Jump to content

Pegasus 7 Plus *Zetec+Weber Alpha, Quaife Typ 9*


Recommended Posts

jag skulle ha spridar o-ringar till Audi och knallade in på Autoexperten i Karlskrona och där sa de att de inte fick sälja dem längre utan man var hänvisad till Återförsäljare för resp. bilmodell. så det vart att knalla till Vag handlaren.

Link to comment
Share on other sites

Nu saknas bara lite o-ringar och slangar plus all kabeldragning och svetsmuttern för lamdasonden. Möjligen hinner jag fixa detta fredag-lördag. Annars får installationen vänta tre veckor eftersom jag har mördarschema på jobbet en tid framöver.

Vill ju köra lite också. Och den går faktiskt riktigt bra redan nu.

Link to comment
Share on other sites

Att handla bildelar kräver att man har hittat en bra butik som orkar bry sig om kunden (med personal som har tillräckligt motorintresse för att ta sig till en nivå ovanför regnummerfrågandet) och se till att man får en stadig relation till reservdelskillen.

Någonting är fel när det är både enklare och billigare att beställa från England eller USA - och leveransen så gott som alltid innehåller rätt prylar.

En nära vän jobbar hos en stor grossist, jag ska ventilera frågan med honom nästa gång vi krökar till. Jag är närmast ursinnigt irriterad över det faktum att det knappt ska gå att få fram en specifik del utan att komma med regnummer. Dessutom har butiken inte rätt att fråga om uppgifter som kan kopplas till min person.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer helt i vad du och Arrowsmith skriver. Dessutom lagerhåller de väldigt få artiklar numer. Mekonomen här i Ludvika har just tappat en kund. Som tur är finns en butik till, och där har de intresserad personal plus ett lager.

Link to comment
Share on other sites

Nu saknas bara lite o-ringar och slangar plus all kabeldragning och svetsmuttern för lamdasonden. Möjligen hinner jag fixa detta fredag-lördag. Annars får installationen vänta tre veckor eftersom jag har mördarschema på jobbet en tid framöver.

Vill ju köra lite också. Och den går faktiskt riktigt bra redan nu.

Jag har en svetsmutter till lambdasond liggades om du är intresserad. Köpte en till min bredbandare, men så fanns det en med i kittet också. Det är en rostfri från Innovative motorsports. tror jag gav 8$ för den

Men å andra sidan finns liknade mutter på sifverts för halva priset.

Link to comment
Share on other sites

För dom som bor i norra stockholm så finns det en bra bildelsnasare här i vallentuna. Dom brukar kunna fixa fram det mesta, dock inte olja till en zetec*

Stolpes bil och maskin heter dom. Hälsa från mig så kanske ni får rabatt också. :prop:

*jag såg att Jula säljer en Kendall olja som verkar ha rätt egenskaper och bodkännande.

Link to comment
Share on other sites

Angående O-ringar till spridarna: Jobbar själv på Volvo - kör in om närmsta Volvo-handlare - dom kan hjälpa till med en sats sådana O-ringar. Dom finns som regel alltid på hyllan - jag kan åtekomma med artikelnummer också. Tråkigt när man råkar ut för personal som bara fyller ett tomrum med ett anställningsnummer...

Volvo säljer även lösa svetsmuttrar och pluggar för Lambdasonden.

Backventilen i bränslepumpen sitter där för att soppan inte skall rinna tillbaks till tanken - när du startar bilen nästa gång kommer soppan fram snabbare än den skulle gjort utan ventilen.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för skillnad på en svetsmutter och en vanlig mutter :) ?

vet faktiskt inte. Men dom svetsmuttrarna som kom med kittet var runda och den jag köpte på siverts var en vanlig, dock med samma gängor.

Sen har jag för mig att det är sitter en plugg i svetsmuttern så att man kan ta bort sensorn och plugga håler.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att begreppet svetsmutter är ganska tänjbart och innefattar

nog det mesta med gänga som har för avsikt att svetsas fast någonstans, inget fel i det iofs.

