Jump to content

Snapper 7


gka

Recommended Posts

Här är alltså anledningen till att jag missade Superstage på Emmaboda idag. Jag har gått och köpt mig en Sjua, som jag hämtade idag! :)

Det låter kanske lite konstigt med tanke på att jag tänkt bygga en länge. Speciellt när drivlina med mera inte alls är det som jag haft i tankarna att bygga. Men what the heck... jag tycker den har ett gott klassiskt stuk, verkar välbyggd och priset var överkomligt.

Jag har även på rekordtid intalat mig själv att det är smart att köpa en bil som man kan använda innan man bygger en själv. Antingen kommer jag att upptäcka att dethär med Sjua är överskattat, eller så kommer jag att veta ännu bättre hur jag vill bygga min egen sjua en gång.

Såhär ser den ut:

post-12-1185044569_thumb.jpg

Lite fakta:

Ram: Ser ut som en ripoff på Lotus eller tidig Caterham.

Motor: BMC 1300 (A-motor) från en Morris Marina, dubbla SU, portad topp och trimkam. :racesmile:

Låda: Fyrpetad från Austin A35.

Bakaxel: Stel Ford.

Av motorvalet (som man kan välja att se som antingen charmigt eller avskräckande) och de många Union Jack som sitter här och var på bilen att döma, är den byggd av en riktig gammal anglofil. :prop: Bilen reggades in år 2000 och jag köpte den av andra ägaren som haft den i två år.

Nu är det inte bara att tuta och köra, det är lite saker som måste fixas först. Tips emottages tacksamt!

1. Urtrampningslagret är skuret, motorn stannar om man trycker ned kopplingen. Förre ägaren sade att det sitter "kol-lager" på den, men att det ska gå att konvertera till ett kullagrat urtrampningslager. Jag antar att orginallagret bara är någon form av glidlager, så uppgraderingen låter vettig. Vet inte vad jag behöver eller var jag får tag i det dock...

2. Förgasarna behöver justeras. De tappar visst sin inställning efter hand och måste justeras med jämna mellanrum. Detta måste jag ta reda på hur man gör.

3. Oljeläckage från sumpen måste fixas. Ska bara hitta en packning.

När det är gjort finns det såklart hur mycket smådetaljer som helst man skulle vilja fixa, men nu gäller det bara att få den på vägen och se hur den fungerar. Synd att min semester redan är slut för i år.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till köpet!

Ang urtrampningslagret så skulle jag tro att Dalhems bildelar i Vessigebro kan hjälpa dig - de har/hade mycket delar till A-motorn tidigare. Akta dig bara för trimdelarna - finns nästan hur mycket som helst till den motorn.

Förresten - var är resten av bilderna?

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

kan inte annat än säga du har giltligt förfall... undrade var du var i dag...

låter kul med en 7 a med liten lagom motor..och inget övermotoriserat monster...tycker jag... som sagt mer bilder

när kan jag komma och titta på bilen???

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

vet inte om jag är så säker på su förknasare...jag ägde en morris marina 1,3 cupe som min första bruksbil vintern -83..bilen fungerade bra förutom elcystemet(lukas) kass kylare + blåst topppackning som direkt följd därav bytte den och..halkade runt på gamla dubbdäck tills jag såg ljuset och bytte bort den mot en redig volvo duett-67...

Link to comment
Share on other sites

när du synkar dem ska bägge spjällen öppna samtidigt med tomgångsskruvarna opåverkade. jag har synkklockor som är utlånade just nu.

nålarna brukar man kunna ställa genom att om du t.ex. ska ställa förgasaren för cyl. 1 o 2 tar och lyfter vacuumklockan förhand upp i topp på den andre förgasaren och sedan justerar nålen på 1-2, sedan vice versa.

GRATTIS till köpet Göran.

Link to comment
Share on other sites

jo kollager hade man förr i tiden och är ett glidlager och det får man absolut inte sitta och hålla nere flera minuter vid t.ex. rödljus.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla grattis-önskningar. Det är kul att köpa bil :)

Michael Th: Morris Marina är enligt Wikipedia en av världens absolut sämsta bilar någonsin. Hoppas det inte berodde på motorn. :)

Thomas: Tack för infon! Spelar det någon roll att cylinder 2 och 3 delar insugningkanal?

