Jump to content

Pegasus 7 Plus *Zetec+Weber Alpha, Quaife Typ 9*


Recommended Posts

Eftersom jag inte har möjlighet att löda ihop min DD7 inom överskådlig tid löstes körbehovet genom att inhandla en färdig bil. Idioti, javisst men man lever bara en gång.

Valet föll på en Pegasus strax utanför Enköping. Begärt pris 110 papp.

Det sitter en Pintomotor med ett par Weber 40, Typ9-låda och Taunusaxel bak.

Visst drar det iväg helt okej, dock inget man gör i brallan av. Och jag gillar övermotoriserat så det blir svårt att hålla sig från effektökning.

Viktminskning är redan bestämt.

DOM656_01.jpgDOM656_02.jpg

DOM656_03.jpgDOM656_04.jpg

DOM656_06.jpgDOM656_07.jpg

Besiktade i morse och det gick som en dans. Killen som fick äran ålade sig ner i sittbrunnen sedan han tagit av sig skorna (det är trångt bland pedalerna) och drog iväg med fullgas.

Inga bekymmer.

Sedan har jag testat bilen på en tjugomilarunda med obligatoriskt trassel...

Varvräknaren gick som en vindrutetorkare, motorn hade eldavbrott på ett par cylindrar och jag misstänkte till en början att stiften hade slagit igen.

Efter en stunds förenklad felsökning hittade jag en liten box med kablar till tändspolen. Övervarvningsskydd, justerbart, fabrikat Omex. Bort med tåtarna och sedan gick motorn som en dröm.

Övrigt på att-göra-listan:

- Modifiera vevhusventilationen. Trots i princip obefintlig vevhuskomp trycker det olja ur påfyllningslocket.

- Kasta stereoanläggningen i närmsta sopbinge och lägga igen hålet i intrumentbrädan.

- Modifiera avgassystemet. Nu sitter det någon form av ljuddämpare under värmeskyddet (har inte hunnit kolla vad det är för modell) och därefter fortsätter röret genom ett hål i bakskärmen och mynnar ut längst bak. Jag gillar inte trumpetandet som uppstår när det är lång sträcka mellan ljuddämparen och rörets slut. Antingen monterar jag en till dämpare längst bak om det är fysiskt möjligt (det kanske finns nån superslimmad modell) eller så - vilket är mera troligt får det bli en effektivare dämpare på ursprungsplatsen med avslut sedan röret gått genom bakskärmen, riktat neråt. Jag är 43 år och har tröttnat på brölande bilar med låg effekt. Undrar förresten vad grannarna tänker i natt vid tretiden då jag ska backa in bilen i garaget under kåken...

- Bygga om förarstolens underrede och om möjligt minska ryggstödets lutning. Jag vill sitta längre bak och det borde vara möjligt att komma 7-8 centimeter till. Eventuellt tar jag stolarna som är tänkta till det andra projektet.

- Optimera pedalernas inbördes avstånd, smalna av gaspedalen o.s.v

- Möblera om lite bland strömbrytare och kontrollampor. Jag vill ha lampor i synfältet, inte vippströmställare.

- Inhandla trepunktsbälten, det blir krångligt med de fyrpunktare som sitter där nu. Låter dock de andra sitta kvar för buskörning.

- Undersöka om det går att avlägsna reservhjulshållaren utan att det blir fula hål i blickfånget. Kanske går regplåten att placera över hålen. Onödigt att släpa på den vikten.

- Överväga att byta till 13- eller 14-tumshjul med moderat bredd. Behövs verkligen 225:or på en sån lätt bil? Viktbesparing!

Och jag som skulle köpa en bil och bara köra, inte lägga ner tid och pengar på ovanstående. prop.gif

Men det är enkla grejor som jag orkar med rent fysiskt, och en sommarkväll med öppna garageportar är riktigt skönt.

post-285-1181683727_thumb.jpg

post-285-1181683738_thumb.jpg

post-285-1181683746_thumb.jpg

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Garatulerar till en fin bil. det verkar som ett bra köp och de slantarna ska du inte förlora på snarare tvärtom.

jag kör med OMEX övervarvsskydd och det funkar kanon. det är ju ställbart mellan olika cylinderantal också. har heft det i flera år på både 4 o 6 cyl.motorer.

Link to comment
Share on other sites

lycka till med renoveringen/modifieringen till din standard/behov...

visst är det kul man (du) köper en ``färdig´´ bil och vipps skall det moddas... det är rätt. det är bara du som vet bäst vad du vill ha och behöver.. och frun när kontot behöver förstärkning :rolleyes:

lycka till och krya på dig..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Sitter och letar efter fakta gällande vikten på däck och fälgar.

