Jump to content

På Blocket


Recommended Posts

http://www.blocket.se/vi/12439312.htm?ca=6_s

[saxat ur annonsen]

En mycket välbyggd Westfield med fokus på låg vikt. Byggd på i stort sätt nya delar, ej att förväxla med s.k. Locost. Bilen mäter sig utan vidare med en uppgraderad Lotus Super Seven eller nyare Caterham.

:biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna leka med tanken att sätta in en annons på en locost med den här snubbens åsikter....

En mycket dåligt byggd Locost med fokus på så hög vikt som möjligt. Byggd på i stort sett [sätt] gamla, trasiga delar, ej att förväxla med s.k. Westfield. Bilen blir spöad lätt av en uppgraderad Westfield och allra helst av en Lotus Super Seven eller nyare Caterham. :P

Link to comment
Share on other sites

Bäste Jocke E,

Jag har alltid tyckt att det har varit högt i tak på detta forum men nu börjar jag verkligen undra...

Eftersom det är min bil i annonsen vill jag gärna kommentera dina uttalanden. Jag är väl medveten om vad en Locost är eftersom jag byggde min första Locost för sju år sedan och jag har alltid uppskattat biltypen, "most bang for the buck", utan tvekan. Min Westfield är per definition ingen Locost. För en presumtiv spekulant är detta inte alltid så lätt att avgöra om man inte är mycket insatt i Seven-världen.

När jag började intressera mig för Seven-bilar i början av åttiotalet så var utbudet av begagnade bilar mycket begränsat, på sin höjd kom det ett par bilar ut på marknaden varje år och det rörde sig nästan uteslutande om Lotus-bilar då. En spekulant som ger sig ut och börjar botanisera på marknaden idag har ett helt annat utbud. Man kan välja en helt ny, nära på färdigbyggd bil eller en begagnad i det, ur Seven-perspektiv, stora utbudet. För en lekman kan två tillsynes likadana bilar ha helt olika teknisk standard, det borde inte vara någon nyhet för dig.

Om du på något vis känner dig kränkt av innehållet i min annons där jag påpekar att min bil inte är en Locost eller om det bara är ett symtom på den svenska avundsjukan, vet inte jag. Min avsikt är inte att kritisera Locost-bilar eller de som bygger dem. Jag vet att det finns många fina Locost som är mycket välbyggda men jag har också sett motsatsen. Det viktigaste är väl att vi alla får hålla på med vårt intresse utan att bli föremål för andras fördomar. På detta forum har det alltid varit högt i tak och jag tycker att du speciellt i egenskap av styrelseledamot i klubben (om jag är korrekt informerad) har ett ansvar att forsätta på den linjen istället för att ägna dig åt barnsligheter.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ville bara säga att jag också reagerade när jag läste Jocke's inlägg. Själv förstog jag inte vad som var så roligt med annonsen på blocket. Där står ju bara att bilen är byggd på nya komponenter, och att det faktum att det är en bil av beprövat konstruktion/märke borde väl inte vara en nackdel för en potentiell kund att veta. Jag var själv väldigt nära att skriva ett inlägg och fråga vad som var så roligt men fegade ur/valde att hålla tyst för jag ville inte stöta mig med någon.

Link to comment
Share on other sites

Käre Magnus

Om någon är kränkt så är det inte jag.

Jag vet jag jag bygger och har byggt. Vad jag däremot tyckte var lite synonymt (av egen erfarenhet) från "Märkes-byggarna" är just ditt påpekande att det inte är en locost, utan något således mycket bättre (för det är väl det du menar?).

Jag vet inte riktigt hur man skall tolka din annons på annat sätt?

Som du nämner finns det mängder av bilar/byggen som samlas under begreppet locost då är det väl lite konstigt att dra alla över en kam när man vill framhäva sin mer framstående Westie på annons.

