Jump to content

Pegasus 7 Plus *Zetec+Weber Alpha, Quaife Typ 9*


Recommended Posts

Hej

De var riktigt snygga. måste få komma och se dem och provsitta, kan vara en behövd vinteruppgradering för min bil.

Var på Ulva 1 tim i tisdags och träffade Drake, sen började det regna och vi åkte hem. Hoppas det blir bättre nästa vecka.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

saknade material till någon form av enkelt underrede till stolarna, därför skjuter jag upp bytet några dagar. Men helt klart kommer jag att hamna närmare vägen med nya säten. Måste slipa bort lite material på bredden för att få plats med dom nya men det rör sig om millimeteravverkning.

Tog i stället en biltur i den vackra kvällssolen med samtliga boende i huset.

34220_417334282445_641132445_4425208_8237277_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag börjar så smått ha bestämt mig för att slänga in Zetecmotorn under vintern.

Hur funkar det för er som modifierat oljetråget på egen hand jämfört med Scholar/Raceline-tråg? Kan det rentav vara prisvärt att köpa ett färdigt tråg?

I och för sig kan jag säkert använda Escorttråget som sitter under motorn nu till en början men om det ska svängas är det bäst att ha riktiga grejor.

I dag levererade lantbrevbäraren ett paket från Amerika med lite nytt till insprutningen (jag vet, det är ingenting jag behöver men det är så lätt att impulshandla på nätet och det finns några vettiga förbättringar)

info

I övrigt sitter jag mest på arslet och förbannar skiftarbetet som hindrar mig från att deltaga i bankörningsövningarna den här sommaren. Igen.

Link to comment
Share on other sites

mm du har alltid kul paket påingång.. jag kör med ett DunnellEngines våtsump..

den verkar riktigt bra..med mina ringa kunskaper om trimning verkar det som

om man ligger under 210 på en Zetec ..allt enligt vad jag läst hos Dunnell o Burtonpower

dom är väldigt frikostiga med nfo..så räcker det med våtsump..ska man bygga riktiga torrsumpar så kostar det ordentligt.. o ska man inte vinna SM eller VM så räcker 210 hp länge..

det är vad jag siktar på.. jag kommer att köra bara Dunnellstuff...Topp=stage 2 + de kammar som funkar utan att behöva bygga om motorn för mycket.. simpelt som faan..förgasare..skicka tändbox till Paul Dunnell..han säger ca 200 för rätt ringa pengar :racesmile:

hoppas du kommer till Locost 13/8 :515:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Förbereder mig för nästa sommar, möjligen hinner jag bli färdig med nånting om jag börjar redan nu.

Kollar e-bay (tråg, turbogrenrör :hypocrite: och annat) och suger i mig info om olika konfigurationer.

Nu blir det knappast turbo i början men det kan aldrig skada att ha någon form av visioner...

Just i detta nu sitter jag och plockar ihop en ny/uppdaterad Megasquirt-låda.

MS3 med extrakort. Det borde inte bli någon skillnad när jag pluggar in boxen i morgon (i bästa fall) men för framtiden kan det vara bra att ha lite extragrejor.

Fler och bättre utgångar.

Dataloggning på SD-kort.

Inbyggd USB-port för minskat krångel.

Boostkontroll i olika varianter.

Launchkontroll.

Möjlighet att köra på olika bränslemappar.

med mera som jag inte visste att jag behövde...

Link to comment
Share on other sites

Det lirar inte som jag tänkt. Brister i kommunikationen via usb-snöret. Återgår till ms 2 så länge.

Konstruktörerna hävdar förstås att felet sitter i datorn.

I så fall är vi många som fått samma fel i samband med ms3...

Blir så trött.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Än finns det tid för buskörning!

Körde en runda förra helgen med livrädd förstagångspassagerare.

En riktig toppfartstest ingick. Eller nästan. 6800 på femman. Det dröjer innan jag gör något liknande, fy tusan vad vägen blir smal när man har Taunusspindlar...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hmm...

