Jump to content

Regler För Luftburkens Utformning?


Recommended Posts

Jag tänker höja min motor såpass att jag får ett plant golv under hela bilen. Utrymmet mellan motorn och huven blir då något mer begränsat.

Nedan ser ni en skiss på hur luftburken skulle kunna se ut. Cylindern till höger ska föreställa förgasartratten. Volymen finns s.a.s. vid sidan av motorn och själva inloppsdelen bli lite smal, betydligt smalare än orginalet. Tvärsnittet där all luft ska igenom är 350x50mm.

Det sitter även orginal ett par trattar i gummi som sticker in en bit i luftburken...

21415204128.jpg

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Här är det en på locostbuilders

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread...7055&page=1

som kör med något linande. Var det inte den bilen vi tittade på utanför pubben när vi var på Soneleigh förresten? Tycker jag känner igen den.

I tråden pratar man också om den begränsade arean för luften men det verkar som han har något trängre mellan förgasare och övre väggen än jag kommer ha. Dessutom är mitt "tak" kurvat om det nu kan ha betydelse. Det där med att vränga gummitrattarna verkar smart...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Jag har ritat dit en fullradietratt vilket gör stor skillnad på flöde och kan du så ska du

defenitivt behålla de gummitrattar som sitter där som std. de behövs.

Om du kan så ska du försöka hålla dej inom dessa minimum måtten för att

slippa flödesrestriktioner på insugningssidan.

Jag tror du fattar vad jag menar på skissen.

82891.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack ska du ha. Jag ska se vad jag får plats med. Planerade lite mer på pallen i garaget i kväll och såg att jag kan sätta luftburken lite närmare förgasarna än vad orginal sitter...

Finns små möjligheter att ha D ovanför gummitrattarnas kant. Som det är nu trattarna i det närmaste i huven...

Link to comment
Share on other sites

Om jag struntar i gummitrattarna och tillverkar ringar (som engelsmannen i andra posten gjort) så skulle det kunna gå. Ringarna skulle ge den fullradietratt du beskriver. Vad gör gummitrattarna för nytta? Kanterna på dessa är inte speciellt runda...

Alternativt behålla motorn i den höjd den är. Oljetråget sticker du ner under ramen och tar första smällen. Inte heller kan jag ha ett helt golv vilket jag skulle vilja.

Alternativ 1: Skippar gummitrattarna. Tillverkar fullradieringar i aluminium och sertill att D ovanför. Kan gå.

Alternativ 2: Oljetrå som sticker ner 3-4 cm under bilen och kan använda både gummitratar och få D ovanför.

Link to comment
Share on other sites

Att bygga in en potent motor och sen göra ett arrangemang så den inte kan andas ordentligt verkar inte särskilt smart. Personligen skulle jag prioritera detta. Har du scoop på huven? Om inte, kanske det kan lösa problemet.

På en Pinto kapar man bort en bit på oljetråget. Går det på din motor?

Link to comment
Share on other sites

Jag har scoop. Oljetråget på en motorcykelmotor är, som allt annat, ganska optimerat litet. Kapar man bort något så försvinner det helt.

Tror det gäller att räkna ut var s.a.s. gränsen går för godtagbart luftflöde och sedan sätta motorn så högt det går.

Link to comment
Share on other sites

...men visst har du rätt, Sören. Om inte motorn går bra spelar ju resten ingen roll.

Jag har PM:at engelsmannen i länken uppe i min andra post. Det var han vi träffade utanför pubben och hans setup skiljer sig inte mycket från min så jag kanske kan kopiera lite där...

Link to comment
Share on other sites

Större scoop är ett alternativ. Jag tror inte jag ska ge mig på förgasarna.

Fick svar av Colin på Lostbuilders och han sa att "ringarna" gjorde stor skillnad och nu när han bytt munstycken så går bilen bra.

När jag funderat en stund tror jag att jag sätter motorn där jag vill ha den, bygger enligt rekommendationerna ovan och fixar problemen varefter de dyker upp med större scoop (eller ett uppskuret hål fyllt med en luftburk i aluminium kan ju fixas i andra änden av bygget...

I värsta fall är det inte hela världen att sänka motorn igen om man tänker till nu och inte bygger fast sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte dom där ringarna borde förbättra en del. Orginal är det ju inte mycket till fullradiekanter. Inga alls faktiskt utan bara trattar i gummi med difus kant...