Jag ängnar mig INTE åt fördommar, utan tvärt om välkomnar samtliga amatörbyggda bilar till klubben och gemenskapen. Detta gäller naturligtvis Westie ägare/byggare. Är du själv medlem i klubben?

Fördomen här, som jag ser det ligger i texten Byggd på i stort sätt nya delar, ej att förväxla med s.k. Locost.

Negationen av ovanstående text blir fritt tolkat: "Byggd på i stort sett gamla, trasiga delar".

Högt i tak, Javisst. Det är väl därför vi för denna diskussionen?

Att jag skulle ägna mig åt barnsligheter får stå för dig, men om någon anser sig trampad på tårna så är det väl du?

Att jag sedan sitter i ledningen, innebär det per definition att jag är belagd med munkavle?

Tyvärr är det oftast (inte alltid) som "Märkes-byggarna" ser ner på oss locostare. Din annons var ett typexempel på just den attityden, därför tyckte jag att det var ett ganska roligt exempel att framföra här.

Rock on och lycka till med försäljningen :thumbup: Får du vad du begär, kan du ju bygga 3 locost för pengarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Bäste Jocke E,

Det är väl ändå du som har kastat handsken när du valde att göra dig lustig över min annons?

Om du tolkar min formulering i annonsen som att jag framställer min bil som bättre än en Locost så är det ju din tolkning, inte min. Det står inte någonstans att den är vare sig bättre eller sämre än en Locost. I mina ögon är Locost ett samlingsbegrepp vilket innebär att varje bil blir så pass bra som tillverkaren gör den. Hur kan man jämföra en enskild bil med en hel grupp olika individer?

Och nej, jag är inte medlem i klubben men jag har övervägt det. Min förhoppning är att man i alla klubbar och intresseföreningar ska ha högt i tak vilket ger alla en möjlighet att komma till tals. Inte någon ska beläggas med munkavle, vare sig man sitter i styrelsen eller är en vanlig betalande medlem. Om man däremot väljer din väg med att göra sig lustig över folk har man gått ett steg för långt. Det är inte fel att begära att en medlem i styrelsen ska föregå med gott exempel. Du undrar om jag känner mig kränkt? Jag är snarare förbluffad över hur du uttryckte dig i dina inlägg och därav mitt inlägg. För att övergå till medlemsfrågan kan jag bara konstatera att jag inte är intresserad av att vara med i förening där jag är fritt villebråd, och det min bäste Jocke E, är min tolkning!

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Men grabbar, ha lite humor, då lever man längre. Och då menar jag inte själva annonsen som jag faktiskt såg innan länken kom upp här (det enda jag reagerade över när jag läste annonsen var att det är en skitsnygg bil till ett rimligt pris).

Men Jocke E:s negation skrattade jag i alla fall åt...

Link to comment
Share on other sites

Käre Magnus

Om det är någon som drar stora växlar på detta och uppenbarligen har lite darr på läppen är det inte jag.

Hur du tolkar: :biglaugh2: i mitt första inlägg och sedermera (nu citerar jag mig själv och det är inte ofta ;))

Man skulle kunna leka med tanken att sätta in en annons på en locost med den här snubbens åsikter....

En mycket dåligt byggd Locost med fokus på så hög vikt som möjligt. Byggd på i stort sett [sätt] gamla, trasiga delar, ej att förväxla med s.k. Westfield. Bilen blir spöad lätt av en uppgraderad Westfield och allra helst av en Lotus Super Seven eller nyare Caterham. :P

är ju helt upp till dig.

Jag tycker mig förstå att du från första början läst in lite för mycket i en smiley och (i mitt tycke) den småroliga negationen. Stämmer det?

Att du inte skriver någonstans att din bil varken är bättre eller sämre än en locost stämmer helt riktigt, men hur i hela världen skall man tolka Byggd på i stort sätt nya delar, ej att förväxla med s.k. Locost.

