Jump to content

Recommended Posts

De gamla förgasarna åkte på igen i helgen så jag kunde ta mig en tur...

post-12-0-86880500-1344975380_thumb.jpg

...ut i skogen, för att kika på ett gammalt vrak.

post-12-0-86613100-1344975894_thumb.jpg

Vet ni vad Lotus 7 Serie 1 ända upp till Caterham på 80-talet har gemensamt med denna stackars bil?

Sjuan ogillade att krypa hemåt på skogsvägen så mycket att den tvärstannade och ville inte starta igen. Efter en stund gick den som vanligt igen. Detta upprepade sig en gång till innan jag var ute, men sen gick den hela vägen hem. Jag är rädd att Accuspark-modulen är på väg att gå sönder. Det var inte speciellt varmt, men man kan ju misstänka att det hade med temperaturen att göra. Får väl se om det händer igen...

Ett objekt för Cealm, han håller på att elkonvertera en sådan guldklimp.

Tipsa honom att han kan fynda i skogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha 105E motorn kom först i grodan. 1959

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte så lätt att gissa! Det kostade några myggbett, men här är den. Prylen som är rätta svaret på gåtan...

post-12-0-73251700-1345237211_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

AHA!

Hållarna till pedalerna och H-cylindrarna!

//

JEK

Share this post


Link to post
Share on other sites

AHA!

Hållarna till pedalerna och H-cylindrarna!

//

JEK

Just det! Den sitter bara upp-o-ned och bak-o-fram i Seven.

Förra helgen körde jag till Kalmar och kollade på när KSVK körde konbana på SYAB Raceway (flygplatsen). Jag ville inte delta eftersom jag inte fixat styrkonstruktionen som jag rattade sönder förra året. Jag körde mest upp för att få lite inspiration inför garagesäsongen och se hur mycket olja jag skulle göra av med denna gången. Det fick dock bli en annan väg än förra året: :blink:

post-12-0-93806700-1347140581_thumb.jpg

Som väntat gick det iallafall åt rätt mycket mindre olja trots lite omvägar. Utvecklingen har gått åt rätt håll, hoppas jag kan få tätt på det sista i vinter utan att introducera någon ny läcka. Bränsleförbrukningen var inte heller så illa nu med ca 0,7/milen på denna runda. Måste vara lite flitig i garaget i vinter så jag vågar vara med och tävla lite nästa år igen!

Idag var det också en riktig trevlig dag med marknad i Bräkne Hoby. Träffade Panzer och Antas, som redan nämnts i en annan tråd. Pratade också med en entusiast som berättade att han byggt tolv sjuor sedan 1967 och nu höll han på med nästa, en Lotus-klon med Morris Marina-motor! Låter som ett ganska optimalt recept, eller borde snarare vara det med så många byggen under bältet. Vet inte hur man ska tolka det annars? (Sätt in valfri vits om världens sämsta bil (enligt Jeremy Clarkson) i samband med otursnumret 13 här) ;)

Körde via Tving-Saxemara dit och över Backaryd-Tving-Allatorp hem. Rekommenderar särskilt Backaryd-Tving, både kurvig, kuperad och bitvis vacker väg mitt i skogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt att du håller liv i din lilla 7 a.. :) long time no c.. :( e lite vw aktiv i stället..

:unsure: jaja återkommer väl till 7 a vad det lider../ Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, nu har det gått ett år igen. Vad hände? Jag började riva isär styrningen för ombyggnad i mitten av november förra året, men tappade tråden nånstans...

Planen var från början att köra med Caterham rakt igenom, men det blir precis som innan väldigt lite plats vid generatorn då. Därför blir det två extra knutar och en liten omväg. På köpet blir konstruktionen lite mer kollapsbar, vilket den ändå hade behövt vara om jag byggt en ny bil idag.

Jag har testat olika varianter med hjälp av 13mm trärundstav med isoleringstejp för att passa någorlunda i de gamla knutarna som är 9/16" 36 splines och nån slags dubbel-D.

post-12-0-24741000-1378654675_thumb.jpg

Detta är den bästa varianten på styrstångsdragning jag kommit fram till: En 16" och en 6" stång från styrväxeln sett, sedan den nedre styrstången från Caterham ska kortas av (här ersatt med trä).

post-12-0-89066800-1378654683_thumb.jpg

Tanken är att svetsa ett fäste för en mellanlagring i den andra snedsträvan från vänster, nära den mittersta knuten. Den övre styrstången ska sitta fast med två lagringar, fast de hamnar utanför bilden.

