Jump to content

Pegasus 7 Plus *Zetec+Weber Alpha, Quaife Typ 9*


Recommended Posts

Räknade lite smått på kostnader för att slänga in en Duratec-spis.

Mellan tummen och armbågen 24000 för prylar, motorinköpet inte inräknat.

Går säkert att komma undan billigare men ändå - det drar iväg...

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

passade på att köra lite med bilen i dag, en sista gång innan motorn åker ur.

För mycket grus dock - jag kan inte åta mig uppgiften att samla in allt grus i Uppsala. Det fyller sittbrunnen på nolltid!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är för närvarande väldigt sugen på en fräck ventilkåpa till bilen.

Kostar en del men är kanske värt det ändå. :racesmile:

Ska sova på saken.

002_10.JPG

Link to comment
Share on other sites

Snygg!

Men den går väl att byta i efterhand? Kom igen och byt motor nu för du skall med på lite saker i sommar med oss från Uppsala gänget.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mentalt har jag redan bytt, nu ska det bara omsättas i praktiken.

Väntar fortfarande på några grejor från England - jag tror det kan vara smart att vänta tills allt finns i garaget.

Det ramlar in diverse ebay-fynd mest varje dag. Makalöst vilken prisskillnad jämfört med att handla i Sverige.

Ny startmotor = 62 pund, 1800 spänn hos handlare i Sverige. Lika billigt som begagnat.

Urtrampningslager för en hundring och några tior i frakt.

När storpaketet kommer från Burton blir det maratondagar i garaget!

Link to comment
Share on other sites

Ja det går knappt att handla något i Sverige längre. Och vilket utbud det finns i England och på Ebay.

det är bara 5 veckor kvar innan vi far till england - vad skall du handla då?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag ska - som vanligt - inte handla nånting...

Men det blir säkert - som vanligt - budgetspräckning ändå. :P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

det är bara 5 veckor kvar innan vi far till england - vad skall du handla då?

kenneth

Jag åker inte till England men handlar nästan ett par ggr i månaden från UK och USA främst.

Till mina bilar och lite annat.

Link to comment
Share on other sites

DHL levererade ett fint paket i dag.

IMG_0143.jpg

Fint, fast jag måste nog kapa lite i ramen ändå.

IMG_0145.jpg

ARP-grejor till stakar och svänghjul och diverse packningar.

IMG_0147.jpg

IMG_0146.jpg

Raceline-tråget. Inte billigt men jag slipper läckage och oljeskvalp med tryckbrist.

Tror det ändå är en rätt bra grej att lägga pengar på. Jag avskyr oljeläckage.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med motorer där allt finns att köpa. Man blir avundsjuk :)

Jag undrar lite hur tråget är uppbyggt. Går det att se nåt hur det är bafflat under skvalpplåten som täcker hela tråget? Hamnar oljenivån i samma höjd som skvalpplåten eller? Oljepickupen, vart tar den vägen? Hålen ser inte så stora ut...

Link to comment
Share on other sites

I brist på tid och ork kan man alltid beställa prylar.

Ren idioti men jag köpte i alla fall en sån där frän låtsas-BDA-ventilkåpa från retro ford.

Oerhört rätt för oss som kan fords tävlingshistoria. :-P

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

I dag kom mina prylar från Retro Ford.

Det är knappast någon som blir förvånad när jag säger att det saknas en tändkabel.

Så är det att handla från firmor i det landet....

Men det kommer bli riktigt snyggt! Och inte minst öka effekten markant.

bda.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag kom mina prylar från Retro Ford.

Det är knappast någon som blir förvånad när jag säger att det saknas en tändkabel.

Så är det att handla från firmor i det landet....

Men det kommer bli riktigt snyggt! Och inte minst öka effekten markant.

bda.jpg

Det räcker nog med tre cylindrar innan du vänjer dig med all extraeffekt som kommer med den läckra kåpan.