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia:

The Marina was a car manufactured by the Morris division of British Leyland throughout the 1970s, a period of great turbulence and difficulty for the British car industry. The model has been widely identified as symptomatic of the problems facing the industry at that time, with poor build quality, handling likened to a "skip on wheels" and outdated design, especially in its post-1980 Ital incarnation. It is widely considered to be one of the worst cars of all time

Det är hårda ord att inleda vad som ska vara en opartisk info text med, den bör ha varit ganska kass kan man tro...

Link to comment
Share on other sites

OT.

Jag köpte marinan för 2000kr besiktigad med sommar och vinterdäck fattig och arbetslös...ganska så omg lyckades min dåvarande flickvänn köra bilen i kok... kylaren läckte... och hon förstod inte att när värmen försvinner så är vattnet snart slut...

jag gjorde en patentlösning och monterade opel a kadett 1000 cc kylare med 2 st 1 tum2 läkt med ståltråd och spik(sant) spik i ovankant och nederkant på läkten och fäste kylaren med ståltråd i densamma mycket gediget... meckade detta utomhus i snö och vinter..

tyvärr hade topppackningen redan gett sig av..

köptes ny på Motorallt.. och byttes på parkeringen..

efter bla en tur ned i diket barlastades bilens bagage med några hundra kilo (kändes det som) sand och bilen blev bättre...

lyset var sparsamt och fläkten mycket klen.. men bilen var ganska så kul endå...

när sedan kopplings slavcyl började fejda byttes bilen bort mot en duett ...en bil som kördes troget i 5 år.

morrisen sågs på gatorna senare oxå..men jag hade den bara i ca 2 månader. jag såg den några år senare på skroten RIP.

OT

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Grattis till en Sjua helt i Colins anda!

Vi pratade om SU förgasare under mötet på Emmaboda igår!

Jag håller den som en av världens bästa förgasare.

Hör av dig så kan jag kanske hjälpa dig då jag har åkt, och åker fortfarande Triumph, med dubbla SU sen 1984.

JEK

"Rule Britania"

Link to comment
Share on other sites

Panzer: Jag vet inte om jag tycker det låter så bra med förgasare som man måste justera stup i kvarten. Men de ska få en chans, dumt att börja med att ändra på något som man vet har funkat. Annars fick jag även med en Weber 45, fast den måste antagligen bestyckas om.

Heralue: Jepp jag vill absolut komma på Uråsa om det går!

Link to comment
Share on other sites

En av de viktigaste sakerna med en SU förgasare är att kontrollera att spjällaxlarna inte är slitna, är dem det så är det omöjligt att få bilen till att gå.

Nästa steg är att kontrollera att nålarna är friska, att man har rätt flottörnivå osv (jag förutsätter att det är rätt delar i förgasarna).

Jag kan rekommendera att du köper renoveringssatser och renoverar dina förgasare, då behöver man inte "justera stup i kvarten".

I renoveringssaserna ingår nya spjällaxlar, bussningar, nålventiler mm.

Är det 1,1/4" förgasare så tror jag att jag har lite gamla delar om du saknar.

Kolla med förgasarteknik i Söderköpinge, han är mycket bra att handla av och vet vad han pratar om.

Ps Airman: där är inga nålar som kan skruva på sig, på denna motor så är det troligtvis fixerade nålar med "rörligt" nålsäte och det hålls på plats med en fjäder

under muttern som man ställer höjden på nålsätet med.

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

det är smart att köpa en bil som man kan använda innan man bygger en själv. Antingen kommer jag att upptäcka att dethär med Sjua är överskattat, eller så kommer jag att veta ännu bättre hur jag vill bygga min egen sjua en gång

Precis, jag har fått lite nya idéer att förverkliga till mitt halvfärdiga projekt. Köpte min Pegasus i avsikt att bara köra och köra och njuta - men redan på hemvägen insåg jag att det var massor av detaljer som definitivt inte passade mig och min syn på hur en sjua ska vara.

I stället för körning har det blivit lika delar garageverksamhet och bilkörning.

120 mil har jag bränt iväg på en månad. Och fyllt tankebanken för framtiden. Värdefullt!