Jag, kastat handsken?!?! LOL !!! Återigen... Inte mycket jag kan göra om du uppenbarligen anser att jag gör mig lustig över just dig. Lustigheten är väl att din lilla textrad kan tolkas och tolkas precis på så sätt som jag fann vara lite roligt för att belysas här.

Fritt villebråd?!?! Nu tycker jag att du stänger av datorn, sätter dig i soffan, knäpper en pilsner och tar en funderare på om du inte överreagerar en aaaaaaning? För min del kan vi gärna fortsätta via PM eller mail om du känner dig så påhoppad att du vill prata av dig lite?

Link to comment
Share on other sites

Bäste Jocke E,

Så du tycker jag drar för stora växlar? Det är ju du som övertolkar min formulering i annonsen och läser in något där som fan själv läser Bibeln. Det var du valde detta forum till dela med dig av dina åsikter om annonsen. Mitt telefonnummer står däri, likaså finns möjligheten att maila mig direkt.

Jag förstår att du tycker jag ska stänga av datorn och sätta mig i soffan istället, du vill gärna ha sista ordet här. Jag har redan fått respons från andra medlemmar som har varit med om liknande händelser på forumet men som väljer att inte synas som jag gör här. Har du varit lika nedlåtande mot dem som mot mig så har jag deras fulla förståelse.

Faktum kvarstår att du gjorde dig lustig över innehållet i min annons, det är det inget att göra något åt. Det är bara trist att se att du tar ner det på sandlådenivå och bidrar till att lägga ribban lägre på forumet. Jag ska akta mig för att använda fler liknelser eftersom du uppenbart misstolkar dem också. Med "fritt villebråd" menar jag att det enligt min uppfattning är OK att du kan göra dig lustig på andras bekostnad.

Du är också välkommen att PMa mig, maila mig eller till och med ringa om "du vill prata av dig"

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det oftast är onödigt att kommentera andras säljes annonser helst när det gäller pris sättning osv..

Jag måste hålla med Anton här, att det finns en förmåga på detta forum att fälla massa onödiga kommentarer på bilar som är "dyra", "fula" eller allmänt avviker från normen. Vi alla gillar att bygga bilar och gör det efter bästa förmåga/ plånbok och vilka mål man har för bilen.

Vissa vill lägga ner massor av tid för att få ett gammalt rostigt ok att fungera eller lägga ner enorm tid med att bygga ett chassie efter bästa förmåga medans vissa hellre går en enklare väg och köper det mesta färdigt. Men oavsett vilken väg man går så skall man inte behöva vara rädd för att "häcklas".

Det är bara att titta lite i andra trådar om bilar som har annonserats så syns det tydligt.

Om man har problem med en annons där man tycker att det är "fantasipris" eller något annat fel kan man väl hålla det för sig själv så blir stämmningen lite bättre här på ett i övrigt bra forum.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att var och en är ju sig själv närmast. Man vill ju hävda att sitt sätt att se på saken är ju det rätta. Vissa bygger billiga bilar och vissa bygger dyra, andra bygger någonstans mitt i mellan. Vissa bygger Locost andra bygger Westfield nån annan bygger nåt eget.

Det finns inget rätt eller fel här, utan bara vad som man själv känner för och efter sina egna förutsättningar.

Sen finns det alltid (och kommer alltid att finnas) pajkastning mellan olika tankesätt och olika bilar. För det mesta är det kul men ibland går det överstyr. Samtidigt ätr det ju inte roligt om man inte kan skoja med varandra.

Jag kan själv erkänna att jag kan fälla en och annan kommentar om andras bilar. Men å andra sidan så har jag fått ta emot en del också. Men det är bara kul så länge alla kan ha kul tillsammans ändå.

Ang annonsen tycker inte jag det är något fel i att skriva så. Det är ingen locost. Det är en westfield som kan bli förväxlad av ett otränat öga. Ska man sälja så måste man få locka lite.

Dock kanske man kunde tänka sig att i alla fall jag skulle nog ha skrivt dit att den heller inte skall förväxlas med Caterham etc.

