Jump to content

Våndan Av Att äga En Sportbil..


Michael Th

Recommended Posts

troligen är jag inte ensam...

har man en sportbil faller det gärna fler i ens väg...

i går föll jag för en Sunbeam Alpine sport -66

bilen har varit nerplockad i delar sedan -75

fram och bakvagn blästrad liksom hela golv skärmkanter...

rosten inskränker sig till några kvadrat dm..

några tidigare rostlagningar som måste göras om.

motor borrad med nya kolvar om slipad vev och kam och lager..

all inredning hel och i bra bruksskick liksom cab och hardtopp...

ett bra objekt..sas :blink: tror jag...tänk om garaget vorit färdigt... :angry:

vad händer nu... bygga garage givetvis... men sedan 7:an eller sunbeamen först... sköna plågor...

kommer troligen att bygga bilen 100% original då så få finns kvar.. men lite kul kanske...förgasare fälgar däck...

och nej den är inte till salu..

fick den för 25* tror det är förhållande vis billigt..

förslag..

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som vill ha en liten bild på objektet ;)

Förresten vet jag hur det känns..... har sett en e-type till salu på nätet som är ett objekt.... vill ha :P

Link to comment
Share on other sites

har inga bilder än... betalade i kväll... men huvudet är fullt...ett antal lådor fulla, lösa huvar dörrar hardtop motorn i en trälåda+ div div..

fick massa papper med bilen liksom verkstadshandbok..på svenska... killens far ägde en verkstad..där har bilen sått sedan 76 varmt och torrt.. måste grunda och tillfälligt sätta ihop framvagn och montera bakaxel så det är lättare att flytta den..

såg bilen senast -86 då jag körde i min Truimph Herald estate och verkstads ägaren sa..titta här är en liten söt cabbe.. den skall min son renovera...

mannen dog i vinter och änkan sålde huset och nu äger jag bilen..en söt röd cabbe som min fru utryckte det... när jag visade bilderna sa hon köp den om du tror den är bra... go fru, ej till salu :rolleyes:

får plocka ihopa delarna sen får vi se..

här en bild på en likadan..tror jag..

EAXpreviousOP.JPG

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Oj, de är verkligen fräcka, grattis!

Men du, nu får du väl ändå ändra din slogan "fattig men glad ändå" till ngt annat. Nu har du ju två sportbilar... ujuj, är du säker på att ditt riktiga efternamn inte är Bernadotte ??? :lol:

Oavsett så tycker jag att du skall göra färdigt din sunbeam först då den är så originell och läcker.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Baksidan med nerskruvade bilar...

Här i byn bor en familj där far och två söner köpte en nedmonterad Wolsley i kartonger o lådor...

De hade ett flerårigt konstant elände innan en av dom fullständigt gav upp och de andra två

var på gränsen till stora psyk-brytet. Allting huller om buller i lådor och dåligt uppmärkt av den

som demonterade. Vissa saker saknades naturligtvis trots fagra löften vid affärsuppgörelsen och

sedan till det alla Engelska underliga lösningar och minns jag inte fel så var den väl även plusjordad

och hade en ovanlig hjulupphängning med någon sluten hydraulik kopplat i kors fram/bak typ....

Till slut var bilen ihopmonterad, totalrenoverad (mycket noga och ordentligt) men då hade alla totalt

tappat gnistan och intresset för "den engelska skithögen" och jag har aldrig sett den på vägen ens....

Det är säkert 7-8 år sedan jag såg den sist och då stog den inbackad under ett provisoriskt

skärmtak av presenning bakom bostadshuset och ingen brydde sej något nämnvärt längre.

Dess öde är efter det ovisst men det är inte omöjligt att den står där än....

Jag minns den som unjefär sånhär fast klarröd

wolsley_2480_1.jpg

Hoppas att du får ett bättre slut på din engelska låd-investering Michael ! Lycka till !! :)

Link to comment
Share on other sites

kanske skulle bygga den så här...1964-Sunbeam-Alpine-w-fa-lr.jpg

eller oxå inte...

lyckligtvis har dom demonterat bilen i stora bitar...framvagn för sig bakvagn för sig. instrumentbräda med kabelstam för sig osv...

sedan finns ju Rootes car club.. skall bli medlem där.. dom vet hur annars.. och till engelska bilar finns det mesta....

hoppas på det bästa..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hjulupphängning med slutet vätskystem kopplat fram - bak, då måste det väl ändå varit en BMC 1800 i Wolsley-version, hade den tvärställd motor´var det garanterat en 1800 ( eller möjligen 1300 ), bilen på bilden har motorn på längden och rätt normal hjulupphängning, och fanns som Morris, Austin, MG Magnette och så den här Wolsleyn.