Tufft med klassiskt stuk förresten. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ett stort grattis! Inget dåligt impulsköp istället för att åka på träff :wohow:

Själv är man i byggstadiet på Mk:n och det dröjer ett tag innan den kommer ut :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att det ska vara rund oljetryckslampa på den modellen, jag kan byta min runda lampa mot den där oanvändbara weber 45:an - den passar bättre i en grodbil me lite större motor :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Bra tips om förgasarna, Panzer. Finns det någon bok eller websida som går igenom allt man måste kolla hur man vet vad som är slitet och inte? Om det går att få SU-förgasarna mer tillförlitliga med lite nya prylar så känns det ju bättre att satsa på dem.

Jag vet inte om det räcker med en lampa för att jag ska skiljas från Webern, Hans. Det får vara en sån med en ande i isf. ;)

Här har du en bild på spisen, Michael. :lol:

post-12-1185222383_thumb.jpg

Seriöst, jag skulle till garaget och fixa lite idag och ta bilder på motorn, men fick jobba över istället. :-P

För övrigt så ringde jag Dalhems idag, men de hade inga delar kvar som passar till min motor. Däremot så visste de någon annan som kanske har: I&T TRADING COMPANY I ALSEDA HB, 0383-15100. Jag får besked imorgon om de har prylarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag laddar upp lite mer bilder så gör jag iaf en person glad :)

Den riktiga spisen... snabbtanklock för oljan är ju bra eftersom den läcker som ett såll just nu. Jag kände på spjällaxlarna på fuggarna. Ja, de glappade... :unsure: Generatorn kommer visst från en Suzuki-MC och sattes dit av förra ägaren istället för en gammal likströmsgenerator som pajjat. Uppgraderingen gjorde också att man inte behöver köra omkring med två batterier längre, så jag har inga problem med det avsteget från old school-stuket. Är ventilkåpan från någon känd BMC-trimmare eller? Oselli låter lite obrittiskt?

post-12-1185316898_thumb.jpg

Öppnade och tittade i pedalboxen litegrann. Hängande pedaler är ju inte mitt förstahandsval, men jag klagar inte. :)

post-12-1185317134_thumb.jpg

Tanken är på 22 liter och skumfylld. Man måste tydligen inte ha tankpåfyllningen utanpå bilen, det trodde jag. Undrar också vad vingmuttrarna överst i bild har använts till? Kanske det har suttit en täckplåt mot hålet ned mot bakaxeln?

post-12-1185317492_thumb.jpg

:notworthy:

post-12-1185318122_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kolla med Thomas på Lafri i Karlskrona, han har lite olika böcker om SU förgasare. Jag har en som är så gammal så att det är nära nog steget efter stentavlor. Men det finns som sagt nyare, i Veloces Speedpro serie finns där en som heter: How to build &power tune SU carburettors,

ISBN 1-901295-14-1, av Des Hammil. I den boken kan man läsa en del avancerat om hur man själv skall slipa nålar osv, men även förgasarens funktion.

Där finns dock ingen förteckning över vilka delar som hör till resp bil/motor. Jag tror även att Haynes har givit ut någon verkstadshandbok över SU-förgasare.

Beträffande hur man gör när man justerar förgasarna så finns det i vanliga verkstadshandböcker för bilar som har sådana som original.

Hör av dig så kan jag fixa kopier på ett eller annat sätt.

När du är på Lafri, passa då på att kolla efter "tuningböcker" som innehåller din motor, det finns säkert böcker motsvarande från Veloce, jag vill minnas att även de har en sådan, som bara behandlar din motor.

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilderna på maskinrummet... mitt förstahandsval på maskin till en seven var en Morris minor 1000 maskin.. den står fortfarande i garaget.. från en -59 a... nu blir det i stället en 1300 suzuki 16 ventilare.. liiite mer highteck..

roligt med så mycket gamla detaljer i bygget... gamla säkringshållare i bakelit... B)

som sagt innan jag e avis på detta bygget.. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det här verkar intressant för en gammal Anglofil...

Jag Googlade "Osseli" och fick en del träffar.

mk1-performance-conversions.co.uk/oselli.htm

www.mgcars.org.uk/news/news289.html

Det är tydligen en gammal trimmningsfirma med huvudinriktningen Hudkoja!

JEK

Link to comment
Share on other sites

: :racesmile:

Superfin 7:a i helt rätt stuk. Avundsjuk :angry: :prop:

Oselli är en mkt känd trimfirma som numera håller på med Aston? Sök på oselli engineering

De har gjort iordning min Kent motor på 80 talet. (Marcos 1600) utifrån toppen så kan man utgå från att de vet sina saker...