Men går du in på en järnaffär och beställer en svetsmutter så får du en sådanhär.

022.jpg

Link to comment
Share on other sites

För oss i norrort så har ju Rotera / Nomo Kullager en hel del gottis :prop: Det var bl.a. någon som tipsa om O-ringar därifrån till klart tilltalande priser.

Link to comment
Share on other sites

För oss i norrort så har ju Rotera / Nomo Kullager en hel del gottis :prop: Det var bl.a. någon som tipsa om O-ringar därifrån till klart tilltalande priser.

kan man handla som privatperson där? har dom typ en butik, eller? Jag bor ju typ 10 minuter från dom.

Link to comment
Share on other sites

Rotera har butik för vanlig Svensson ja, har handlat både hjullager å tvättmaskinslager+ packbox där :notworthy: å så tror ja det var en filur som skruvar på gamla jänkare som nämnde O-ringar därifrån...... har ja inte full koll på själv.

kolla hemsidan http://www.rotera.se/

Toffe

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

Samtliga o-ringar är fixade, även de som tätar mellan spjällhus och insug (ett par tunna rackare i någon slags tumstorlek) och jag tror att allt är fixat inför installationen.

Hittade ringarna på en firma här i Uppsala, Dione Kullager, som hade både intresse och service.

Helgens nöjestripp till Hotrod reunion på Malmbyfältet får göras i annan bil - den lilla gula har tappat gnistan och jag är skitsur.

Eller så struntar jag i bilturen och bosätter mig i garaget. Kan lika gärna börja montera insprutningen eftersom det inte blir fler kördagar på ett par veckor pga övertid i massor.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju kul att du fick service på Dione.

Massor med bra grejor har dom men bra service har jag aldrig fått :) tycker dom mest verkar griniga för att man kommer som privat person och handlar småsaker. Gammel gubben "Osten" är värst av dom alla :)

Link to comment
Share on other sites

Sliter i garaget någon timme då och då.

Just nu är det montering av spjällhus och bränslepump. Innan jag ger mig på inkoppling av elektroniken ska jag trycksätta bränslesystemet och kontrollera att det verkligen är tätt överallt.

Jag känner en viss skepsis i detta ärende, o-ringarna har inte rätt passform tycker jag. Troligen inbillning.

898801196_1d4114cd76_o.jpg

I morgon ska som sagt soppahistorien täthetskollas, triggerhjulet ska dit och en konsol för givaren till EDIS-grunkorna ska smidas till. Plus ett fäste för tändspolen.

Om det finns tid och ork tänker jag ge mig på det där med kabeldragning fram till reläkortet - och mellan reläkortet och MS-lådan. Där kan det bli en del problem eftersom reläkortet har annat ursprung än de övriga bitarna. Inte samma kontakt och därmed risk för felkoppling.

Men det ska nog gå bra.

Om allt lirar fram till dess så är jag lycklig. Då kan jag börja grotta ner mig i givarkalibrering och sånt. Jag vet inte om det är idiotiskt men jag köpte en separat tempgivare till insprutningen, har på känn att det finns risk för problem om jag använder samma som till tempmätaren.

Frågan är bara var den ska placeras. I en frostplugg? I termostathuset? Finns det något oanvänt vattenuttag på motorn? Kanske går det att borra i insuget, fast jag har ingen gängtapp som passar...

Ska kolla MS-forumet först. Har jag tur så går motorn originalgivare att använda och jag har ett problem mindre.

Link to comment
Share on other sites

Du har hittat en fin bil, ändå blir den bättre och bättre dag för dag, nästan... Du kan omöjligt leva upp till din signatur. :)

Ljuddämparen du hade från början såg ju dubbelt så stor ut som min... jag tror också jag kommer att vilja göra något åt ljudet senare, men man vill ju inte släpa omkring på en jätteljuddämpare heller.

Link to comment
Share on other sites

Varför i hela världen började jag med MS-installationen? :wacko:

Tycker allt tar en evig tid - framförallt detta ständiga letande efter specialprylar.