En bred aluminiumfälg (7x15) av billigt snitt plus brett (225) standarddäck väger rimligen väsentligt mer än en smalare 14-tumsfälg med r-däck. Kanske rentav 13 tum kommer i fråga.

Någon som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

IMG_0389.jpg

Här bakom gallret döljer sig en "Simons"-dämpare, en lång sak. Tror den heter "Tubex". Dämparen förefaller vara 2.5 tum med påsvetsade tvåtumsändar.

Funderar starkt på att ersätta med två stycken dämpare i serie - en "Handy" och en "Slim". Dessa har större ytterdiameter (125 mm mot nuvarande 100) och totala längden blir något längre om jag kapar ändrören något. Hoppas genom detta få ner bullret en aning. fast det kanske inte blir någon skillnad, vad vet jag?

IMG_0390.jpg

Det här rostfria resonansröret har jag plockat bort.

IMG_0398.jpg

... och ersatt med den här lilla böjen. Trumpetljudet försvann men mina medelåldersöron vill ha ännu tystare avgaser.

IMG_0387.jpg

Hålet som uppstår när jag avlägsnar stereon kommer troligen att bli lite större och få en öppningsbar lucka, ett handskfack helt enkelt.

Men det blir svårt att få något som funkar ihop med panelens rosenpolering. Får nog köpa en kork i lämplig dimension och försöka efterapa mönstret så gott det går. Någon som har bättre idé om hur jag ska göra?

IMG_0388.jpg

Nytvättad. Ska åka iväg och vaxa nu. Och polera de blanka delarna.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Det värsta är att jag hela tiden gör listan på saker som bör förbättras längre och längre.

Håller på att köra runt lite kylarrensning nu, lika bra att fixa sånt innan det blir riktig sommar.

Jag vill ha driftsäkerhet. Ny termostat och ny fläktrem är på plats. Ny glykol och ny bromsvätska står på tur.

Givetvis började det ösregna i dag när jag sysslade med vaxning - men nu har det klarnat upp och det kan möjligen bli en liten sväng till Ulva Kvarn på tisdagsträff.

Om vägarna hinner torka upp. Man blir ju så fasligt genomsur vid minsta vattenpuss.

Link to comment
Share on other sites

Nya ljuddämpare monterade - och jag har nog fått ner ljudnivån en aning. Tyvärr blev det lite för dåligt mellanrum mot sidoplåten, knappt 5 mm och jag har på känn att lackeringen kan brinna upp.

Ska försöka tillverka några små böjar i både fram och bakkant för att flytta ut ljuddämparna en cm. det gamla värmeskyddet går troligen att återanvända trots större ytterdiameter på dämparna. 125 mm mot tidigare 110. Möjligen letar jag upp någon ny trekantsfläns om det går att uppbringa.

IMG_0487.jpg

Höger bakdäck tar i skärmkanten vid extrema situationer, och innan jag skaffar smalare däck ska jag fimpa spacerplattorna som är 40 mm tjocka och ersätta dessa med 10 mm-plattor.

IMG_0490.jpg

Vevhusventilationen består av små slangar, 8 mm. Resultatet blir att det trycker olja via påfyllningslocket. Ny slangnippel ska inhandlas och monteras i ventilkåpan - gärna halvtumsanslutning för slangen. Ny behållare ska jag också smida till, eventuellt modifierar jag ett expansionskärl till någon kylare.

IMG_0492.jpg

Någon som känner till något bra kromputsmedel som fixar illa åtgångna avgasrör?

Tänkte la med mig hela skiten och terapiputsa när vi har det lugnt på jobbet om kvällarna.

IMG_0491.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avgasrören är väl inte kromade? Är det rostfritt finns betmedel. Tala med en firma som svetsar i rostfritt. Polera efter med maskin, Autosol eller liknande.

BTW, var inte skälet till inköpet av Pegasus att du skulle ta det lugnare och vila ryggen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jodå, men såna här små jobb tar inte så lång tid i anspråk och innebär inga lyft att tala om.

Att ljuddämparhistorien hittills tagit tre garagedagar (en timme åt gången) i anspråk visar ungefärlig kapacitet. :(

Men köra omkring med bilen går alldeles förträffligt! :eclipsee_steering:

Och då vill jag vara diskret mot omgivningen - främst grannarna. :toot:

Link to comment
Share on other sites

Det här med ljudnivå är ju alltid ett problem. Man vill ju inte skrämma slag på grannarna, samtidigt som man inte vill att bilen går slött. Det är en svår avvägning.