Link to comment
Share on other sites

mailsvaret är då fantastiskt typiskt:

Hello stig

Sorry to here that a lead is missing

We are out of stock at the moment

Will get one out as soon as they are in stock

Alltså har man troligen chansat och skickat de tre som fanns kvar i lager. :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu får det baske mig lov att bli uppehållsväder lördag-söndag!

För det har inhandlats lite bättre svålar bara för den här helgen.

IMG_2138.jpg

Visserligen har dom legat några år, men ändå. 3000 spänn för fyra däck monterat&balanserat.

IMG_2136.jpg

Bromsklossarna håller ett tag till.

Gamla Pinto-sänket sitter fortfarande under locket och jag vet inte om den pallar uppdraget. Känns sådär...

av olika anledningar (både sånt jag kunnat påverka och sånt jag varit maktlös inför) har jag blivit tvungen att skjuta motorbytet på framtiden.

Men det gör inget. Fattas bara lite tid och energi och för närvarande är det bristvara.

Hur mycket luft ska man ha i dylika däck förresten?

Link to comment
Share on other sites

Vilken dimension 205/60-13?? I så fall hade jag börjat på 1,5 bar kalltryck och ev sänkt ner så varmtryck ligger runt 1,8-1,9 bar. Cambern är minst lika viktig, börja med -2 till -2,5° fram. Bak har du väl stel axel så det är bara se glad ut. Om du justerar cambern glöm inte att efterjustera toe'n.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde till och med att kolla lufttrycket i däcken...

Men det funkade bra ändå.

Tyvärr tappade motorn orken, den kändes trög och allmänt slut.

Vid närmare eftertanke gick den helt okej upp till 85 graders motortemp på mätaren.

Nu gick den upp i 110 ungefär, det borde inte vara någon fara tycker jag.

Brukar aldrig gå varmare än 85 när jag kör längs vägarna här hemma.

Kan det vara fel i vattentempgivaren till boxen?

tänkte om det är någon inställning som sänker tändning och annat över en viss templimit?

Måste testas någon dag då det inte regnar.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tappade motorn orken, den kändes trög och allmänt slut.

Vid närmare eftertanke gick den helt okej upp till 85 graders motortemp på mätaren.

Nu gick den upp i 110 ungefär, det borde inte vara någon fara tycker jag.

Lite väl hög kompensering på motortempen? För det sitter väl eftermarknads insprutning.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag kör MS3.

Jag var övertygad om att raset var nära, känslan var att det gick tungt invärtes i spisen.

Motorn är ganska sliten, mycket vevhusevakuering osv men nu när den är kall går den riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Läge sedan jag loggade in här.

Hösten och vintern har passerat, bilen är orörd.

Av många skäl har prioriteringarna blivit sådana.

Men jag hoppas påbörja motorbytet nästa vecka, ska bara slutföra ett motorbyte i en Mercedes jag råkade köpa.

Eventuellt säljer jag bilen men ska nog hitta ett sätt att behålla den (förvaring, ekonomi).

Just nu är kroppen lite för risig för att ligga i garaget och definitivt för risig för att studsa omkring i en sjua några längre stunder...

Sa jag att jag råkade köpa en Porsche också? prop.gif

532757_10151573959567446_2063717661_n.jpg

Tidigarelagd 50-årskris och gammal dröm. Inte riktigt samma körupplevelse men nästan!

Link to comment
Share on other sites

:icon_offtopic:/>/> :icon_sorry:/>/>

Jag tycker att det almänna förfallet bakom disken på biltillbehörsaffärerna

har gått skrämmande fort de sista åren...

Många av de man möter som står där bakom disken verkar knappast

handplockade för jobbet utan istället möter man ofta vad som mer liknar

ett "moppe glin" än en bilmekaniker. Ofta totalt oerfarna av bilar och skruvande

och mer intresserade av Playstation3 och x-box360 än av att få olja under naglarna.