De enda problemen jag ser med detta är att tutan hamnar i vägen och att vinkeln på en av knutarna ser ut att hamna på ungefär 35 grader, vilket är max för Borgeson-knutarna jag tänkt använda. Lite svårt att mäta vinkeln exakt, men jag tror att det ska gå bra om jag sätter mellanlagringen på rätt ställe.

Har tänkt beställa från www.popbrowns.co.uk eftersom det är det enda stället jag hittat som har splinesade stänger i många olika längder. Köper nya knutar också då de gamla är lite kärva och dessutom tar Borgesonknutarna mindre plats. Att det ser lite onödigt high-tech ut med CNC-frästa knutar får jag överse med, rattstångsdragningen är redan den en uppgradering från förlagan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skickade beställningen till Pop'Browns för en stund sen, men det visade sig att de har stängt till 1 oktober.. :banghead:

Nåja, jag har lite annat att mecka med också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om generatorn är i vägen så kanske den kan sitta på andra sidan av motorn?

Och är det plats att sänka mellanlagringen något och kanske få mindre vinkel på knuten?

Det är trevligt att se att du är igång med bilen Göran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå hallå...

Väldigt sakta men säkert bygger jag om min sjua, nu tänkte jag börja skriva ifatt det jag gjort än så länge.

Jag började byta ut rattstången från ratten och framåt. Länge och väl gruvade jag mig för hur jag skulle få dit bussningen till den övre rattstången, för jag var inte så sugen på att riva ned instrumentbrädan för att komma åt att svetsa. Det skulle säkert dra med sig en hel del annat som skulle dra ut på tiden, tänkte jag...

Den gamla rattstångslagringen såg ut såhär:

post-12-0-51573100-1397246166_thumb.jpg

Där fanns iallafall inte onödigt mycket friktion att tala om. :)

Så här löste jag dilemmat. En kompis hjälpte mig svarva lite prylar så jag kunde tillverka denna anordning.

post-12-0-48086100-1397246426_thumb.jpg

De små stängerna är borrade och gängade och sticks in i röret i underkant av instrumentbrädan - de är rundade i ändarna för att passa i hålet. För att kunna få ut dem gängade jag även hål i ändarna så man kan få på en skruv att dra med.

Efter en massa borrande och filande liggande i obekväma ställningar, kunde delarna skruvas på plats.

post-12-0-88545800-1397246670_thumb.jpg

Det krävdes två försök, men sedan fick jag till passformen tillräckligt bra så det den kantiga profilen precis nyper det runda röret.

post-12-0-08945700-1397246956_thumb.jpg

Det känns stabilt, och instrumentbrädan får sitta där den sitter ett tag till. Om jag sparade så mycket jobb på att inte ta bort den vetegudarna... :prop:

Trevlig helg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gillar lösningen!! :racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket bra. då blir det åka av i sommar Göran

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar! Har anmält mig till Kinnekulle, så innan augusti måste den ut iallafall. Jag behöver göra något åt oljeförsörjningen innan dess också, så det blir nog på håret om det ska gå i lås.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här har jag rensat bort allt som var i vägen och som ändå ska göras om.

post-12-0-72636600-1397402296_thumb.jpg

Bromscylindrarna skulle krocka med klämman som håller ihop den ihopskjutbara delen av rattstången. Därför passar jag på att flytta fram pedalerna till orginalposition och få längre benutrymme på köpet. Men där är vi inte ännu... först styrningen.

Bussningen vid scuttlen satt inte på gamla Lotusar utan kom senare. Jag tyckte det var säkrast att ha en sådan, och försökte efterlikna Caterhams design. Fast jag skruvade fast hållaren med plåtskruv istället för att svetsa den. Det blir lite smidigare om man behöver trycka i en ny bussning nån gång.

post-12-0-75348800-1397402571_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så en sista snabbspolning förbi de små saker jag fått på plats fram till idag...

Nästa upphängningspunkt var den jag frågade om i en annan tråd. En 9/16" lagring som inte tog för mycket plats var lite svår att hitta. Valet föll på en nylonitbussning med innermått 14mm som jag sandpapprade upp tills den passade.

post-12-0-34046200-1397812702_thumb.jpg

Fastsatt! (har inte tryckt i bussningen hela vägen på bilden)

post-12-0-29062100-1397812665_thumb.jpg

Sedan var det bara ett fäste kvar - det för M16 ledlagret som jag köpt ihop med styrstängerna och knutarna från Pop Browns.

