Jump to content

Breddning Av Aluminiumfälgar


Arrowsmith

Recommended Posts

Vi har

Skullman enterprise , åkers styckebruk 0159-308 61, 070-688 34 44

Frändefors Mekaniska, Frändefors 0521-253000

Intera , stockholm 08-188181

Fälgrikt Alusvets o smide, mörarp. 042-791 40

Vad finns det mer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har skickat prisförfrågan till de två sistnämnda med detaljerade högupplösta bilder....

Vi får se om jag får svar...... det kanske blir skitdyrt i slutändan...

Historien bakom.....

Jag köpte mej 4 fälgar på Blocket från stockholm för ett tag sedan varav en sades vara skadad.

Jag bad killen skicka bild på skadan och visst fick jag bild, jag accepterade och handlade...

Synd var bara att han inte fotade den sämsta fälgen som jag bad om utan den näst bästa.... :Hmm:

Tre sopiga fälgar och en som går att använda som den är...

Inga speciella fälgar utan bara vanliga alufälgar, det lutar åt att man blivit så blåst att det kanske

ej lönar sej att laga dom utan får bita i gräset och köpa andra...

http://surl.se/bmlp

Link to comment
Share on other sites

fan, hade någon skickat sådana fälgar till mig hade jag anlitat Baltic Inkasso för att få tillbaka pengarna på studs...

ja menar, har man någon skam i kroppen säljer man inte ens fälgar i det skicket....

Link to comment
Share on other sites

Hugaligen, det där såg inte så skojigt ut.

På första framfälgen såg det ut att vara otroligt stor balanseringsvikt påklistrad som lök på laxen.

Fast det kan i och för sig delvis bero på däcket.

Link to comment
Share on other sites

Allmänna reklamationsnämnden, sen kronofogden! Man kan väldigt enkelt även som privatperson skicka fogden på folk som gjort fel, bara det finns lite bevis. Och har han uppenbarligen undanhållit info genom att skicka bild på en hyfsad fälg istället för den sämsta så är det ju inte schysst.

Jag skickade fogden på en kille som inte betalade en vara jag skickat, hade ett inspelat telefonsamtal som bevis. Beviset behövdes inte då han erkände sig skyldig. Men han lever på "existensminimum" (jobbar bara svart) så även om han är skyldig får jag inga pengar, svenska rättssystemet är underbart :angry: .

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är väl egentligen bara att man kan köpa nya fina fälgar för samma pris som man kan få betala för nåt litet jobb och en lackering. Jag köpte helt nya OZ Superleggera Cup 15x7" för ca 1000 kr styck och riktning (utsida) av en fälg + lackering av en 15" hos Fälgrikt går på 450 kr + 600 kr = 1050 kr.

Är det ovanliga eller väldigt dyra fälgar kan det givetvis ändå vara intressant att reparera...

Link to comment
Share on other sites

Utbudet av snygga fälgar med 5x108 i bultcirkel rimligt ET (läs bakhjulsdrivet) och under 17" är minst sagt begränsat...

varför volvo har valt 108mm delning kan man ju bara spekulera i.....

hade man haft något i stil med 4x100 så hade det gått 13 på ett dussin däremot......

Tyvärr är väl just dessa exemplaren i ett skick där jag personligen håller med Acke m.fl. i alla avseénden.

Link to comment
Share on other sites

Stigge:

Hjulvikter hmmmmm...... kan det vara dessa du menar :blink:

efter att ha roat mej med att pilla bort 4st. så var det bara 27 kvar om jag minns rätt :515:

den som vill och orkar kan ju kontrollräkna dom jag kan ha fel.....

post-151-1182887116_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dax att följa upp fälgfrågan....

Det blev ingen breddning men väl en rejäl omgång annat för fälgarna....

  • Svetsning av samtliga kanter
  • Riktning av två fälgar, varav den ena på två ställen och den andra på innerkanten
    (vilket var ett fel som jag själv missat men visade sej när fälgen kom upp i maskin).
  • Svarvning av alla svetsade fälgkanter på utsidan och på däckets anläggningsyta.
  • Urfräsning och försänkning av samtliga 20 mutterhål.
    Förgående ägaren har använt muttrar till plåtfälgar som inte passade fälgarna och
    fullständigt förstört muttens koniska anliggningsyta i fälgarna. Efter att dom skrammlat loss
    har man sedan kört en bit med lösa fälgar såg det ut som. (utbankade ovala konor där muttrarna
    ätit sej ner i aluminiumet)

Jag kan starkt rekommendera andra med tankar på att bygga om eller reparera sina fälgar

att ta kontakt med fälgrikt i Mörarp.

Kenneth var en otroligt vänlig och hjälpsam kille som har gjort ett fantastiskt fint jobb

till ett mycket bra pris. Desutom var det klart på bara 3-4 arbetsdagar.

Jag är väldigt nöjd med hans arbete !!

Fälgrikt Alu. svets o Smide

Bjuvsleden 2

260 34 Mörarp

Tfn: 042-791 40

Fax: 042-716 48

e-mail: info@falgrikt.se

www.falgrikt.se

Numera ser fälgarna ut såhär.......

Resultatet är helt klart över förväntan och när jag synat dom närmare är det

så man kan kan börja lipa, d.v.s. unjefär som när jag såg dom första gången

- men denna gången var det av glädje :lol:

67170.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2100 för alla fyra? Som de såg ut? Det var bra pris. Och fälgarna sitter som en smäck på sjuan!

Det var väldigt mycket vikter, men det ser mer ut än det är, för det är zinkvikter. Miljövänligt...

Link to comment
Share on other sites

fälgrikt lackad inte fälgarna för det priset.

de bara hmmm.... "bara" svetsade, riktade & svarvade alla fälgarna

samt fräste ur alla bulthålen.

Lacken är gjord av "Paintit" där vi som är betalande medlemmar har klubbrabatt.

Blästrade gjorde jag själv innan lack.

Link to comment
Share on other sites

hur mycket bräddade du ??

jag gillar fälgarna som jag har på budda nu, men 195:or e lite väl smalt ju.. :(

kan man brädda upp dom så man får på 250 eller så vore de ju kanon.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var det jag menade. Riktning av alla fälgarna för 2100 (som de såg ut) kändes billigt. Eller så har jag börjat bli van vid wankelpriser :-P

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte breddat dom någonting alls, de är 7½" fram och 8" bak men med ganska olika ET

det är därför de ser så mycket bredare ut bak än fram.

Och visst , jag tycker med det var billigt med svetsning riktning och svarvning och fräsning

på alla de fälgarna som de såg ut....

Men jag fick allt det jobbet utfört för 2100:- på fälgrikt.

Lacken tillkommer på det priset.

Värt att nämna är att vid balanseringen så blev det knappt inga vikter på hjulen heller...

Så de är jäkligt raka och runda numera de fälgarna.

OLE

78215.jpg

DOLE

78216.jpg

DOFF

78217.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt mode riktig då, men bra nära!

Centrumet är i samma mörkt mörkt lila som

noskonen och rutorna mm på övriga bilen.

Den lila färgen är svart tills solen lyser på den, först då syns det

att den inte är svart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...