Link to comment
Share on other sites

Michael, det går en under klubban på ebay om drygt 2 timmar. Vit med svart sufflett, bara vrida om nyckeln... (och fixa iordning inredningen)

3586 dollar.

för visst borde väl frugan få en också?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Michael köpte du den i hasselstad? min farbror har 2 och min far 1 styck sunbeam Alpine. tiger ´n är dyr. V8.

vad händer med verkstadslokalen nu*? i hasselstad

Link to comment
Share on other sites

yess.hasselstad.

.husetmed verkstaden och uthus är sålt..funderade på att köpa innan men det var förmycket att göra flertalet byggnader i renoveringsbehov. och för mycket pengar för min smak.

kul att det finns fler sunbeam i närheten..

Link to comment
Share on other sites

En bil från -66 skall väl dra en husvagn från -66?

post-1404-1182033329_thumb.jpg

Nä, nu är det natt! (läs nu börjar inläggen från undertecknad bli under all kritik)

Adjöken

Link to comment
Share on other sites

jo 15 eller bud...är man flera som vill ha bilen så kan det bli så... det var högre bud oxå...men då var den redan betald...

stälde ultimatum 25 nu eller inget.. och dom andra budgivare hade delvis tittat och visste budet men ökade inte..... sen ringde dom.. men då var kvittot skrivet och pengarna på bordet..

ansåg den vara värd ganska så mycket pga skicket, och renoverade motorn gjort hos kristianstad motor slip..

om bra köp..får c..

har i alla fall hämtat hem det mesta av bilen i em..resten kommer innom kort..

fälgarna har ett bultmönster av 108mm/4 centrum hål 68 vet inte vilka fler som har det. tråkigt med 13 tum med jättehög sida..

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en kul bil och också grattis till en förstående hustru!

Vi ser fram mot bilder på grejorna!

Ang. fälgarna har jag inte sett någon 108/4 med just 68 mm navhål, men det finns ju flera med 65 mm (Volvo, Citroen, Peugeot) och Ford med 63,4. Borde gå att fixa om inte ET-måttet är heltokigt.

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

ja hur som helst så är det en bra affär. och har den bara varit i trafik 10 år så är det inte "sönderskruvat"

hade inte farsan haft någon så hade jag varit intresserad. Farsan bor i Öljehult så du kanske har sett den någongång.

han har nån gammal merca och ett par cittor också.

Link to comment
Share on other sites

nej det är fyran i deras. jag menade bara att det fanns med ford 263 eller nåt likn. och den heter Tiger. en det Alpine är ombyggda till Tiger och således inte äkta vara. Far bor i Öljehult och farbrodern i Nättraby. vet att du är hos Urbanusson

Framvagnen är snarlik Triumph, har du tänkt på det. med Trunnion!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

rackans klumpiga spindlar och bärarmar... och bladfjädrar på den stela bakaxeln..ja säger bara det engelsmän..

men det är i alla fall minus jord och växelströms generator (lukas, manen som uppfann mörkret) och 12 volt...

tyvärr enkrets broms system , med hjälpservo.. satt även på voflo p1800.

som sagt knepiga engelsmän..

vad har jag gjort :o men det blir en bra glassätarbil i alla fall.....

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men jag har rattat omkring i en Sunbeam på Miami Beach för några år sedan. fast det var iiiiinte originalmotor i just den lilla klarröda kärran ;)

Fan det var som att försöka få kontroll på en blöt tvål i ett handfat. Men oerhört kul :P

Grattis till köpet.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en mysig sportvagn, nu får du gå med i Blekinge Veteranbilsklubb.

Vi har tre Sunbeam Alpine i klubben!

två 1960 och en 1966.

