Jump to content

Pris På En Yamaha R1 Motor??


Marcus a

Recommended Posts

Har kollat runt lite på nätet men hittar inge bra pris att gå efter.

Har fått erbjudande om att köpa en motor från en R1 -02.

Fungerande och komplet på allt förutom avgassystemet, vad ligger dom i för pris då?

Tacksam för svar :)

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Jag gav 16000 för ett motorpaket hos BIKEs mc-demontering. Provkörd och komplett inkl. bland annat reglage och mätare.

Privat kan man hitta billigare då en del R1-ägare tydligen kör utan helförsäkring och behöver pengar till avbetalningarna på hojen dom smällt. Runt 5000 brukar en grundmotor ligga på. Dock är det lite svårare att få ihop ett komplett paket från en hoj. Demonteringarna kan ju plocka från flera hojar...

Link to comment
Share on other sites

6000 är väl ett riktigt bra pris om motorn funkar och är ostulen. Skrapskador på sidorna är ju default på dom, det ska det vara. Kolla så att det inte är några sprickor/läckor i blocket. Se till att få med allt som behövs åxå. Skitsaker som startrelä, soppapump och allt annat jox summerar lätt ihop till flera tusen om det saknas.

Sen är det bara att skruva i en baffelplåt i tråget, se över kopplingen och köra.

Link to comment
Share on other sites

Baffelplåt sätter man i oljetråget för att förhindra att oljan skvalpar så mycket att pumpen drar luft. Finns att köpa NC-frästa från UK. Många kör utan.

Som sagt är väl de flesta krockade motorer skrapade...

Utan avgassystem skrev du vilket antagligen betyder att du inte heller får med EXUP-ventilen som sitter efter grenröret. Den behövs inte för att köra motorn men ska du använda orginalklockor så kommer du få felkod utan. EXUP-systemet består av ventiler, vajrar och servomotor.

Link to comment
Share on other sites

Så löjlig sak som startrelät kostar över 700:- hos lokala Yamahahökaren. Det summerar ihop snabbare än man önskar om det saknas småsaker. Jag har profilen till baffelplåt i CADformat som jag tänkte låta vattenskära upp några stycken om intresse finnes. Priset bör hamna runt några hundra antar jag (innan jag ens kollat).

Felkoderna som genereras om EXUPen saknas kan man slippa med lite elektronikjoxande. Finns lite olika mer eller mindre avancerade alternativ att göra det på.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

EXUP-ventilen förändrar vilken väg gaserna tar genom främre delen av avgassystemet. Allt för att få ett mer flexibelt register. Det är hårdtrimmade motorer från fabrik det här...

Det finns, som sagt, ritningar på hur man på elektronisk väg simulerar styrkretsen för EXUP så att styrdonet tror det finns ombord. Jag tänkte inte använda ventilen på min bil och tänker därför endast montera själva servot på torpeden och låta det vifta i luften..

2fast4u,

Var kommer formen ifrån? D.v.s. är det en kopia av en "vedertagen" design eller har du ritat den själv? Kan man få en kopia?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skriv upp mig på tillverkar listan över plåtar.

bygger nu i vinter och behöver säkert denna i vår när man skall ut och plåga.

Så löjlig sak som startrelät kostar över 700:- hos lokala Yamahahökaren. Det summerar ihop snabbare än man önskar om det saknas småsaker. Jag har profilen till baffelplåt i CADformat som jag tänkte låta vattenskära upp några stycken om intresse finnes. Priset bör hamna runt några hundra antar jag (innan jag ens kollat).

Felkoderna som genereras om EXUPen saknas kan man slippa med lite elektronikjoxande. Finns lite olika mer eller mindre avancerade alternativ att göra det på.

Link to comment
Share on other sites

Jag ritade av den jag köpte till min, vilket är en CNCskuren rackare från det ljumma ölets hemland. Tänkte låta vattenskära en och stoppa in i reservmotorn som jag har stående. Är man i farten så kan man skära upp en trave på en gång. Det är en hylsa som ska svarvas till åxå vilken monteras över tryckreducerventilen så att dess utlopp hamnar under plåten istället för ovanför. Även denna ritade jag av och tänkte svarva till en trave såna.

Hur många intressenter finns? Jag kan kolla upp lite noggrannare vad det kostar att få vattenskuret, men det brukar vara ganska billigt.

Link to comment
Share on other sites

Två hål borras och gängas i blocket. Jag hat kört med den i ett år och med massor av banåka. Oljetryck är en av de storheter som jag loggar i dataloggern och det finns inte en tillstymmelse till drop av oljetryck så det funkar som det ska.

Link to comment
Share on other sites

Förgasarmotorerna (98-01 var det väl) och den första generationens insprutade hade samma effekt så ur den synpunkten är det ingen större skillnad. Körbarheten lär vara lite bättre på de insprutade. De insprutade är åxå mindre känsliga för luftburkens utformning. CV-förgasarna är lite luriga att lura ut all effekt ur motorn om du ändrar till en annan luftburk. Min motor är ursprungligen en förgasarmotor som har blivit med insprutning. Det blev ett lyft i körbarhet, enkelt att mappa om när man gör ändringar osv. Vad är det mer som skiljer? Nånstans efter 01 så ändrades utväxlingarna, där framförallt ettan blev högre. I en bilinstallation anser inte jag att det är av godo då jag knappast sitter och önskar mig en högre etta vid stads/kökörning. Ändringarna är dock så små att det kanske inte stör. Jag vet inte.

Avser du att köra motorn original och har plats för original luftburk så är förgasarmotorn ett bra alternativ då dom brukar vara billigare (LoCost). Ska du trixa och fixa så är insprutning enklare att hålla på med är mitt råd i alla fall. Nån annan som fyller på med åsikter/kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...