Jump to content

Omegamotor+låda, Och Sedan?


zarech

Recommended Posts

Har börjat klia rejält i bilbyggarfingrarna igen, och har varit med och påtat ihop en westfield på min utbildning, så mina gamla idéer om en locost har smugit sig fram igen.

Målet är ju förståss att gå så locost som möjligt, finnish är inte direkt prioriterat utan målet är mer än rejält rå körmaskin (här faller ju skolans westfields direkt med alla heltäckande mattor, cabtak, bootlid och allt annat fjoll ;))

Jag har en omega 2,0 som står, så tanken är ju att ta motor plus låda från denna, samt diverse småprylar, ev också elsystemet även om detta nu kräver en råbantning.

Det som återstår dock är ju kardan, bakaxel (har tänkt mig en stel o bygga ett bokchassie) samt spindlar och styrväxel.

Svågern har diverse Rekord-saker som ligger, är dessa spindlar användbara? Nån som vet om de går bestycka med bättre bromsar enkelt? Sedan är ju infästningarna på styrarmarna vända bakåt, går det placera en styrväxel så att detta funkar ändå?

Lämplig styrväxel? finns det nån som passar ihop med rattstång från omega?

Sedan är ju frågan om bakaxeln från en sådan går använda? pallar den de 115 vilda omegahästarna tro? eller finns det någon annan lämplig (billig!) bakaxel som passar bättre?

Vill ju helst gå så opel som möjligt, men samtidigt kommer väl plånbokens hälsa vara rätt viktig under bygget, så finns det andra smidigare donatorsaker att tillgå så kan det ju vara intressant

Link to comment
Share on other sites

Okay, låter ju lovande.

Dock har jag trots min första ingivelse att gå 100% opel börjat fundera på Volvo 140 grejer, för där är väl styrstagfästena på spindlarna vända åt rätt håll samt så går det väl slänga på biffigare bromsar från 240 rätt lätt, well, ska kolla lite vilka priser man kan få på grejerna så får vi se sedan :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...