Sedan i går morse har jag kört 26 mil, inkluderat resor mellan garaget och bostaden. (sambon undrar om det inte är samma sak numera)

Nåväl, nu ska det inte vara fler saker som fattas.

- bränslet håller sig inom slangar, rör och spridare (har dock inte kollat vilket tryck det blev ännu)

- pump och filter fick en egen plats framför bakaxeln. Enkelt och förmodligen hygglig miljö.

- att para ihop mitt gamla reläkort med det nya MS-kortet gick väl sisådär. Måste dubbelkolla med kunnigt folk. (ingen kringutrustning är inkopplad ännu, förutom linan till bensinpumpen)

- har glömt att byta gasflaska till svetsen vilket innebär att det inte kan grillas fast någon mutter i avgasröret till lambdasonden och inte blir det något fäste till triggern heller. (knegar långskift fram till onsdag och hinner inte in på gasdepån)

tillfällig arbetsplats

906477419_0b8fced2d4_o.jpg

så här ser det ut i pumptrakterna bakom förarplatsen

906477475_81a4a53af1_o.jpg

försökte mig på att se om Megatune kunde samtala med hönshjärnan men det blir bara felmeddelanden.

906477447_aef0be7d3a_o.jpg

Kanske kan det bli en provstart nästa torsdag. Möjligen.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att hålla nyfikna uppdaterade vad gäller insprutningen.

Måste skaffa ett megastort förstoringsglas först, synen är inte vad den var i forntiden...

Texten på kablarna och nuffrorna på kontakterna är så förtvivlat små.

Om jag misslyckas, ja då är det bara att lätta på sparkontot och köpa ett komplett system av något slag.

Fast jag lyckas. Jag vet. :P

Link to comment
Share on other sites

ang felmeddeladet på datorn så är det nog så att du har fel megatune till programvaran i MS:et. Misstänker att du kör med MS-extra koden i MS:et och då skall du väl ha En megatune som är utökade med MS-extrafunktionerna.

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har nog rätt.

Ska fortsätta på onsdag, har lite tjocka veckor på kneget nu.

Jag har försökt hitta megamanualen i färsk version i utskrifts/cd-variant. Svinjobbigt att sakna nät i garaget. Och jag är för snål för att ansluta mig där också...

Link to comment
Share on other sites

Efter några korta kvällar bland kablar och kontakter (och några svåridentifierade kallödningar) fick jag äntligen Megasquirt-elektroniken att fungera! :toot:

Nåja, jag ska väl inte vara alltför kaxig nu. Men motorn startar, svarar väldigt rappt på gasen och stannar faktiskt när jag bryter strömmen.

Återstår en massa jobb, såsom att slutmontera alla kablar och paketera stammarna snyggt och att fästa boxen någonstans på passagerarsidan. Ett lämpligt väderskydd för reläkortet ska också tillverkas.

Man ska inte se problemen, men här är några som måste åtgärdas innan jag rullar ut bilen för provkörning:

- tomgången ligger på dryga 2000 varv med stängda spjäll (tändningen är enligt Megatune 32 grader men jag har inte kollat med stroboskop ännu - en sänkning kan nog göra susen)

- reläkortet tycks inte fungera som det ska - om det inte är fel i boxen; jag får ingen styrning till bränslepumpen. Relät aktiveras ett par sekunder men det kommer ingenting till utgången, varken matning eller jord. Om jag har missförstått rätt så är det en styrning via jord som kommer från boxen och när den har funnit sin väg genom reläkortet så är utgången +12v för att mata pumpen.

- bredbandslambdan ska kopplas in

- en grundinställning bland mappar och tabeller ska göras

- tempgivarna ska kalibreras. Undrar om det inte är en bug i Megatune, jag får det inte att lira i Celsius. Lösningen blir att konvertera till Fahrenheit och se om det biter.

- bränsletrycket ska kontrolleras och justeras. Jag vet inte vilken grundinställning regulatorn har från fabrik och antagligen ligger den fel för mina spridare (ärligt talat vet jag inte vilket tryck som är optimalt men det finns säkert på nätet)

Måndag och tisdag kan bli fina dagar i bilen med laptopen på högerstolen och solen i ögonen...