Slänger man som i ditt exempel upp en spridare på disken och ber om en o-ring så fattar de inte

vad du pratar om. Men hade du ställt en fråga om när nästa expansionpack till

world of warcraft kommer, eller hur långt ner mot knävecken byxröven slutar på

50 cents nya brallor så kanske du fått ett riktigt uttömmande svar.....tyvärr....

Visst finns det undantag även här, men nog går det generellt sett "utför" för biltillbehörs

butikerna i detta avseénde.......

Håller med fullständigt. Dessutom så måste de alltid ha registreringsnummer för att kunna ta fram rätt reservdelar. När man försöker förklara att man bygger bil och inte har något reg. nummer blir de genast besvärade. Att söka på bilmodell och årsmodell är sååå besvärligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu händer det en del i garaget.

Efter förra sommarens sparsamma körningar avslutade Pintomotorn sitt liv genom att kamaxeln gick av i tre delar och främsta lagerbocken gick av.

post-285-0-23444000-1425415807_thumb.jpg

Nu byter jag till fränare spis.

post-285-0-43660700-1425415326_thumb.jpg

post-285-0-58623900-1425415400_thumb.jpg

post-285-0-30408600-1425415458_thumb.jpg

Och så blir det ny insprutning, orkar inte trassla med mitt Megasquirt (i ärlighetens namn har det fungerat ypperligt men jag är inte rätt man att optimera)

K50016_1_hr.jpg

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Intressant med Alpha sprut, jag har varit sugen på det ett tag nu.

Om det är lika plug n play som det påstås är det ju riktigt coolt!

Jag är jättenyfiken på hur det går för dig med installation/uppstart och vilken körbarhet/effekt du får

Kör hårt!

/T

Link to comment
Share on other sites

Det ÄR bara att skruva dit och sedan är allt klart. Jag är vän med killen som driver firman som tillverkar grejorna i Sunbury och har besökt stället. Jag litar på honom.

Om det inte lirar som det ska - då lovar jag att informera utförligt.

Link to comment
Share on other sites

Motorn är en helt standard Zetec som fått lite bättre bultar invärtes. Med insprutningen och bättre avgasrör hamnar effekten på drygt 170 hästar.

Link to comment
Share on other sites

Är det en silvertop eller blacktop zetec?

Du får se till att bänka bilen sedan å se vad den slutgiltiga effekten blir, antar att 170 är räknat på vevaxel?

Min zetec silvertop ligger på 161 hästar på hjulen (ca 180-185 omräknat på vevaxeln) å ja kör med suzuki gsxr 1000 spjällhus, Megasquirt samt lite vassare kammar.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också nyfiken.

De brottytor som syns på fotot är ju ganska gryniga och indikerar plötsligt och brutalt våld.

Gjorde du någon djupare annalys eller blev haveriet bara en motivatinsfaktor för bytet?

/T

Link to comment
Share on other sites

Motorns överdel har suttit i olika tävlingsbilar i massor av år. Och med trelagrad kamaxel, hårda ventilfjädrar, höga lyft och varvstoppet på 7800 hade motorn gått på övertid i flera år. Dessutom var det si och så med kompressionen på två cylindrar efter en Kinnekulledag.

Alltså var haveriet ingen katastrof, snarare en spark i röven för att komma igång med bytet.

Enda inköpet som gjorts de senaste åren är insprutningen, vilket är ren lyx eftersom jag lika gärna kunde använt nuvarande grejor.

Det mesta var alltså redan köpt och betalt innan haveriet. Typiskt också att raset inträffade i 60 blås, hög växel och lugn körning i bilkö.

Link to comment
Share on other sites

Kamaxel tre-lagrad. Det låter inte som den motorn var byggd för tävling. Fabriken kanske inte tänkte sig att Pintomotorn skulle tävlas med ??

Hur är det med nyare Ford-motorer ?? Hur många lager är det till kamaxeln t.ex ??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...