Om man nu vill fötydliga att det just är en Wesite.

Link to comment
Share on other sites

Ursakta avsaknaden av de svenska bokstaverna men jag skriver pa ett italienskt tangentbord.

Maste nog saga att jag tycker annonsen ar ok. En nybyggd Westfield ar ju nagot annat an en "jarnsang" med renoverade Sierradelar (som den jag bygger) aven om skicket pa min bil hanger helt och hallet pa mig. Ska jag vara arlig sa forstar inte jag hur man kan lagga flera hundra tusen pa en Caterham nar det finns bilar som denna till salu.

Efter vad jag forstar sa tycker Caterham agare i regel inte om "locosts". Kanske ar det latt att fa uppfattningen att det samma galler Westfieldagare (detta p.g.a. den relativt hoga finishen rakt ur ladan som westfield har) aven om jag inte upplevt detta.

Kanske ar det dar skon klammer pa de som faller kommentarer?

Kom garna med i klubben forresten. Man behover ju inte kramas med alla...

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger har man inte sett någon komma med starka åsikter om saker och ting på internet? Jag tycker det är underbart kul varje gång det händer, och denne plötsligt finner sig få svar på tal. Så oväntat liksom, det var ju inte alls så det var tänkt från början. I lagom-Sverige är det lite som att bli ertappad med byxorna nere, när man plötsligt blir avslöjad av någon man kritiserat.

Jag tycker inte det var något fel på annonsen. Det står ju bara att byggaren har använt mest nya delar, och inte begagnade, halvslitna grejer från skroten. En enkel upplysning, för att fånga in rätt intressenter till annonsen. Det roliga är att någon finner det så intressant att det är värt en trådstart. Men som någon annan var inne på tidigare, det finns oskrivna regler inom det här med seven och locost. Om någonting avviker ens det minsta från normen, så är det en ohjälplig katastrof.

Har jag förbrukat min plats i klubben nu?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller faktiskt inte med att det är "underbart kul" varje gång det blir starka åsikter här på vårt forum...

Det är intressant med debatt men lagom är bäst..

När det "hettar" till har alla sina åsikter om vad som nämns men man vågar oftast inte säga något.

Rädd för att någon skall missförstå det man vill säga!

När vi ändå har en debatt om våra bilar här skulle det vara roligt att höra

allas definitioner på vad som är Locost eller eller ej. Vart går gränsen... vad är Locost ?

Jag har byggt 1 st Dala7, 2 st Mk- Indy och håller nu på med ett helt eget konsept...

Ingen av dom har blivit lågkostnadsbyggen om det är det som Locost står för? :lol:

I mina ögon är det "Locost" när man bygger/reggar en egen bil till lägre kostnad än vad det skulle kosta att köpa en färdig bil.

Oavsett om man använder nya eller renoverade delar. Locost är för mig snarare ett begrepp än en produkt.

Vilket å andra sidan skulle betyda att: När du sålt din bil så är det ej längre en Locost ?!

Men det är min åsikt, och jag har inte för avsikt att trampa någon på tåna!

Detta med Locost eller Highcost tror jag aldrig vi får någon ordning på! :wacko:

När jag annonserat mina bilar så har jag kallat dom för "Super Seven Clone eller Lotus 7 clone" för att det låter bättre.

Clone? ... humm då betyder det att det är en bil som liknar eller är en kopia av ett original....

Kopia av vad? :image018: Det är ju jag som har originalet! :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Det här blir ju lite :icon_offtopic: , men Caterham har ju rättigheterna för "Seven". I mina ögon blir då konsekvensen att alla andra är "Locost", även Westfield. Varför skulle en Westfield inte vara det, men en MK Indy? En MK kan ju byggas med nästan enbart nya delar, och en Westfield med begagnade. Valet har du ju själv.

Eller är en Locost en bil där man svetsat ramen själv och använt aluplåtar till karossen? I så fall bygger jag inte en Locost utan en MK ("Inte att förväxla med en Locost").