Typ9 i femman: 0,82:1?

Bakaxel: 3,91:1

195/60R14: 185 cm rullomkrets

(((6800/0,82)/3,91)*1,85*60)/1000 = lite drygt 120 km/h

eller 235 km/h

jäklar anamma, kan det verkligen stämma? Nej. Det skiljer bara ett par hundra motorvarv mellan fyran och femman.

0.93 är drevningen.

Men ändå, 207 blås? Går den så fort?

I så fall är det inte konstigt att det vinglar.

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade i går.

Två tjejer i dryga 20-årsåldern var väldigt exalterade över bilen. Omogna skulle jag vilja säga om man ser till att det fanns andra människor i hallen.

Då kan man inte stå och yla " - gud så häftig, åååå vilken tuff bil!" och liknande.

Hursomhelst.

Det blev en ganska noggrann genomgång av grejorna, precis som det ska vara.

Det mesta var i sin ordning förutom att det givetvis saknades belysning. Funkade kvällen innan i garaget men i det fuktiga vädret var det mörkt.

Oxiderade säkringar. Jag fixade detta efter att den ivriga tjejen med piercing i läppen hade provkört. Startade på trean och det var nog lika bra...

Det enda hon (lyckligtvis) missade var att hastighetsmätaren inte fungerade.

Jag misstänker att drevet på växellådans utgående axel har glidit bakåt och saknar kontakt med hastighetsmätardrevet.

Nu skiter jag i den drivningen och monterar en optisk givare som sedan länge ligger på hyllan.

I övrigt har inget hänt i vinter. Livet har en del annat som är viktigare.

Men jag har funderat fram och tillbaka och upp och ner angående motorbyte.

Måste hitta väldigt kort insug till Zetec för att slippa såga hål i huven. Mitt nuvarande är 65 mm och det är för långt.

I värsta fall får jag tillverka ett eget. Alternativet är att inte köra med mina separata spjällhus men det känns inget kul.

Tills vidare får Pinton hänga med. Den funkar trots allt ganska bra, jag byter när motorraset kommer.

Närmast på åtgärdslistan blir att sätta ihop och kicka igång mitt MS3 och en ny bredbandslambda (Innovate MTX-L), jag hoppas den fungerar bättre än min gamla LC-1 som bara krånglade.

wb-mtx-3844_med.jpg

Och förstås sätta ihop en önskelista inför Stoneleigh-resan.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Fram med GPS:en och ut igen :)

Måste vara ganska hårigt, själv tycker jag det är lite adrenalinhöjande med 200 GPS-km/h i 9-5:an...

Och du tror att jag vågar titta på en GPS i toppfart? :unsure:

Jo förresten, jag kan filma den med videokameran!

Link to comment
Share on other sites

Fyrislund, Uppsala. Fanns även en kvinna i vår ålder som verkade trevlig. Och inga surgubbar överhuvudtaget, jag tror det är bra för klimatet att ha yngre kvinns på jobbet. Blir lite trevligare stämning bland gammelgubbarna också!

Link to comment
Share on other sites

Dagens övningar. Försöker fixa så MS3 fungerar, fråga mig inte vad jag ska med alla nya finesser till...

Tyvärr lossnade en komponent från MS3X-kortet, fast det var väl lika bra egentligen. Måste vara kallödning å det grövsta. Det är ytmonterade prylar på kortet.

Men extrakortet behövs inte för att prova om det funkar. Hoppas jag.

Med Jimstimgrejen verkar allt okej. Vågar inte hoppas på att detta gäller när jag kopplar in boxen i bilen. :angry:

199698_10150152648907446_641132445_6511538_2872984_n.jpg

197849_10150152893982446_641132445_6513484_375313_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

kan meddela att boxen fungerar. Ska troligen ut och köra i kväll, men först ska nya bredbandslambdan kopplas in.

