Jump to content

Volvo Multilinkspindlar?


patjo

Recommended Posts

Jag har fått för mig att jag ska använda bakspindlar från 760 eller 960 eftersom dessa redan från början har separat mekanik för färd- och parkeringsbroms och dessutom den bultcirkel jag har fälgar till liggandes. Finns det nån speciell anledning till att det är en dålig idé, bortsett från priset på skroten? Jag tänker då främst på om det är udda infästningar eller om det helt enkelt finns andra mer överkomliga alternativ. En bekant har sagt att bussningarna är underdimensionerade men länkarmarna har jag inte tänkt använda ändå, om jag inte får tag på en hel bakvagn till vrakplundringspris.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur spindlarna du pratar om ser ut, men det borde väl funka? Ett alternativ kan vara gamla Saab 900-spindlar, men då får du nog ändra bultcirkeln.

Intressant bygge förresten! Lägg upp en tråd med lite bilder om du inte redan gjort det. :thumbup:

Edit: De ser ju riktigt smidiga ut!

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Idel positiva reaktioner? Då fortsätter jag spinna vidare på den tråden.

Någon form av byggtråd kommer dyka upp så småningom, just nu sitter jag mitt i ett byte av internetleverantör så det kan dröja lite.

Om bussningarna är underdimensionerade måste det väl menas i baken på en 760/960. För en locost måste det väl duga?

Jo, rimligtvis. Å andra sidan så kommer jag ha motor och växellåda närmre baken än vad som är vanligt på de flesta locost. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ett stycke 760-bakvagn har inhandlats. Tung som en måndagmorgon. Mer ingående redovisning följer i byggtråden om nån dag men kan direkt säga att det inte ser ut som på bilden i Mats inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...