Jump to content

Svetsta Alu Med Pinne


Marcus a

Recommended Posts

Tror att det blivit lite förvirrat här pga allt snack om tig-svetsar.

Vanlig billig pinnsvets är AC. En inverter är DC. En gammal likriktare likaså.

Vanlig pinne duger alltså men om du ska tigga alu så måste du ha nåt bättre än en inverter.

Link to comment
Share on other sites

Växelströmmen behövs för att bryta upp oxidskiktet men det går tydligen att tigga i grov alu med DC om man vänder polariteten. Alu med pinne har jag inte provat men om det vore så enkelt så borde man ha hört mer om det.

Mig är nog det bästa sättet om man inte har en AC-tig tror jag, men inte ens då är det helt lätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt men inte lyckats få pinnen att tända liksom. Jag har använt elektroder köpta på Jula och en trefas pinnsvets som lätt klarar 3,5 elektroder när man svetsar stål...

Link to comment
Share on other sites

Jag har alu pinnar hemma och svetsar med dem i bland, det går om matrealet inte är för tunnt men det blir inte så snygt. Man får "mata" på snabbt så det är svårt att hinna med. Jag använder migen med argon gas och alu tråd i bland, problemet är att man måste ha matningen på högsta fart och slangpaketet får inte vara böjt för då fastnar den mjuka tråden. Svetsa i hop två aluprofiler med 3mm gods är inga problem med pinne och sedan slipa till svetsen så att det ser ok ut.

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Jag använde pinne o vanlig dc inverter när jag byggde om min alu sump på bmw motorn. De gick ganska bra för att vara första gången jag svetsa alu med pinne, de blev tätt men sen går svets fogens utsende inte jämföra med en tigad svets. Men man tar vad man har.

Man får vara ruskit snabb men pinnen + 100% rent, jag glas blästra mellan vart pinn byte

Link to comment
Share on other sites

Som tunnast kanske 3 mm, gjuten sump sen plåten ja svetsa dit (botten) var 6 mm. brände faktist bara ett litet hål som gick lätt att fylla igen. Först sveta jag insidan efter som den inte syns sen när det var klart testa jag så den var tät, sen blev utsidan mest för syns skull o då var det ingen risk att bränna hål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...