Jump to content

Opel Mantas Framvagn


ejorris

Recommended Posts

Slank in på bilskroten idag, mest på skoj för att kolla upp framvagnsdetaljer på olika biltyper. Det är ju relativt lätt att se då däcken oftast är borttagna. Fick syn på en Opel Manta där hela framvagnen med spindlar och bromsok (hela kittet) såg oförskämt fräsh ut. Tanken är att jag skall bygga mig en Cobra och undvika de dyraste detaljerna och detta kändes nästan för bra för att vara sant. Skulle man kunna använda hela framvagsbryggan och då komma väldigt lindrigt undan rent byggtekniskt. Har inte helt 100 koll på bredden men jag funderar på att bygga en egen plugg och plasta en helt egen kaross (och då är jag inte bunden till några specifika mått). Såg att Mantans vikt ligger kring 1000kg, inte helt skilt från en Cobra.... man kanske tom skulle kunna använda originalfjädrar (eller aningen styvare).

Alltså.... funkar Opel Mantas framvagn och är det möjligt (besiktningsmässigt) att använda komplett framvagnsbrygga från densamma?

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert. Jag har sett Hot Rod-byggen med Kadett-framvagn, och det känns ju som Mantans borde vara stabilare. Hade inte Lörs IHP-rod spindlar från Kadett till exempel?

Link to comment
Share on other sites

jag kör med Ascona B/Manta framvagn och har fällt in den i ramen och kapat bort det jag inte behöver. då får jag infästningar för länkarmar och kuggstång bra.

Link to comment
Share on other sites

om du struntar i original stötdämpare och fjädrar, och använder fjäderklädda stötdämpare, så är utvalet på fjädrar större... sk coilover stötdämpare...

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, men jag kollade på sprängskisser över upphängningen och jag är inte helt säker på att jag kan få till det på ett enkelt sätt om jag vill behålla a-armarna. Oftast så ser man ju att coilover dämparen går genom övre a-armen, men i detta fallet så sitter ju fjäderns övre fäste under den övre a-armen. Finns det så pass korta coiloverdämpare tro? Alternativet är väl att göra egna övre a-armar.

En av anledningarna att behålla så mycket som möjligt är ju att det blir en hel del "gratis" map. framvagnsinställning, styrning osv. Jag är dock helt öppen för alternativ och bättre lösningar.

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Bollat frågan lite på crocs.nu och fick kommentaren att Mantans tjänstevikt sannolikt är för låg för ett Cobrabygge. Lite drygt 1000kg (lite beroende på modell och jag vet faktisk inte exakt) men jag landar nog på 1200-1300kg. Nu till frågan..... räcker det att byta upp sig på bromsarna och behålla spindel och a-armar. Balken kommer jag ändå att såga i så den kan jag förstärka om så behövs.

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Snackade med skroten och framvagnen kom från en Manta B 2.0 -86 med registrerad tjänstevikt på 1140kg.... vilket var mer en de siffror jag plockade fram på webben (engelsk sida och det kan ju förståss diffa). Nu börjar jag känna mig mera trygg....

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tror inte alls att det handlar om axelvikt!

Enligt SFRO:boken blir det ofta OK vad gäller bromsarna om tjänstevikten är högre hos donatorn.

Axelvikt säger väl ingenting om vad dom belastas med vid inbromsning.

Dessutom tycker jag att man ska vara lite försiktig med att skrika (använda versaler) på nätet, om man inte är hundra på att det man skriker är helt rätt. :515:

Link to comment
Share on other sites

Fick mail från min SFRO reprsentant, Gustaf i Skellefteå och han tyckte jag skulle kolla upp vilket axeltryck framvagnen var typad för. I övrigt så tyckte han att denna framvagn var mycket bra, men att man nog måste byta ut till 270-280mm ventilerade skivor.

Ringde tekniska upplysningen på bilprovningen men dom sa att dom inte hade uppgifterna om max axeltryck. Undrar om han var lite lat bara..... Skall prova med Opel direkt.