Om bara Murphy och hans lagar håller sig borta.

Link to comment
Share on other sites

Kan vara så att du bränt trissorna för bränslepumpen (dom är inte dom starkaste tillverkade).

Ett vanligt relä kan ge en bakspänningspuls som knäcker dom, jag fick löda in en diod på ena relät för att fixa problemet.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

En skyddsdiod över reläspolen är alltid att rekommendera när det är elektronik som styr, är ju inte alla transistorer som har inbyggd skyddsdiod...Strecket mot plus :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

- tempgivarna ska kalibreras. Undrar om det inte är en bug i Megatune, jag får det inte att lira i Celsius. Lösningen blir att konvertera till Fahrenheit och se om det biter.

Om du använder Easytherm för att kalibrera givarna så måste datorn vara inställd på Engelsk (Amerikansk) standard. Har med hur tal skrivs att göra (en bugg)...

Link to comment
Share on other sites

Easytherm behövs inte, det finns inbyggt i mina prylar.

Hursomhelst; nu har jag bara ett litet bekymmer att lösa innan det ska provköras.

Jag lyckas inte få någon kontakt mellan laptopen och bredbandslambdan och det gör mig vansinnig!

Så här ser det ut:

1031538568_9d91aada35_o.jpg

så här långt är allt okej, innan jag trycker på knappen...

1031538578_6ba61907a0_o.jpg

Isch. Porten är det inget fel på - jag kör ju Megatune med samma. Logworks lirar inte ihop med porten av någon anledning.

1031538808_40ff81184a_o.jpg

Försöker med LM Programmer och där är det ingen hemma.

1031538948_f95e21bae3_o.jpg

Sen ska det alltid jäklas med sånt här också. Vet inte vad jag gör för fel. Det ska vara rätta filerna.

1031539004_01677d6ac7_o.jpg

Temperaturerna är satta till Celsius men inte är det vad som visas.

Sålunda har jag kommit över det värsta. Hoppas jag.

Eller så har det bara börjat!

Link to comment
Share on other sites

I kväll blev det en liten provtur!

Tyvärr går den lite för fett för att göra någon autotune-historia.

Nu måste det läsas mer i manualer för att ställa in allt så bra som möjligt innan jag testar det där med autotune.

Som läget är nu så ligger jag utanför fönstret, antagligen för att lambdan bottnar.

Jag har i och för sig kört på speed-density, ska prova alpha-N och se om det gör någon skillnad.

Om jag har fattat rätt så kan det bli svårt med vakuum när man kör med separata spjällhus och därmed trickigt att hitta rätt i mapparna.

Framåt helgen kanske det fungerar hyggligt.

Och hur löste sig lambda-kommunikationen?

Jo, jag laddade in mjukvaran i min stenålders-laptop och då svarade allt så fint.

Sedan funkade det också i min ordinarie dator, dock under förutsättning att jag vevar igång Logworks och allt vad det heter omedelbart innan jag börjar med annat, till exempel Megatune.

Det finns hopp!

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det likna nånting.

En runda runt stan med Autotune, lite lek med Megalogviewer, lite pyssel för att få lambdan att fungera utan avbrott.

Men det blir mycket körning framöver innan jag har hittat rätt blandning och tändning och sånt.

Än så länge upplever jag att bilen definitivt inte skänker mig mer glädje än med Weber-konfigurationen.

Känns mer syntetiskt att köra på något sätt.

När jag rattat in allt på rätt kanal blir det säkert bättre.

Och sedan ska verktygsväskan bestyckas om också. Multimeter och gasdriven lödpenna är nog finfint...

Link to comment
Share on other sites

Angående Gaslödkolv så , visst den e inte Locost :( men min har hållt i 15 år :) okej då nåra nya reservdelar...

men ELFA artikelnummer 82-526-37

Toffe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tog en liten åktur i går, trots både is och snö på vägen från garaget och ut på större väg.