Johan

Link to comment
Share on other sites

Intressant märke detdär Oselli. Tyvärr så är det ju bara ventilkåpan som kommer därifrån (tror jag), men det spelar kanske mindre roll. Det ser ju coolt ut. ;)

Michael TH, du får sätta SU-förgasare på Swiftmotorn och fila till en annan ventilkåpa så kan det nog se nog så stiligt ut. :) Dessutom har du nog lika många hästar som i denna motorn innan du ens börjar trimma den.

Det mitt motorrum saknar är någon stilig oljefälla till vevhusavluftningen. Nu sitter det två plastflaskor på var sin sida och ser fula ut...

Urtrampningslager och packningar är på gång nästa vecka, så nästa helg blir det nog till att meka!

Edit: Panzer, att jag inte tänkte på det! Lafri alltså. Jag får knalla bort och kolla någon dag. :thumbsup:

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Grattis till en snygg och MYCKET välbyggd bil (törs jag säga utan att ens ha sett bilen). Tom är en mycket duktig bilbyggare här i Karlstad och han är som ni redan listat ut en "anglofil" av stora mått.

Bifogar en bild på bygget Tom snickrade ihop efter 7:an, numera lackad i grönt.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1185399231_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Häftigt! Jag fick med ett par papper med utskrivna mail från då föregående ägaren var spekulant på sjuan. Där berättade han att han var tvungen att ha plats för sitt C-Type projekt. Kul att se den. :) Om du träffar honom kan du hälsa att han kan vara lugn för att jag inte kommer att sätta i någon Cheva V8 i hans gamla bil. ;) Jag kommer nog att kontakta honom senare då man oundvikligen samlar på sig lite frågor som man vill ha svar på.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det är jag som är pappa till Snapper 7.

Byggde bilen som en kopia på Lotus 7 serieII.

Har alltså kopierat en ram samt gjort några kompleterande trianguleringar.

Motorvalet var lätt. Orginalbilen var byggd med en liknande motor.

Jag hade en BMC 1275cc motor på hyllan, denna renoverade jag och med nya kolvar, lager etc..

hela vevpartiet är balanserat. Svänghjulet lättat Osv. Detta är stuket på de motorer som racingkojorna använder.

Hoppas du får ordning på prylatna så att du kan ha lite roligt innan hösten kommer.

Jag kan verkligen rekomendera Janas Motor när det gäller BMC-prylar.

Han känner till bilen. Hälsa från mig.

Lycka till

Kör så det ryker.

Tom

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon, Tom! Bra att veta vad som är gjort med motorn. Jag skickade det som extra info med min försäkringsansökan idag. Jag önskar att jag kunde ut och köra nu! :racesmile: Hoppas på att se Type-C:n på SSM nästa år, jag tänker inte missa det två år i rad.

Link to comment
Share on other sites

ska man ha en bra CV förgasare så är det Mikuni som dominerar. Su = Stiller Union.

en del SU-förg. kunde man sätta en ventiltätning på vid spjällaxeln för att den inte ska dra tjuvluft där.

http://www.misab.se/forghandbblmc.htm

http://www.forgasarteknik.se/

http://www.su-service.net/

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Det finns några firmor att välja på. Jag fick Jana Motors katalog idag med mycket matnyttigt i också.

Jag var även på Lafri och skaffade en bok: SU Carburettors Tuning Tips & Techniques. Så nu har jag läst på lite om den grundläggande funktionen, och den är ju ganska simpel. Ändå är det mycket som kan vara fel när man läser felsökningsschemat... det blir till att börja från början.

Bilen är numera också försäkrad i Bilsport & MC. 1662kr om året inklusive den nya "straffskatten". Känns bra.

Urtrampningslager med mera finns att hämta på posten imorgon. :)

Link to comment
Share on other sites

Jahepp... det blev som det brukar, inte så många timmar i garaget som det var tänkt och väl där tar det man ska göra tar längre tid än planerat. Jag håller alltså på med urtrampningslagret. Det var omöjligt att ta loss lådan på grund av golvet, så jag fick lyfta hela motorn istället.

Först flyttade jag bara fram motorn och behöll oljeslangar och annat på, men det gick inte att komma åt så bra, och jag kunde inte se hur urtrampningslagret satt fast. Det jag däremot kunde se var att det såg helt tvärslut ut, så jag tyckte det var lika bra att lyfta ur hela motorn så jag kunde inspektera tryckplattan också. Nu såg den OK ut, så det är bara att börja montera tillbaka allt med det nya lagret.