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Skrika o skrika. de bilar jag byggt om genom åren har bilprovningen krävt att axeln ska klara axeltryckat med marginal.

och visst säger axeltryck en del. om du r.ex. tänker dig att en jagga tål axeltryck 1200kg och du har på din Cobra 650kg framaxeltryck och bilen väger 1200kg. vad säger det dig då? jag körde med XJ12 fram o MK10 bak på min p1800 med B30motor i och då klarade min axel dubbla vikten. men även en Opel ascona som kanske har ett max axeltryck på ------

kg. om du då ligger inom de gränser som den är godkänd för så ÖKAR ju dess axeltryck också vid inbromsning, och då klarar du det. kul att höra att din SFRO kille ville ha AXELTRYCK::::::: Tackar för den..

Link to comment
Share on other sites

Där ser man!

Vilken tur att jag använde små bokstäver då. :lol:

Men om det bara gäller bromsarna så kan man gå på tjänstevikt.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Har inte lyckats få tag i axeltrycket ännu..... men med alla frågetecken undrar jag ju om det var så smart att köpa loss denna framvagn. Såg ju mycket bra ut,men passar kanske bättre i en lättare bil.....

Skall försöka skaka fram axeltrycket och sedan ta ett snack med SFRO-Gustaf.

Har sett tidigare en länk till någon som kunde skaka fram C4 fram/bakvagnar komplett för 25.000:- (?). Nån här dom vet vem det är? Blir ju lite skillnad i pris..... men frågetecknen lär ju försvinna.

Föresten..... fick en notis på crocs.nu (sitter på en annan pc nu och minns inte mitt crocs-lösen) där man tror att det kan bli problem med farbror Ackerman om man använder denna framvagn. Fattar inte riktigt det då jag tänkt återanvända hela framvagnen...... vändradien torde väl inte skilja.... eller är det någon till faktor som spelar in här?

ps. Kanske nån är intreserad av att köpa loss min fina framvagn till ett lite lättare bygge?

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Var hamnar axeltryck och tjänstevikt på en Cobra. tänkte att en Ascona/Manta har 3-4passagerare + bagage och ev. släp att bromsa in. såg på Discovery där de använde Sierrans hjulaxlar. så tjänstevikt och maxlast.=totalvikt?? rätt eller fel?

Link to comment
Share on other sites

Fick nedan svar av Gustaf Ulander (SFRO Västerbotten).

-"En normal Cobra väger mellan 1100 och 1300 kg i tjänstevikt, och

maxlasten brukar vara cirka 150-200kg vilket ger 1300-1500 kg i

totalvikt. Oftast är viktfördelningen rätt nära 50/50 vilket ger att

man brukar behöva klara 650-750 kg i axeltryck."

Eftersom Mantan är typad för 1140kg och en grov uppskattning är 60/40 borde axeltryck fram ligga runt 680kg vilket kan räcka.

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Har ute lite förfrågningar om att byta ut till saab bromsok och ventilerade skivor.... såg diskusionen på ett opelform och där fanns en länk till en verkstad som jag passat ett mail till. Kanske gör jag det för svårt för mig...... 10 papp för en C4 framvagn som kräver betydligt mindre jobb!

Link to comment
Share on other sites

Fick besked av Gustaf Ulander (SFRO) att denna framvagn (sannolikt) klarar 760kg, dvs 10 kg mer än Volvo 140 och då borde det inte vara några problem. Blir nog Omega bromsok med moddade skivor för att passa bultmönstret, alternativt att jag ändrar bultmönster oxå.

Nu kan jag i lugn och ro börja med framvagnen på allvar!!!

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag är nästan säker på att Opel Rekord 2.2liters framok och ventilerade skivor passar direkt på en Manta spindel. Då behöver du inte byta bultmönster.

JEK

Link to comment
Share on other sites

Läste att Recorden har samma diameter 246mm (?) som Mantan fast det går att få tag i ventilerade skivor. Enl. SFRO bör jag komma upp till 270-280mm ventilerade skivor.... Nån hade fixat detta med Omegans bromsok. Har oxå förstått att det inte finns något annat nav som passar, och jag antar att det är lättare att borra om skivorna än att svarva om naven eller någon sorts adapter. Att byta bultmöster är jag inte helt säker på utan det lämnar jag tillsvidare därhän.

/Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...