Har knappt rört bilen sedan konbanekörningen i E-tuna.

Det fanns lite gammal soppa kvar i tanken som ändå ska tappas ur och intresserad passagerare, så var gör man?

Vedde fick en kylslagen och försiktig färd i högerstolen. Möjligen frös leendet fast på tänderna, men han såg lika nöjd ut då han hoppade in i sin bil och åkte vidare...

Fast nu är det färdigkört för i år.

Måste försöka samla ihop meg och fundera över eventuellt motorbyte.

Rent estetiskt (och förstås bättre ur både vikt- och effektsynpunkt) är det hetaste alternativet en tvåliters Duratec.

Då kommer - har jag för mig - avgasröret ut på höger sida, något som underlättar bytet.

Känns lite jobbigt att byta hela karossidan med allt vad det innebär av färgskillnad och mitt oproffsiga handlag med aluminiumplåt.

Hålet som "blir över" om jag väljer en vanlig tvåliters Zetec går liksom inte att använda till annat. Som luftintag i och för sig...

IMG_0389.jpg

Undrar förresten om det finns några billiga/balla bilgrejor i Malaysia, vi drar dit i månadsskiftet för ett par veckors avkoppling.

Det måste kollas upp!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fantastiskt underbart att kunna dra en repa med bilen så här strax innan jul.

Tog en tur i omgivningarna runt garaget i går, och visst drog det lite kallt.

Full värme (jag uppskattar verkligen att bilen är utrustad med värmepaket) och bra mössa på skallen gjorde att jag njöt i fulla drag.

Jag har under hela semestertrippen till sydostasien haft bilen i tankarna, sambon har velat se alla attraktioner på de platser vi besökt och jag är väl - milt uttryckt - kanske inte så jätteintresserad av grottor, fornlämningar, orkidéträdgårdar och liknande. Så jag har grunnat på det där eventuella motorbytet för att få tiden att gå.

Och det är verkligen inte lätt att lägga ihop alla plus och minus för att komma till beslut.

Ibland är jag alldeles för intresserad av att byta bara för att förnya, experimentera och lära mig av misstag.

Jag kan lika gärna byta ut orden:

Ibland är jag alldeles för intresserad av att byta bara för att fördyra, ställa till det för mig och slänga en massa pengar i sjön.

Visst, jag drömmer om en Duratech. Vad behöver jag då?

Motor. Vad kostar en beggad? Kanske 10-12 kakor om jag har tur, vilket i och för sig kan vara väl investerade slantar.

Sedan ska motorn passa mot lådan. 2800 spänn ungefär.

TYPE9BELLH.product.JPG

Nytt avgasrör, det drar nog 4-5 tusenlappar om jag ska köpa färdigt.

Oljetråg, ytterligare 5000.

Insug, ett par tusen.

Plus några tusen till övrig anpassning.

Allt kan säkert göras mycket billigare men det blir korsdrag i plånboken, den saken är säker. Lågt räknat 25000.

Då är det lika bra att satsa på en Hayabusamotor.

Plan B, att klämma ner min Zetecmotor som redan finns i garaget är mycket billigare men resulterar i att jag måste byta ut hela karossidan på högersidan för att bli av med hålet som avgasröret bott i. Trolig färgskillnad, lacken är trots allt 10 år och jag vet inte vad det är för färgkod. Jag ska plocka med mig ena framskärmen nästa gång jag åker till Luleå, en polare har bilfärgsbutik och han ska föröka fixa en likare. Men ändå. Trubbel efter vägen fram till genomfört byte, jag lovar.

Så var återstår?

Givetvis att behålla Pintomotorn. Den fungerar bra, är enkel men inte så modern, lite för tung egentligen och inte så sexigt rapp i karaktären. Men går den sönder finns ersättare i drivor på skroten.

Slutsatsen - just nu i denna stund - blir att jag lyfter ur motorn, byter diverse tätningar och packningar eftersom den har oljeläckage någonstans. Litet men irriterande.