Link to comment
Share on other sites

Det dar med Caterham och rattigheterna till "orginalet" tycker jag ar lojligt. En Caterham ar precis lika lite lik en klassisk Lotus 7 som en Westfield eller vilken sjua som helst aven om man betalt pengar for ett gammalt varumarke.

Men det ar klart att alltid lurar det val nagon. En klassisk sjua har inte Cosworthmotor pa flera hundra hastar utan ar en lite, small bil med langa framskarmar...tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om du menar de allra senaste Caterham-modellerna (CSR osv) så håller jag med dig, men annars skulle jag vilja säga att har du ett öga för detaljer som inte många har, Fredrik. :) Förra generationen Caterham är till utseendet mycket lik Lotus Sven S3. Och förr-förra generationen kan iaf jag inte skilja från en S3 utan att titta noga, och då blir det ändå en mindre kvalificerad gissning...

Och visst är en Westfield inte att förväxla med en Locost, det är ju uppenbart för alla som har något hum om olika varianter av Seven. Att säga att Westfield är en Locost tycker jag är ungefär lika korrekt som när folk envisas med att kalla bilar som Toyota RAV4 för "Jeep". Om jag ska definiera Locost så är det något man byggt efter Boken, dvs man har utgått från den ramkonstruktionen. Sedan _kan_ man ju bygga en Locost fast 10cm bredare, individuell bakvagn, extraförstärkninger hit och dit, full racebur och kanontorn. Skriver man bara det så vet man ju ungefär vad det är iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste instämma med GKA.

För mig är en locost en bil som är byggd efter "boken". Sen kan den ju vara moddad med egna lösningar. I Locost ingår inte varken Westfield, MNR*, MK-Indy, etc.

MK har ett locost kit http://www.mksportscars.co.uk/locost.htm och det är baserat på boken och skall inte förväxlas med ett Indy kit. Luego har nåt liknande också.

*Är det nån som har kollat på MNR? Verkar vara mycket trevliga kit. Vissa framhäver dom som den bästa kvaliteten som går att få tag på just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste en artikel om MNR i Which Kit, eller möjligen Kit Car Magazine.

Det verkar vara ett seriöst projekt. I England finns det som bekant ett dussintal tillverkare av seven-kit, och enligt artikeln verkar de flesta slåss hårt för sin överlevnad. MNR har tydligen stigit som en raket på seven-himlen och det gör man inte om det inte är klass på grejerna. Killen som driver firman är en "gammal" racingräv och erfaren konstruktör.

Av de bilder jag sett så ser i alla fall chassit genomtänkt ut. Är nog ett bra köp.

Link to comment
Share on other sites

*Är det nån som har kollat på MNR? Verkar vara mycket trevliga kit. Vissa framhäver dom som den bästa kvaliteten som går att få tag på just nu.

Jag har kollat "lite närmare" på MNR´s bil. Och chassiet verkar vara bra byggt med lite extra trianguleringar. Fanns även enkel justering för camber bak bla. Det är Chris (pappa) och Marc (son) Nordon som driver det hela. Marc har tävlat en del i BTCC förut. Har lärt känna dom igenom Bruce Irving som drev Raceleda. Pratade en hel del med dom i England i Januari över en öl eller tre :wacko: . Och dom verkade ha en sund och trevlig inställning till sina byggen och kunder. Har haft lite kontakt med dom efteråt också. Det är någon som skall sälja dessa i Sverige, men jag vet inte om han har gett sig till känna än.

Link to comment
Share on other sites

Det är Peter Lilja här i Västerås som är ÅF för MNR i sverige. Men det kan vi diskutera i denna tråd -> http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5302

Eftersom bilen ifråga som det diskuteras om i början av tråden verkar vara såld (annonsen är borta) så anser jag att denna tråd kan låsas. Är det någon som tycker något annat så skicka ett PM till mig.

*tråd låst*

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...