Jump to content

Saab Lancia V6 Il Brutto


patjo

Recommended Posts

post-231-1187311343_thumb.jpg

Syfte med verksamheten: En SAAB Lancia 600 GLE byggs om till mittmotorbil.

På ett Locostforum?: Jag var redan reggad här. Mitt bygge har i dagsläget mindre med Lancior eller SAABar att göra än med fordonskonstruktion i allmänhet. Dessutom känns atmosfären litet friare här än på till exempel rejsa.nu som helst ser att man bygger banbil.

Objektbeskrivning: En förhållandevis rostfri men ack så klarlackbefriad italienare av 1980 års modell.

Morot: En 1800 cc Twin Cam från en FIAT Ritmo 105 TC. Bland annat portad och komphöjd för tre ägare sedan, dokumentationen väcker dock vissa frågor.

Piska: Fyra Keihin CVKD40 förgasare. Ny motor, se inlägg #15

Bakgrund: Tidigare ägaren bytte ut originalmotorn mot den TC-motor jag nu monterar i baksätet. Tanken på mittmotorkonvertering väcktes redan under denna ombyggnad. Från början var jag bara intresserad av motorn men säljaren ville inte sälja i delar. Jag har till och från bollat med tanken att amatörregga bilen. Just nu är jag fast besluten att göra detta. En del faktorer, som till exempel att jag tycker bilen i sig är strykful, gör dock att jag en del dagar funderar på att ge bort bilen till nån jag ogillar och återgå till mina ursprungliga planer för motorn.

post-231-1187311682_thumb.jpg

Hetaste SAAB-fronten 1980?

post-231-1187310974_thumb.jpg

En förhoppningsvis lika eldig som

just nu väderbiten 23-årig italienska.

Lägesrapport: Golvet i bagage och baksäte sågades ur redan i våras. Från början var det tänkt att hela framvagnen från donatorfiaten skulle användas rakt av och den satt även monterad i bilen i ett par månader. Några av bärarmarna och styrledernas placering skulle dock kräva omfattande bärande konstrutioner för långt bak i bilen. Tigersågen kom fram och just nu är projektet tillbaka på ruta ett.

post-231-1187311089_thumb.jpg

På plats till alldeles nyligen.

För att skingra tankarna litet har jag börjat snickra på insuget och titta på motorn i största allmänhet. För att göra saken värre så är förgasarna konstruerade att monteras med ca 30 graders nedförsbacke i "loppet". Det kräver en böj på insugsrören då inloppet i toppen är horisontellt och anliggningsytan är vinklad 45 grader nedåt. De nya förgasarna gör dessutom att jag måste flytta på generatorn.

Den tillhörande växellådan har visat sig läcka. Har inte hittat varifrån men jag har inte tittat så noga. Det har dock spätt på min önskan att byta till en AUDI-transaxel, motsvarande, för att få motorn på "rätt" håll.

Nästa uppdatering: Kom Patrik iväg till rörgrossisten?

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

Mats: Det är bara jag som har lite svårt för fyrdörrars småbilar med 13-tumshjul. =) Nån form av breddning lär nog bli aktuell men jag är inte där än.

Micke: Intresse finns. Har det betylelse vilken flödesriktning toppen har? På bilden i första inlägget är det insugssidan som syns.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt! Det ser ut att vara samma utförande på avgasflänsen som på existerande grejer. Tycker hela paketet ser ut att bygga lite mycket på höjden men det kanske är perspektivet? Jag ska en sväng till verkstan ikväll och mäta lite och ta lite fler bilder. Återkommer...

Link to comment
Share on other sites

Väl i verkstan erfar jag att minneskortet inte sitter i kameran utan hemma i datorn... Lägger upp lite gamla bilder istället.

post-231-1187732236_thumb.jpg

Nuvarande motor åker i i fel ände.

post-231-1187732275_thumb.jpg

Grovpassning. Utrymme tycks finnas.

post-231-1187732347_thumb.jpg

Bör andas bättre än original tvåports 34 mm Weber.

post-231-1187732311_thumb.jpg post-231-1187732331_thumb.jpg

Den hiskeliga frontspoilern före och under ombyggnad.

post-231-1187732422_thumb.jpg

Grannen i garaget ägnar sig åt att rikta rallybilar som blivit krokiga.