Hyvlar topplocket några millimeter för högre kompression.

Petar dit en vassare kam och lättar svänghjulet en aning.

Sedan är det bara att fylla tanken med E85 och mappa för brinnande livet hos någon firma med rullande landsväg och Megasquirtkunnande. Det är skojigt att testa sig fram på egen hand men lite tradigt att låta halva sommaren gå innan all effekt är där den ska vara. Självklart provar jag att göra några mappar själv, kanske blir det bra, vem vet?

Kostnad då?

Kamaxelsats. 3000 spänn ungefär.

Packningssats. Allt som allt en femhundring skulle jag tro.

Plana toppen kan inte kosta så mycket, räcker en tusing?

Så går tankarna i dag. Ett bättre grenrör kanske också ryms inom rimlig budget.

Tidig morgon, mycket svammel blir det, eller hur? Fast min bil är ju inte direkt den enda som rullar med Pinto, och såvitt jag förstår så är det väldigt många som är väldigt nöjda med effekten för pengarna utan att vara hängivna snåljåpar.

Och så borde jag köpa en tätstegad drevsats till lådan. Och då behövs en annan slutväxel. Lika bra med diffbroms också. Stopp stopp stanna, nu skevar det iväg igen.

Om någon är intresserad att vara med och dela frakten från Rally Design så ska jag lägga en beställning, troligen strax efter jul.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ägnat dagen till att planera modifiering av ett grövre grenrör som ska få motorn att andas bättre. En riktig racepreppad topp ska lämnas in för diverse sätesjobb så snart jag hittar en firma som verkar pålitlig.

Sedan fick jag en snilleblixt - jag testar att köra motorn på E85 innan jag river skiten. Snille.

Med Megasquirt bör det vara en smal sak. Helt klart måste jag läsa på lite bättre, för efter att ha uppgraderat boxen med de senaste filerna fungerade ingenting. Bränslepumpen startade och stannade som om den vore styrd av ett blinkrelä. varvräknaren gick som en vindrutetorkare och bilen startade förstås inte.

Nu har jag visserligen läst på en del (blir ganska mycket pappersutskrifter när jag saknar internet i garaget) och fått motorn att tända.

I morgon ska jag baske mig se till att den både startar och svarar bra på gasen med sprit i tanken.

Innan toppen är fixad ska jag sysselsätta mig med att byta pedalställ och göra elsystemet mer servicevänligt, bland annat fixa så att mätare och sånt kan lossas utan att alla kablar rycks bort. Helst av allt vill jag sätta kontaktstycken som möjliggör att jag kan demontera scutteln utan att behöva krypa omkring under brädan i all evighet när allt ska tillbaka. Allt i en enhet helst.

Den gamla taunuskylaren ska bytas till en modern sak, jag har en på hyllan som härstammar från Volvo 460. Diverse luftstyrande plåtar ska jag också fundera på, motorn tenderade att gå varm i fjol. Både vid krypkörning i stan och vid konbanekörning. troligen är det kylaren som är ineffektiv, fläkten kan också misstänkas vara dålig på sitt jobb.

Ganska trevligt att småpyssla i garaget när det bara är mörkt, blött, grått och trist ute.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Ett gott råd så här i början av det nya fina året:

Ändra aldrig en fungerande kombination. :(

Jag har joxat runt i min nyuppdaterade MS-låda för att hitta tillbaka till inställningar som är acceptabla.

Motorn startar toppenfint men får alldeles för mycket sås vid gaspådrag. Nu finns det så många parametrar att ändra, frågan är om jag ens behöver hälften egentligen?

Om jag inte får skiten att lira i kväll så trycker jag in en gammal version av mjukvara.

Fast lite skojigt är det att vara i garaget och befinna sig i ett konstant irriterat tillstånd. Det är nog det som är poängen...

Link to comment
Share on other sites

I går upptäckte jag en, vad ska man säga, konstruktionsmiss eller kanske bortprioriterat av kostnadsskäl.