Fjolårets försök med en billig sak och egenhändigt ditlödd analog utgång var inte så lyckat fast det fungerade. Eller berodde det på taskig kommunikation mellan datamaskinen och boxen?

Med MS3 slipper man USB-Seriell-adapter eftersom det är ett USB-hål i lådan. Perfekt.

Det känns som att det är bättre förutsättningar nu. Faktum är att motorn upplevs rappare redan innan jag justerat någonting.

Link to comment
Share on other sites

...vilket kan betyda att jag kanske hittar mer effekt = snabbare totalras = få tummen ur rumpan och knuffa ner Zetec-spisen som tar plats i garaget.

206711_10150154191947446_641132445_6523943_3647282_n.jpg

Bilprovningen skötte sig lika bra som bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ett år senare än det var tänkt från början har jag börjat det ganska omfattande jobbet med att montera nya säkerhetsbälten och fräsiga stolar.

Stolarna passar förstås inte alls utan en omgång med vinkelslipen för att det ska löpa någorlunda fritt mot ramrör och kardantunnel. det är det lilla jobbet.

Bältena är det stora.

Från början är bilen byggd med axelbanden fästa nere i golvet via brytpunkter högst upp i sittbrunnen.

De nya bältena ska sitta i det tvärgående ramröret som håller störtbågarna.

Ärligt talat känns det som att bågarna, plåten som ligger mellan sittbrunn och bagagelucka, brytrullarna och allt annat i närheten är det första som byggdes på bilen.

Ena muttern till yttre brytrullen kommer jag inte åt med mindre än att demontera bakskärmarna och hela bakpartiets ytterplast. Det får bli vinkelslipen.

Den dekorativa plåten under störtbågarna är helt omöjlig att lossa eftersom den lagts på plats innan bågarna svetsades fast i ramen.

Jag får helt enkelt lösa axelbandens infästning med hjälp av en svetsad konstruktion som fästs med bultförband i ramens tvärgående rör.

Dessa kraftiga järn byggs så att det blir lämpliga fästhål som ligger dikt an mot den vågräta plåten mot bagageluckan.

Bilen är väldigt gediget byggd, inget snack om saken. Men vad jag än ska ändra resulterar i nya problem.

Hur som haver, sittpositionen blir avsevärt bättre nu. Längre ner och lite längre bak.

Vilket för med sig att ratten borde sänkas en tum, kanske mer.

Vågar inte tänka på vad som väntar i den operationen...

Sedan tänkta jag fixa sekventiell insprutning - det finns inbyggt i MS3X och jag behöver bara ordna en givare som berättar vilken position kamaxeln har.

Men det är troligen ganska enkelt - jag modifierar strömfördelaren som sitter kvar och som bara har till uppgift att driva oljepumpen för närvarande.

Sekventiell till vilken nytta? Inte vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Sekventiell till vilken nytta? Inte vet jag.

För att det låter fräckt med sekventiellt :) Gäller även växellådor.

Har lite samma bekymmer som du. Hela mitt bakparti är gjutet i ett stycke. Tänkte bara såga upp en "bagagelucka" när det är färdigspacklat. Men störtbågen gjord av 60 mm rör och sitter svetsad på 10x10 cm plattor som ska bultas i chassit, under bakpartiet. Så jag vill få ner 10x10 cm plattan genom ett 60 mm hål :image018: Får bli några as-stora elementringar typ :(

Link to comment
Share on other sites

216331_10150169214442446_641132445_6611001_4781865_n.jpg

Pimpar bilen lite. Hade lite kolfiber liggande, nu är den stora frågan hur mätare, knappar och brytare ska placeras.

Men först ska jag rensa lite i det jättelika skatboet.

208512_10150169215642446_641132445_6611014_7309394_n.jpg

och så ska elcentralen placeras någonstans, troligen ovanpå batteriet.