Jag tror kanten vi ser är mellan fögasare och insugningsröret. Jag har s.a.s. monterat lite provisoriskt för mätning. Förgasarna ligger normalt i en låda...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Ja, den förgasaren var ju lång i halsen....

Då förstår jag den lilla låga "engelska ringen", så gör du sådana om du bestämmer dej för att det är så du vill ha det.

Då kan du säkert slopa gummitratten och spara lite höjd utan problem med "stand off" soppa i filtret.

Standard gummit har sin specifika höjd för att insugningskanalen i sin helhet är avstämd efter insugsgasernas

flödespulsation under ett förutbestämt varvtal där motorn ska ha sin maximala fyllnadsgrad. Så ju längre trattar

du kan få dit ju bättre är det tills du når "gummitrattslängden" som då japsen säkert räknat ut som optimal får vi tro.

Link to comment
Share on other sites

Nej sannerligen inga dumhuvuden. 150 literhästar och jag kan lyfta motorn med låda själv och gå runt i garaget med den utan problem....

Arrowsmith, jag tror jag provar med såna där ringar. Fungerar det inte får det bli något annat. Inget är ju permanent. Inte ens motorhöjden faktiskt.

Huven går ju att såga i...

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet, men den får inte plats ändå om jag ska ha motorn där jag vill ha den. R1-locost utan orginal luftburk är ganska vanligt i england (många vägrar scoop på huven) och efter att man bestyckat om förgasarna så går dom i regel bra. Allra vanligast är att montera ett pipercross-filter.

Menmen, skiter det sig helt så har jag orginalburken och som sagt, det värsta som kan hända är att jag får ett hål i huven...

Link to comment
Share on other sites

Inte vet jag. Varför låter du så taggig? :unsure:

Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av motor-setupen så väljer jag att fråga de som redan kör.

Jag tycker det är ganska kul att undersöka hur andra gjort och dessutom slipper man göra om gamla misstag.

Har inga problem med att erkänna att jag inte vet bäst.

Vad körde du själv med för luftburk förresten? Jag menar, innan du byte till dom där du tycker jag ska ha? Så småningom blir det nog att bygga om till insprut tror jag...

Förutom förgasarbestyckningen har jag även fått en del råd angående luftburkens storlek även om råden skiftar väldigt. Måttstocken 1,5xcylindervolymen verkar inte riktigt stämma på högvarviga hojmotorer. Runt 8 liter rekomenderar de flesta.

Den oljespottande backlådan har jag också läst om...på ett forum... :prop:

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

du kan bygga om förgasarna med ett dynojetkit och då funkar de med t.ex. kn eller annat filter.

jag har själv mycket bra erfarenghet av de kiten, det funkar mycket bättre än original.

Link to comment
Share on other sites

Dynojet har jag också läst om en del och det verkar intressant. För att få det optimalt ska man väl, efter vad jag förstår, egentligen köra på rullande landsväg. BIKE här i trollhättan är återförsäljare för Dynojet och kan mc-motorer. Det knepiga blir att hitta kombinationen kunskap om hojmotorer och innehav av rullande landsväg för bil. I england är denna kombination vanligare. Och andra sidan vet jag inte hur känsligt det är. Måste det verkligen kalibreras från bil till bil om man vet vilka grejor som monterades på en likadan bil?

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte få allt. Har inte obegränsat med resurser. Dom är fortfarande för dyra... ;)

R1 -04 är ju också rejält mycket starkare så bilen blir tung vid reg. besiktning.

01:an blir bra att börja med. Vill jag ha -04 kan jag svetsa en ny motorvagga...

VEMS kan styra tändning.

Link to comment
Share on other sites

ett jag köpte 1995 sitter på förgasare min kompis har på sin 1100 suz. han har kört 5000 mil med dem.+ mina 1500 mil

till mina dynojet så fick man med

nålar

4 uppsättningar munstycken

borr till att borra i trottlarna och gängtapp att gänga i trottlarna för att sätta in luftplugg. de svara omedelbart på

gasen och effekten i mellanregistret blir MYCKET bättre.värt varend krona. det blir som en ny motor tro mig.

en bra manual med allt man behöver.

de jag dynojetade var en gsx 1100 och en Marauder V-tvin 800. båda gick otroligt mycket bättre efter det, och vilket gassvar på alla varvtal, kunde på 1100 vrida full rulle från 1500rpm bara gav sig iväg,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...