Jump to content

Självstyrning


Recommended Posts

Har problem med att styrningen inte vill gå tillbaks till neutral av sig själv. Kan detta bero på felaktig ackerman?

Nån som har nån erfarenhet? Kör med Lada spindlar som har bultade styrarmar så jag kan ju ta bort dom och modifiera eller byta ut dom om det behövs.

Link to comment
Share on other sites

Tack Henrik för bilden!

Tyvärr ser det likadant ut på min bil. Hade fel om vinkeln på armen, den pekar svagt mot mitten på bakaxeln som du sa.

Men om jag kopplar loss styrstaget på ena sidan och svänger båda hjulen åt ena hållet och sen rullar bilen fram och tillbaka då ställer sig ju det lösa hjulet i den vinkel det vill ha.

I detta läge passar inte det lossade styrstaget i styrarmen utan det skiljer ca 10mm. Ideer?

Link to comment
Share on other sites

Det är ibland problem med återgången på sjuor pga av den låga vikten. Har du motorn i ? Annars kommer den att hjälpa till lite. Castervinkeln hade du kollat ? Sen hade jag lite problem själv när min bil var nybyggd, styrväxeln var helt ny och "kärvade" lite. Men det har blivit bättre.

Mvh

Libell

Link to comment
Share on other sites

svårt att förklara vad som händer när man flyttar styrväxeln. men man får olika "utväxling" mot styrarmen och ligger den fel kan den "bottna" i rörelsen innan fullt rattutslag

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! När jag sitter och ritar och överlägger med mig själv tycker jag mig tro att styrväxeln borde flyttas bakåt för att få inner hjulet att svänga mer än ytter hjulet.

Men det är ju inte gjort i en handvändning att klytta den när fästena är svetsade i ramen.

Måste vara fler som vet hur man löser problemet! Snälla ni skriv ett svar om ni har nån aning.

Tack på förhand! MVH Martin.

Link to comment
Share on other sites

Förutom caster så finns det ju en hel rad med mindre orsaker som kan påverka återgången. Vad har du för toe-in/out? Vikt över framhjulen, Ackerman och även lutningen på bilen sett från sidan, tex hög/låg bakvagn påverkar ju också. Men att flytta styrväxeln känns fel tycker jag.

Jag hade själv funderingar kring detta tidigare och frågade Göran Malmberg som skrivit Väghållningsboken (finns att köpa på Rejsa) och fick följande svar:

”Vi måste skilja på Nisse Tuta som kör bil och vi som vet vad vi håller på med.

Vi som kör racing lär oss en rejsbils beteende och sedan blir allt bara bättre. Kör med 3 gdr till att börja med och känn hur det känns. Det är bara att testa olika vinklar tills det att du hittar en som passar dig”

Jag kör nu med 8grader nu vilket känns lagom för gata. Men det som känns bra i en bil kan ju vara helt fel i en annan eftersom att förutsättningarna, d.v.s. hjulupphängningar, spindlar och däck m.m. är helt eller delvis olika.

//R

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Efter att ha läst igenom alla trådar om styrning här och på andra forum så satte jag kapskivan i min lackade ram igår.

Bestämde mig för att flytta styrväxeln bakåt för att prova om teorierna stämmer. Hoppas!!!!

MVH Martin A.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jo Tack! flyttade styrväxeln bakåt och fick till det riktigt bra. kanske inte så bra som jag hade hoppats men helt OK.

ser man styrväxeln uppifrån så pekar styrarmarna lite framåt nu. Detta gör att om man tex svänger höger så är höger styrstag rakt och vänster pekar lite framåt, alltså svänger högerhjulet lite mer.

Tack allihop för hjälpen.

MVH Martin A

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej! Allihop! Trots att jag flyttade styrväxeln så har jag fortfarande problem med återstyrningen, det blev bättre men inte så bra som jag hade hoppats. Om man gör nya övre länkarmar som ger mer caster kommer det att hjälpa mig? Vad tror ni? Och hur mycket ungefär borde man flytta centrum på spindelleden för att märka nån skillnad? Nån som har erfarenhet från Estfield om det brukar vara så här?

Tack på förhand Martin A.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med andra varianter, men min Westfield (orginal wide track och inställningar enligt manualen, fast för närvarande med feta 13"-hjul som ger ca 100 styrradie) verkar inte ha någon som helst återstyrning, men jag har inte upplevt det som något som helst problem. (Återstår att se vad SFRO tycker om det...) Varför ska bilen dra och slita i ratten när det ändå är föraren som ska styra...? :D

Återstyrning på en bli man kör på bana innebär väl egentligen bara att armarna får lite extra stryk i kurvorna, vilket ju knappast tjänar något till, så länge bilen i övrigt är stabil. På vägen kanske det kan vara "bekvämt", men jag har över huvud taget inte reflekterat över det när jag provkört. Tycker bara det är en fördel att slippa dödgång, flex, motsträvig framvagn och annat skit man har på vanliga gatbilar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...