208657_10150169207992446_641132445_6610930_953977_n.jpg

Jag har ett passande lock också. Det är i och för sig inte bästa stället för elektriska komponenter men jag är trött på att åla in under skutteln när det är elfel. Och det har förekommit driftstörningar.

Link to comment
Share on other sites

Odyssey? eller vad du har, ser likadant ut i alla fall. Det batteriet gasar inte i alla fall, så det är inga stora problem det där. Spraya kabelskor, säkringar och reläsocklar med kontaktskydd från början (som alltid) så är du säker för den delen. Kan iofs ha lite misstankar på vibrationer på skruvanslutningar i bilar så det kan lossna, men å andra sidan brukar det glappa i andra anslutningar också, men mest pga oxid.

Link to comment
Share on other sites

Minns inte märket men men jag köpte det till bra pris i Stoneleigh. Tror du gissar rätt.

Elcentralen kommer att placeras inne i bilen trots allt, antagligen ovanpå kardantunneln - där finns plats över nu när det inte sitter en miljon reläer, skarvar och kablar i vägen.

Link to comment
Share on other sites

225071_10150176014817446_641132445_6673120_6245638_o.jpg

Nu saknas det bara några strömbrytare och att montera lamdamätaren lite halvdolt någonstans.

Men jag har fått bekymmer på halsen. Kontrollampan för körriktningsvisaren glöder likt jordfel med blinkersen frånkopplad.

Vete tusan varför.

Link to comment
Share on other sites

225979_10150178887562446_641132445_6706046_3854173_n.jpg

börjar se slutet på brädjobbet.,Ska bara justera kanterna lite och hänga undan lite kablar och hitta en dold plats för lambdamätaren och annat smått.

Nu är startknapp monterad så jag slipper knäppa loss bältet för att kunna sätta fyr i pannan.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stigge

När får man se den vackra nyskapade bilen i Björklinge då? eller blir det månne på en tisdagsträff framöver på Ulva?

Björklinge Fredrik

Link to comment
Share on other sites

jag har så förtvivlat fullsmetat program just nu. Är egentligen inte fri från uppdrag innan lördag, och då är det tänkt att jag ska till Tierp och kolla rattlåsracing.

Om inte våra nya buskar har levererats, i så fall är det trädgårdsjobb hela helgen.

Hatar det här livet....

Link to comment
Share on other sites

Blir det fint väder och Buskar för dig så kommer jag förbi dig och säger hej som plåster på såren. Jag behöver köra så mycket det går känner jag.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jaha, nu är det oljeläckage från växellådan. Eller kan det vara så att jag har överfyllt den? Kvällen är räddad - lika bra att hissa upp bilen och rengöra underredet ordentligt. Då kanske det går att se ungefär i vilken riktning läckaget är.

Min nya fräcka sjutumsljuddämpare får vänta några dagar innan den monteras. :(

Link to comment
Share on other sites

IMG_4929.jpg

Sju tum grov. Tyst och fin!

IMG_4928.jpg

Nästan färdigt.

IMG_4927.jpg

Dags att fixa en elegantare skyltlykta.

IMG_4926.jpg

Nyvaxad och med sån där blänksmörja på däcken.

IMG_4924.jpg

Stolarna. Funkar toppen!

IMG_4923.jpg

Blank.

Link to comment
Share on other sites

Dämparen köpte jag i England, det var lite extrapris på Stoneleigh-spektaklet. Dyr ändå (220 pund) och jag kunde säkert tillverkat en i garaget mycket billigare.

Men.

Jag tar hellre ett extrapass på jobbet och slipper göra fel, göra om, göra rätt och likafullt inte ha bättre resultat.

Nu tog det en kvart att montera och sedan var det klart för drift.

Lasthållaren fanns redan monterad när jag köpte bilen men jag undrar om inte till exempel Europaspares har såna i katalogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kämpar vidare med min åtta år gamla kamera - men nu är det nog färdiglekt med den. Tappade den nerför källartrappen nyss.

*det är inte brevskrivaren som medverkar i filmen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...