Det går inte att justera camber utan att lossa kulbulten från spindeln. Trist. Men jag hoppas det finns tillräckligt mycket material i bärarmen så jag kan borra bort gängorna och stoppa dit rätta prylarna (som av en händelse ligger på hyllan och skräpar):

DAR013.JPG

Inför sommarens konbanelekar vill jag ha möjlighet att snabbt kunna ändra inställningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte snygga till och rensa upp bland kablarna bakom instrumentbrädan samt göra både lång och kort rockad bland mätare och brytare. Nu sitter det en rad brytare i blickfånget och kontrollampor mellan mätarna, jag vill gärna ha lamporna i synfältet i stället. Troligen passar jag på att byta ut hela plåten.

Antagligen blir designen snarlik men materialet ett annat, jag har två alternativ: Plastbräda i kolfiberlook eller rostfri borstad plåt. Inte för att det egentligen är något större fel på den rosenpolerade aluminiumplåten - felet är att hålet (och min tillfälliga täckplåt) efter bilradion retar mig något oerhört.

panel.jpg

Kolfiberplastsjoket är 2 mm och jag misstänker att det kan bli ostadigt. Den rostfria plåten är 1.5 mm och blir förstås onödigt tung men jag tror att den borstade ytan fungerar bra ihop med mätarna. Bäst vore förstås att skaffa en rosenpolerad al-plåt men jag vet ingen som lagerhåller sånt. Eloxerad aluminium är också snyggt men nu finns den rostfria plåten i min ägo (tur att jag är hamster) och gratis är alltid trevligt och värt ett försök.

Rent elektriskt är planen att organisera så att samtliga kablar mynnar i ett eller möjligen två kontaktstycken, allt för att göra det lätt att demontera hela brädan.

Nu är det korta kablar, det är omöjligt att komma åt något på baksidan utan att antingen vara akrobat och krypa ner under rattstången eller försöka dra plåten bakåt (vilket innebär att ett antal flatstiftskontakter tappar fotfästet).

Nytt pedalställ ska också monteras för att dels få bromsvåg, dels öka utrymmet på längden. Jag räknar med nästan 10 cm bättre benutrymme plus bättre träffyta mellan fot och pedal, med nuvarande pedaler hamnar pedalen mitt under foten ungefär. Se bilden med bägge varianterna (minus gaspedal) på plats.

pedaler.jpg

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag inte har tålamod, grejor och kunskap när det gäller rosenpolering. Eventuellt kan jag (om poleringen är utförd på samma sätt) knycka plåten som sitter framför scutteln och göra en ny plåt som passar där. Då kan jag göra en "handskfackslucka" som passar ihop med panelen. Det ser lite tattaraktigt ut med en avvikande lucka.

Rosenpolerad plåt har jag hittat hos europaspares men gud vet hur den skulle se ut efter att ha misshandlats i frakten...

Nästa problem blir att (om jag ska försöka med rostfritt) karva upp hålen för mätarna. Kan nog bli jobbigt. Men å andra sidan är det ingen kostnad att försöka.

Jag kan ju i och för sig använda den digitala panelen som ligger och samlar damm på hyllan och strunta i de analoga mätarna. Väldigt snabbt och smidigt men samtidigt känns det helt rätt med stora fina klockor i den här bilen.

Link to comment
Share on other sites

som tipps... när jag skall göra hål i tunplåt på jobbet...tejpa den fina sidan med bred masktejp så man undviker repor...sedan VIKTIGT vänd på plåten och markera på BAKSIDAN var hålen skall vara... skaffa en bit markissolering eller liknande typ frigolit... lägg på din arbetsbänk... utrusta dig med en borrmaskin.. borra att hål som sticksågsbladet går igenom ,lägg plåten på frigoliten den skall nu vara så tjock så att inte sticks sågs bladet går igenom ner i bänken... sedan sågar man plåten med lätthet med sticksågen.. om alu markera var du skall ha hålen med en vass pryl och spruta på lite t röd så sågar du snabbt och lätt... i järn/rf kan kan spruta på lite 556 eller liknande för samma effekt... när du gjort allt rätt dvs markerat allt SPEGELVÄNTpå baksidan sågat och avgradat hålen, så drar man bort tejen och framsidan e snygg... om man använder billig skit masktejp.. så använd 2 lager, då sågspånen e vassa och kan repa genom tejpen.. man behöver ingen hålsåg för runda hål..men även där såga från baksidan så slinter man inte och fördärvar ytan...

rosenpolera med en liten sliptalrik på borrmaskinen som man för fram efterhand efter tex en linjal.. rad efter rad..

