Jump to content

Bränslerör eller slang?


Jonte

Recommended Posts

Står inför ett litet val här i livet :)

Ska man använda kopparrör eller gummislang för bränslet?

I den lilla manual jag har står det att man ska undvika kopparrör pga gnistbildning :huh: vilket jag inte riktigt får ihop med vissa installationer jag sett.

Link to comment
Share on other sites

Du har ett val till.

Jag har dragit aluminiumbränslerör på en bil. Lätta att arbeta med och finns i grova dimensioner om man vill vara säker på att inte bygga in restriktioner, kanske viktigare till en V8 iofs. Finns en uppsjö med passande koplingar också. Men inte helt gratis... köpte allt på Persåkers Speedshop i Stockholm. Kolla bara att du har matchande dimension på rörböjen annars blir det lätt platta böjar.

Slang är ju annars enkelt men kolla hur dragningen blir,

får du alltför tvära vinklar kan mjuk slang klämmas ihop, styv slang= svårare att dra.....

Koppargnistor?

Link to comment
Share on other sites

Koppargnistor?

jag vet.....fick mig å fundera på ifall jag missade nån lektion på fysiken i skolan :unsure:

Det blir nog slang - rör - slang för mig

Kör med stålomspunnen teflonslang i varje ände så man inte får sprickbildning pga vibrationer.....

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag tänker efter så är det en blandning av "raksträckor" med slang och böjar av plaströr inskjutna i slangarna på min Seven. Jag har inte dragit det själv och vet inte fabrikat på rören men det håller helt tätt iallafall.

Link to comment
Share on other sites

jag har dragit kopparrör och använt slang i ändarna av det.

jag har aldrig sett och tror inte heller att jag kommer få se koppar gnistra enligt vad jag fått lära mej....

Hmmm är det inte koppar i kablar?

det gnistrar som fan när jag kopplar fel iallafall :D

Link to comment
Share on other sites

Det enda problemet med koppar är sprickbildning på grund av vibrationer. På båtar så skall rören glödgas varje år kräver vissa försäkringsbolag.

Lev väl

Michael Sjövik

Link to comment
Share on other sites

Men bromsrör är ju ofta i koppar, och de håller ju hur länge som helst utan att spricka?

det är inte ren koppar i bromsrör.

det är tillsats av nickel med i dom rören

Och då ställer man sig genast frågan; Varför inte använda bensinrör av samma legering? Men det kanske är svårt att få tag på annat än vattenledningsrör i de grovlekarna?

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju bänslerör i koppar, varför inte använda dom i kombination med slang i ändarna?
Arrowsmith Skrivet 2004-03-08, 21:22

jag har dragit kopparrör och använt slang i ändarna av det.

Jag tror det funkar utmärkt.......

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda polyamidrör (PA)?

De sitter ju monterade original på många bilar, SAAB, Opel, Fiat m fl.

Polyamidrör används mycket inom pneumatik och hydraulik, är billigt och lätt att böja och montera. På Scania används PA-rör till alla bränsle- och luftledningar.

Materialet är detsamma, oavsett om man kallar det tryckluftslang eller något annat.

Kanske ett alternativ till kopparrör.... ;)

Link to comment
Share on other sites

De flesta "gamla" bilar med K-jetronic sprut hade PA-rör. Rören pressades på banjoanslutningarna (grantopp), utan behov av slangklammor å sån´t. Garanterat tätt. :thumbup:

Å så kan det vara ganska snyggt med blåa slangar i motorrummet..... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

"pa" rör hur ser såna ut? vad är det för typ av matterial? plast eller metal?

Vad kostar det?

pacman Posted: 2004-03-11, 07:45

  Varför inte använda polyamidrör (PA)?

De sitter ju monterade original på många bilar, SAAB, Opel, Fiat m fl.

"polyamid" Marcus

-det är en sorts plast

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Står inför ett litet val här i livet  :)

Ska man använda kopparrör eller gummislang för bränslet?

I den lilla manual jag har står det att man ska undvika kopparrör pga gnistbildning  :huh:  vilket jag inte riktigt får ihop med vissa installationer jag sett.

Det uppstår statiskelektrisetet i bränsle ledningen! :whip:

men om du tar en litten jord fläta på röret är koppar att rekomendera :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...