Det syns inte så bra på bilden, men det gamla lagret är slitet så långt att även det mesta av järnet under kolet är borta! Det nya lagret har de förresten glömt att borra hålen som fjädrarna som håller allt på plats sitter instuckna i (varför jag först inte greppade hur det gamla lagret hölls fast). Men de har kommit ihåg att slå körnslag iaf. Go UK! :)

post-12-1186349445_thumb.jpg

När jag plockat bort SU-förgasarna kunde jag inte låta bli att visa dem vad som händer om de inte skärper sig och börjar samarbeta. ;)

post-12-1186349628_thumb.jpg

Jag hittade även ett par nya mer eller mindre allvarliga problem, men det får jag lov att återkomma till....

Edit: En bild på dagsläget...

post-12-1186350410_thumb.jpg

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

fanns det inga ``moderna ´´ kullagrade utrampnings lager?? iofs håller nog... detta ett tag, skulle det inte varav så vet du ju hur man byter :rolleyes:

kul att se att det närmar sig..... första provturen??!!

Link to comment
Share on other sites

det ser ut som likadant lager som var på min Cortina GT -65 fast där var kullagrat. har du kollat upp om de passar?

Intressant... något måste det ju finnas som passar, men frågan är vad. Jag googlade på throw out bearing Cortina och hittade detta. Inte riktigt likadant till formen. Sedan vet man ju inte hur det är med storleken.

http://www.pegasusautoracing.com/bigpicture.asp?RecId=3126

Men Porsche 914 kanske? Lär ju dock inte ligga på hyllan hos Jeppsons precis...

http://www.pelicanparts.com/techarticles/9...ce_pic8_big.jpg

Kanske ska ta en runda hos bildelsnasarna med den jobbiga frågan "har ni ett sånthär fast kullagrat..." imorgon.

Michael, jag tycker nog Webern gör sig bättre på hyllan... B)

Link to comment
Share on other sites

Min lokala Fordverkstad har fått något att bita i. Hoppas de får fram ett riktigt kullager som passar. Men om det inte dyker upp något snabbt så blir det kollagret som åker på ändå. Det ska väl hålla säsongen ut iaf.

Jag har fått lite kompletterande förgasarlitteratur av Panzer. :thumbup: Det kliar i fingrarna att få i motorn, men ikväll ägnade jag mig åt ett problem som uppdagades när jag lyfte ur den. Nämligen detta:

post-12-1186522183_thumb.jpg

Remspännaren passade tydligen inte till den nya generatorn. Men vad gör väl det när det finns straps? Nooog snyggt! :D

Så nu har bilen fått sin första(?) transplantation från en Saab. En moddad OG900 remspännare. Lite färg och en lagom mutter också så blir det nog bra.

post-12-1186522379_thumb.jpg

En annan sak som jag upptäckte när jag började rota var att oljetråget är modifierat, och bland annat delen där det en gång satt en oljeplugg är borta! Första frågan, "hur farao ska jag nu byta olja??", är löst. Men sedan började jag tvivla om läckaget kanske var en spricka i någon svets. Ikväll kunde jag, efter att ha rengjort runt hela tråget och låtit det stå ett tag, konstatera att läckan är i packningen... Puh! :)

Link to comment
Share on other sites

att jag sa så kan till viss del bero på att jag köpte på mig weberförgasare att montera i stället för zenit-stromberg förgasare på min sunbeam..... men hur du gör är givetvis upp till dig..fast ...om jag stod i kvalet renovera su eller montera weber.. ja ja jag skall hålla truten..

Link to comment
Share on other sites

Tror ni det blir bättre med Webern? Det är inte bara att skruva på den, tyvärr. Den har inte suttit på en sånhär motor innan, så antagligen måste hela bestyckningen bytas ut. Gaslänkage måste fixas, och det värsta är att huven inte kommer att passa över den. Den har idag ett litet scoop som passar SU-förgasarna. I så fall skulle jag nog fixa en ny huv. Så just nu är det inte aktuellt.

Ford har inte kvar några delar till Cortina, inte några kataloger heller. Det som fanns har köpts upp av Fordonsprodukter. När de letat upp ett urtrampningslager så var det bara som ett runt kullager, och hade inga pinnar som stack ut. Kanske det är någon separat hållare till lagret?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...