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag får nog ta och testa lite med sliptallrik, men det får vara en finkornig sak i så fall. Borde väl bli toppen om jag riggar pelarborren med en planka att rikta mot.

Link to comment
Share on other sites

det finns en del som polerat med en kork fäst på en axel i pelarbormaskinen med tex karborundum (ventilslippasta) autosol, tandkräm..beroende på hur hårt man vill påverka mateialet... du kan ju bearbeta din Rf plåt..

kan ju vara smart att bearbeta plåten och sedan göra hålen ..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Om jag rosenpolerar så får det bli på aluminiumplåt. Får väl åka till någon sån där hembrännar/vintramparbutik och kolla om det saluförs korkar i lite större diameter än vanliga vinkorkar.

Men det kan också bli som jag tidigare nämnde att jag lånar en bit från den rosenpolerade plåten i motorrummet (under förutsättning att den har samma rosdiameter och avstånd som brädan) och ersätter den med annan plåt. Jag tänkte ändå byta till mindre och lättare batteri (kan inte tänka mig att 62Ah behövs) och då kommer det att bli gamla hål som stör i den plåten.

Så här är tanken att instrument och lampor ska flyttas:

post-285-1200948595_thumb.jpg

Av någon outgrundlig anledning har bilens byggare valt att placera vippströmbrytare på första parkett och kontrollampor i periferin.

Lika illa är det med med varvräknaren som knuffats åt höger till förmån för hastighetsmätaren. Felprioriterat i min värld.

Tankmätare och oljetryck och temp och sånt får sitta kvar framför växelspaken. Jag gissar att det finns någon extrakanal på Megasquirt som medger att jag kopplar en redig varningslampa för vattentempen också.

Kontrollampan för dimbakljuset tas bort (troligen kopplar jag den lyktan som extra bromsljus i stället, ska fixa ett rött glas till backlyset också och koppla likadant där).

Det ska bli riktigt skönt att få rensa bort lite onödiga kablar och göra en ordentlig (men helt avskild) stam till Megasquirtgrejorna.

De sista resterna av ljudanläggningen (den avklippta antennkabeln och rester av högtalarledningarna) lämnar vagnen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äntligen lite garagetid. Bilen har fått sällskap av ett amerikanskt lowtech-åk som är tillfällig gäst under våren.

post-285-1206972074_thumb.jpg

Nu sitter bromsvågen på plats - och jag lovar att det är ett elände att byta från hängande till stående pedaler i en komplett fungerande och välbyggd bil. Jag vill helst inte riva isär allt för mycket eftersom det ena brukar ge det andra och sedan står bilen på pallbockar hela sommaren.

post-285-1206972084_thumb.jpg

Första tanken var att fästa vätskebehållarna direkt på cylindrarna, men efter lite funderande fick det bli väl synliga burkar. Lite lättare att upptäcka eventuella läckage då.

post-285-1206972096_thumb.jpg

Kopplingswire ska anslutas, frågan är hur jag ska göra. Pedalen är ju i princip ett plattjärn och i wireänden är det en ögla.

Vill hellre ha en gaffel i änden så det får antingen bli en tilljoxad gaffel på befintlig wire eller ett besök på närmaste bilskrot, någon bil borde ha en wire med gaffelände. Hur är det med gamla Ascona till exempel?

Jag tänkte ha bilen körklar och testad innan Stoneleigh-resan, men det är mycket jobb nu. Känns i och för sig skönt att få en väl tilltagen övertidslön innan vi åker. :racesmile:

post-285-1206972778_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...