2004-07-01: Lag (2004:466)

Ändrad 2006-05-01: Lag (2006:239)

_________________________________________________________________-

//Kenneth

Edited by Kenneth Lundblad
Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Och jag tror det stämmer som Heralue och Kenneth säger. Du får köra om du har ett bevis på avtalad tid hos bilprovningen med dig. Ett sådant papper ingick i handlingarna som jag fick med sjuan jag köpte, så det gick iaf år 2000.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget fält för regnummer på beviset, så jo, det tror jag man får göra. Men det är ju bara att ringa SBP och kolla, Marcus, sen kan du ju skriva hur det gick.

Edit: Dessutom...

"Fordonet får med detta bevis och endast denna dag brukas oregistrerat till och från Svensk Bilprovning."

Oregistrerat = utan regnummer antar jag?

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Det är väl säkrast att höra med dom när man ringer och bokar tid.

Men det blir nog eventuelt inte förens till våren... Har precis börjat att studera så pengarna räcker inte långt, :)

Fast det skulle iofs vara skönt att ha det gjort!

Link to comment
Share on other sites

För andra eventuellt intresserade...

Ringde precis Trygg-Hansa och frågade efter endagsförsäkring men det hade dom inte.

Däremot kunde jag ta en vanlig trafikförsäkring på mitt bygge med endast chassinummer. De har 2 ångerveckor så jag kan säga upp försäkringen inom 14 dagar och betalar då endast för de dagar jag brukat försäkringen, Priset låg på 160kr/mån.

/J

Link to comment
Share on other sites

Hej Markus

Grattis till bullerprovet!

Ring när du har besiktigat så kanske du har lust att titta förbi mig och mitt bygge, (och bjussa på en liten åktur?)

/Fredrik

Björklinge

PS tack för stolarna de passar fint i min bil!

Link to comment
Share on other sites

Trygghansa verkar ju vara ett bra alternativ... Var det bara att ringa eller?

Visst ska jag komma förbi...

Har under dagen kommit fram till jag ska åka och besiktiga så fort som möjligt :)

Så någon tur blir det innan vinter, har iofs vinterdäck som passar också :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...