Möjlightet till studier av tekniska lösningar finns.

post-231-1187732375_thumb.jpg

Tvekade inför att lägga upp den här bilden men nu behöver ni inte elda upp era gamla inredningar själva för att se hur det ser ut.

Ett dumt tilltag som inte ska upprepas.

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

Växellådan läcker inte längre. En pinsam historia men om man plockar bort ett växellådsfäste vars fästbultar även håller växellådsgaveln på plats, sätt tillbaks bultarna och dra åt dom... Därmed blir det ingen AUDI-låda. Motorn får hamna på rätt håll i nästa bil.

Inget vettigt gjort, verkstan full med folk som rätar ut en OC Volvo.

Micke, fick du mitt meddelande?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nej, jag har inte slängt bilen. Jag har bara inte haft ork/tillfälle/disciplinen att ta mig till garaget på ett par månader. För att komma igång litet igen så lagade jag motorhuven.

post-231-1195335840_thumb.jpg

Det "fina" förgasarscoopet (en fotgängarhyvel i stålplåt) yxades bort redan för någon månad sedan.

En plåtbit som tidigare figurerat i renoveringen av en Fiat 500c får göra ytterligare en donation till bevarandet av italienska klassiker.

Förstärkningsprofilerna på undersidan får vara överkurs den här gången.

post-231-1195336183_thumb.jpg

For a job well done. Det gick över förväntan att svetsa tunnplåt.

Några genombränningar och slagningar uppmed vägen men det rätade ut sig mot slutet.

Spackel och slipning följer.

Nu återstår en liknande insats med bakluckan så är två betydande psykologiska hinder ur vägen för att bygget ska genomföras. Mer om Bakluckan och ett utdrag ur historien Vänner Med För Många Egna Idéer i nästa framstegsrapport.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu börjar det röra på sig. Var nere i smålandsskogarna och hämtade en fram- och bakaxel från en Volvo 760. Jag var i första hand ute efter kompletta spindlar med bromsar men får se om jag kan använda några av länkarna också. Det har dykt upp en alternativ motor som kan ändra upplägget lite beroende på vilken växellåda jag hittar till den.

post-231-1203363420_thumb.jpg

Multilink. Gör skäl för namnet...

post-231-1203363462_thumb.jpg

Bussningarna var slut men ytrost finns iallafall.

Vid närmare betraktande ser det ut som att spindeln är samma som efter 95 men länkarna ser annorlunda ut. Tycker även yttre delen av handbromstrumman ser konisk ut men bilden kanske ljuger för mig?

Nu ska blästerskåpet få sig en riktig omgång...

Link to comment
Share on other sites

En dag till utan mätbar produktivitet. Fick såga upp en bussning som oxiderat fast på ena bakspindeln. Demonterade litet grejer i framvagnen, försöker bestämma mig för om jag ska bygga om till dubbla a-armar eller spara pärsonbenen. Kasserade pulshjulen till ABS:en, bara en påpressad ring för den som undrar.

post-231-1203822223_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ställde ut karossen för att kunna städa lite. Naturligtvis kommer vårens fösta regn under natten...

post-231-1207528220_thumb.jpg

Ny motor! Från en Alfa Romeo 75 2.5 som råkade illa ut i vintras. Tillhörande drivlina passar inte mitt bygge men jag har blivit lovad en tvärvigg från en 164:a. Ska dock se över lokala tillgången på rakställda transaxlar i veckan. Sen kan jag äntligen börja på ramen...

post-231-1207527708_thumb.jpg

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

post-231-1212360095_thumb.jpg

Nya Leksaker!

Tyvärr innebär det ännu mindre tid och pengar till mittmotorsaaben. Trots detta har jag fått tag på en växellåda till v6:an, tvärställd men så får det bli. Ser även ut som jag kommer använda framvagnsdetaljerna från växellådsdonatorn så volvospindlarna hamnar på hyllan till nästa projekt.

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...