JEK

Ps

Även jag har nu drabbats av Alfaviruset, har plockat hem en 75 TS från Danmark.....

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

tja det e frågan om jag skall gå in i blekinge veteranklubb eller den andra..va den nu heter..den nya förgreningen vänder sig tydligen mer till nyare bilar...typ min..och inte mest 20 talare...??!!

alfa e ql.. :racesmile:

jag har vetat om att bilen skulle bli till salu i ca en månad... min tanke var vid ev köp att montera en alfa maskin...

tyvärr eller inte..så är ju Sunbeam motorn renoverad..så det blir ingen bastard... men kul hade det varit... men inte helt omöjligt att jag svetsar till ett insug med ett par dellorto 40 or....gillar snarket... kommer givetvis att behålla original insuget helt..

Link to comment
Share on other sites

ja ja...bara för jag sätter på andra gasare och fälgar så kan bilen vara original endå...jag tänker inte montera kjolar spoilers och ``m3´´ backspeglar... bara tidstypisk ``trimm och styling´´

Link to comment
Share on other sites

Att BVK endast skulle vara en klubb för "mässingsbilar" är en myt som om man hade deltagit vid ett av klubben arrangerade evenemang förstått att det inte stämmer.

Jag tror att detta dök upp, i dagspressen, i samband med lanseringen av den nya klubben i Karlshamn

Det brukar vara ett verkligt brett utbud av bilar både till årsmodell, typ, skick och märke. Alla får vara med !

Ingen tittar snett på min Spitfire.

Det är inte heller något problem att komma med en orenoverad bil (tex min T2000 MKII)

Passa på och kom till torget i Karlshamn på tisdag den 26/6 kl:1800 då vi har vår nästa tisdagsträff.

JEK

Link to comment
Share on other sites

detta om att den nya klubben har som målsättning att satsa på nyare bilar har jag hört från en medlem i bägge klubbarna..en som du oxå känner..

hur som jag är inte medlem i någon av dom än..

hur som så kommer sunbeamen att bli något personlig men därmed ej sönderskruvad utan när som återställbar till det ``heliga´´ original skicket...om jag förstått det rätt så äger jag bilen och gör som jag vill..

är det så att inte någon klubb vill ha mig som medlem pga av det... så får det va så. individens rätt..

kommer dock att bli medlem i rootes klubb för att få hjälp med renoveringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
min farbror har 2 och min far 1 styck sunbeam Alpine
Thomas vilka årsmodeller är det??
Framvagnen är snarlik Triumph, har du tänkt på det. med Trunnion!!!!!!!
upptäckte i går att dom äldre S Alpine har trunnions men att min ...den nyaste :lol: modellen har ``vanliga spindelleder´´... och min motor ``den bästa 4:an´´ har 5 lagrad vev till skilnad mot dom tidigare 3 lagrade vilka kunde drabbas av haveri ..

föresten Thomas vet du om någon av ovanstående Alpiner kommer till

Nostalgia Festival på lördag 30-6 i ronneby....

Nostalgia Festival ,Länk

det brukar förövrigt alltid hitta dit några 7:or i olika ``original status´´ en Esther, caterham ,lotus7 fanns där förra året..eller om det var fler..

klart trevlig träff..iofs brukar det alltid komma en regnskur på eftermiddagen... men det finns ju heltäckade kläder..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Enligt vädret så ska det regna på lördag, Farsan kör nog Citroen padda och Farbror kör aldrig om det är risk för regn. annars så har farbror varit där varje år med sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ebay.. jag bara säger ebay...

förlorad i ebay-net...

om allt går bra så får jag hem ett weber insug med 2 weber 40dcoe med trattar, bestyckade för min sunbeam motor...killen sålde sin alpine 1725 och förgaseriet/insug blev över...

jag kunde inte hålla mig.. B)

klart man handlar ``trim´´ som det första man gör när man köpt en ``ny´´ bil..

nu blir frun glad... hon får en lite piggare bil.. har vidtalat Stefan lindquist att svepa trollspöet över toppen... han brukar ju kunna hitta extra hästar..i alla fall hans amazon går bra på strippen.. ja ja ... frun kör nog lungnare när hon får ``låna´´ bilen :rolleyes:

men det är en bit dit...69500.jpg

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...