Här fick jag svetsa i själva ramen för första gången, och för att underlätta detta klädde jag av ramen. Egentligen skulle jag behövt ta ur motorn också, men det fick gå ändå.

post-12-0-86463400-1397812850_thumb.jpg

Nu kunde jag "styra" igen, och det kändes som jag fått till det ganska bra. Inga tröga punkter, men ratten rörde sig liksom fram och tillbaka några millimeter i förhållande till instrumentbrädan. Jag tror jag får labba lite med att vända på knutarna då de är lite mer eller mindre raka.

I nuläget är styrstänger och lite småprylar till pedalerna iväg på elförzinkning och jag funderar på nästa steg, nämligen pedalerna.

post-12-0-18545600-1397812959_thumb.jpg

Här ska sitta ett par fästöron mellan ramen och fästet till huvudcylindrarna, och just nu har jag beslutsångest inför denna detalj. De båda fyrkantrören på bilden sitter lite längre ifrån varandra än de borde, så fästöronen som ska sitta vid huvudet på bulten måste nu hamna bakom huvudcylindrarna vid muttern. Problemet är att då är man beroende av tjockleken på huvudcylinderns fläns och den är givetvis olika på broms och koppling. Ska jag då...

1. Sätta fästöronen så de passar som det är, dvs de kommer inte att linjera med varandra.

2. Sätta fästöronen så de linjerar och sätta en bricka bakom bromscylindern för att kompensera.

3. Sätta fästöronen så de linjerar och fila ned flänsen på kopplingscylindern ett par millimeter så den blir lika tjock som den andra.

Djävulen sitter verkligen i detaljerna...

Nu måste jag påskstäda här, sägs det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häromdagen fick jag tillbaka lite delar som varit på elförzinkning. Ett par saker blev inte så bra, men det beror nog på bristande förarbete av mig. En bricka var nog helt enkelt uppsliten för den gick av. Nåja, det löser sig.

post-12-0-11150900-1398371147_thumb.jpg

Annars inget nytt förutom att jag fnulat lite på hur pedalerna kommer att få plats och kommit på ett par nya varianter på fastsättning av pedalstället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag hade gjort alternativ

2. Sätta fästöronen så de linjerar och sätta en bricka bakom bromscylindern för att kompensera

blir bra detta... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hepp!

Tänkte det kunde vara läge med en lite uppdatering. Inte för att det hänt så mycket med sjuan sedan sist, utan bara för det var 10 år sedan jag köpte den idag!

Egentligen hade jag tänkt fira detta med att köra, men tiden har en förmåga att rinna iväg utan att man hinner märka vart den försvann. De gånger man kanske har tid slösar man bort den på annat. Nya idéer dyker upp och stjäl uppmärksamheten. Grejer till andra bilar och husprojekt måste fixas i garaget. Ordningen förfaller omärkligt sakta tills det ser ut som ett bombnedslag på arbetsbänken och överallt runt pallbocksräsern där den står under skynken och jäser...

Så har det varit och så kommer det säkert att bli igen. Men just nu är garaget faktiskt ganska städat igen, nästan så man skulle kunna göra något där. Nån dag....

Jag firade med en runda torrkörning, det var längesen bara det!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din är en projekttråd som jag sträckläste när jag funderade på att bygga.

Jag gillar verkligen nostalgistuket, se till att få ut den på vägen nu! ?

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att höra@tpau, jag jobbar på det... ibland. Läste att du lyckades få loss några timmar i veckan under din föräldraledighet. Det är bara att gratulera! Man blir lite avis på småbarnsföräldrar som har barn som sover hur och varsomhelst och inte är vakna till 23:00 på nätterna. :)

Det har varit dåligt med jobb i garaget, men (som tur är) ännu sämre med uppdatering här.

Tänkte jag kunde visa hur jag gjorde med pedalställets infästning. Det blev en liten platta i bakkant på röret som skruvarna egentligen ska gå igenom. På så sätt lämnas chassinumret orört och infästningen i bakkanten vid cylindrarna blir som orginal.

Pedalhållaren har även fått en glasblästring och några lager halvmatt klarlack.

b2f2de543afbf3107d5caddf4fac1be9.jpg

Jag har gjort en att-göra-lista, och det som är kvar innan det går att köra igen är ett 20-tal punkter. Kanske inte mer än en veckas jobb, om man höll på hela dagarna.

Men med en timma här och där... tja bäst att inte räkna på det, det får ta den tid det tar. Det saknas iallafall inte motivation just nu, det är ett som är säkert.

Gka
Ps. Jag undrar vad bytesintervallet är på pallbockar?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...