Jump to content

Alternativ Källa För Vaccum?


Fredo

Recommended Posts

Okej, det kan eventuellt gå att pressa in original pedalstället i kärran trots allt. Men helst skule jag då vilja ha kvar vaccumburken då det finns så lite att spela på för att ändra momentet genom flytt i höjdled (av tryckstången). Men om jag kör som tänkt med mikunibrygga och hemmabyggt insug så försvinner min källa till vaccum.

Hur gör man då? Kan man sätta en vaccumbehållare som sköts elektroniskt? Finns det sådana? Eller plockar man vaccum ngn annanstans? Utnyttja fartvinden? Sugrör?

Är det någon som vet vilka vacumkrafter det rör sig om? Kan ju inte vara särskilt mycket.

kanske man kan använda en vaccumkälla för centrallås???

/Den frågvise (borde kanske sluta fråga och börja bygga :lol: )

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Många automatväxlade bilar har separat vaccumpump eftersom man generellt motorbromsar mindre med automat. Det är ju vid lite högre varv + stängt spjäll som vaccum uppstår.

Exempelvis har Saab 9-5 en sån elektrisk pump. Ganska lite och smidig...

Link to comment
Share on other sites

pumpen måste i så fall kunna bygga upp vacuum rel. snabbt. kan du inte sätta små nipplar på insuget? annars så är det

en saabpump som gäller

Link to comment
Share on other sites

Tja, nipplar kanske skulle funka iofs. I och med att det blir ett rör per cylinder och gasare så lär man väl då få sätta en nippel per rör?

Är detta relativt oprecist (alltså grad av vaccum)? Eller måste man räkna på nippeldiameter, flöden osv?

/?

Link to comment
Share on other sites

Sökte lite på bildelsbasen och pumpen till 9-5 är ju apdyr. 3000kr ska man ha för prylar som använts 20000mil. :o

http://www.bildelsbasen.se/index.php?index...m&branch_id[]=1&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=187103100&vc1=187&vc2=103&pc[]=101101108&pc1=101&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=3&id=11215438

Link to comment
Share on other sites

Vacumpumparna till 9-5 automat brukar låta rätt illa efter ett tag, så det kan förklara det höga priset på skrotarna. Mercedes använder samma teknik på flera bilmodeller så jag hade letat efter en sådan istället.

Annars kanske du kan anlsluta slangen till bankkontot, där är det konstant vacum....

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nej inte sällan är det ologiskt. Till råga på allt verkar det ju finnas en hel del pumpar på hyllorna ute på skrotarna. Det om något bode justera priserna. Tyvärr är det ju så att många skrotar helt enkelt sätter halva nypriset och lägger den på hyllan. Priserna borde sättas mer efter tillgång och efterfrågan...

Min pump håller än men o andra sidan så bor jag ju i trollhättan ;) så saabdelar brukar kunna lösa sig bra...

Link to comment
Share on other sites

som sagt innan jag tycker en lätt!!! 7a behöver ingen servo.. men på tex min triumph herald sitter ett hjälpservo.. så visst kan man utrusta en lätt bil med det...

sen är det ju upp till vem som vill.. men om man försöker hålla ett fordon lätt så borde man ju kolla varge detalj och fundera om det behövs eller inte... men detta är mina tankar...

Link to comment
Share on other sites

Min 7:a blir nog inte lätt, inte alltför tung heller hoppas jag. Men någon banracer blir det inte. Chassiet är breddat och något förlängt och det är en del trianguleringar så lätt är liksom förbi redan.

Kruxet är att pedalen har en skålad del där tryckstången sitter. Det finns inget busenkelt sätt att förskjuta stången uppåt för att öka momentet. Om det inte behövs så kastar jag förstås trumman, men om jag behöver välja mellan att öka moment och att ansluta en vaccumslang så kan det bli det sistnämda. sedan förstår jag till fullo Michael Th's resonemang.

Det lilla jag har fått gjort hitills har varit enkla saker. Nu är det lite pilligare. Drivlinans placering styr rattstång, pedaler etc... Det har blivit mycket kliande och litet svetsande på sista tiden. Tack för input, jag behöver det.

:notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag klurade också en hel del med mitt pedalställ, särskilt bromsen.

Kör med sierra bromsar och huvudcylinder. Efter mkt trixande fick det bli en bromspedla med ungefär samma utväxling fast utan servot.

Talade med min besiktningsman om detta och han sa att om det nu inte bromsarna skulle ta tillräckligt så finns det hydraliska servon som drivs med elmotor på vissa bilar som man kan montera på. Dessa tar tydligen inte särskilt stor plats heller.

Kan tillägga att med allt klurande så tog det mig säkert en vecka att sy ihop stället...

Link to comment
Share on other sites

Det har mindre totalvolym än ett vakumservo utan att ha sprungit ner till bilen och mätt så uppskattningsvis 20 cm brett 25 långt och 20 högt inklusive elmotor och "citroen gasklocka"

(åtminstånne jämfört med kompisens -95)

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

En del bilmodeller som utvecklades i mitten och slutet på 80-talet har elservo. Tror att det kom i samband med att man började med ABS mer seriemässigt (säkerligen ett utvecklingssteg av Boschs ABS). Bl.a. Saab 9000 och Golf II med ABS har detta och de har inte varit helt felfria genom tiderna och numera ser man det väldigt sällan.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...