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Jag skulle ju egentligen bara tanka och köra :image018: men det drar alltid iväg.

Fast det är väl det som är poängen - att aldrig bli riktigt färdig med bilen. Det gäller tydligen också om man, som jag, köper körklart.

Link to comment
Share on other sites

Bilen ser inte lika maffig ut bakifrån utan spacerprylarna.

Men det jag jag leva med. Dessa klumpar måste väga närmare ett kilo styck. Inget aluminium där, snarare tyngsta stålet som kan finnas...

Nu kan jag med största säkerhet köra lite hårdare även med passagerare i högerstolen, för det är höger bakhjul som legat och svarvat mot skärmkanten vid gupp och när jag kört rondell i rakt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Körde en lite hastigare runda i dag innan jobbet kallade.

Öppnade huven för att kolla så allt var okej efteråt. Det var otroligt varmt under locket, och nu börjar mina tankar på att polera upp mitt rostfria grenrör avta.

För att få ner tempen tänker jag testa med sånt där avgasbandage - det kan knappast vara bra att ha hög temperatur i motorrummet. En annan detalj är givetvis luftens väg sedan den passerat kylaren. Är luftväxlingen tillräcklig? Förmodligen är det svårt att åtgärda det eventuella bekymret utan att börja kapa upp ventilationshål här och där. Kanske kan jag smida till en kåpa bakom kylaren som styr den uppvärmda kylluften nedåt/åt sidorna, men då står förstås övrig luft stilla.

Egentligen orkar jag inte göra några större ändringar, bilen har ju fungerat för tidigare ägare och borde lira för mig också.

Men bandage får det bli i alla fall, kostar inte så mycket pengar och tar lite tid i anspråk.

Link to comment
Share on other sites

"Egentligen orkar jag inte göra några större ändringar, bilen har ju fungerat för tidigare ägare och borde lira för mig också.

Men bandage får det bli i alla fall, kostar inte så mycket pengar och tar lite tid i anspråk."

Tips: Om du blöter bandaget innan du virar om det så sticks det inte lika jäkligt i fingrarna efteråt och du kan också sträcka det lite ner än när det är torrt.

Edited by Falcor
Link to comment
Share on other sites

Jag lindade i förrgår (torrt) och givetvis saknades det tre-fyra varv från att bli perfekt.

Men jag får komplettera senare.

900SS verkar alldeles riktigt vara blinkersdonator. Bra att veta!

Funderar på att försöka sänka tempen i motorrummet ytterligare. Till exempel genom att forma aluminiumplåt till en trumma som transporterar varmluften från kylaren nedåt framför motorn.

Fast då kanske det blir för lite tilluft i motorrummet - och då ventileras väl inte övrig värme bort. Provar nog att göra trumman i kartong och tejp först och kör en liten provtur.

Vill helst slippa ta upp fler hål i karosseriet. Rättare sagt jag ska inte såga i plåten överhuvudtaget.

Men det är en fråga som är lågprioriterad. Först och främst vill jag köra.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stigge

Grattis till en mycket fin bil!!

Jag gillar hela interiören men speciellt de dubbla störtbågarna, vet du om de är köpta eller byggda?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

jopps.. det är den.. iof låg annonsen på NSXen kvar i 3-4 veckor efter att jag köpt den så de e nog inget ovanligt att folk inte raderar annonserna..

Link to comment
Share on other sites

Det var någon granne som hade lagt in annonsen tydligen, oklart varför. Han kanske inte har tillgång till nätet hemifrån.

Men det kanske inte har ringt någon fler spekulant - jag skulle bli galen om det ringde stup i ett på en såld bil.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett par timmar avklarade i garaget.

Brandsläckaren sitter på plats, huvudströmbrytaren har fått sin plats bestämd men jag saknade tillräckligt lång pluskabel - fixas nästa jobbkväll.

Oljudet som uppstår vid nedfjädring bak härstammar i första hand inte från närkontakt mellan skärmkant och däck. Tyvärr måste jag säga.

Det är medbringaren/bultskallarna vid bakaxelns binjong som nöter mot ena ramröret, en diagonalsträva längst bak i kardantunneln på höger sida.

Lyckligtvis tror jag det är relativt enkelt att åtgärda. Bort med högerstolen, borra ur nitarna till aluminiumplåten vid tunneln och modifiera röret på något sätt.

Jag har inte funderat så mycket på hur det ska se ut, det löser sig när jag klätt av tunneln. Innan dess ska jag försöka mäta och kontrollera att bakaxeln sitter där den ska - det kan ju teoretiskt vara så att den är förskjuten i sidled till höger eftersom det är kontakt mellan däck och skärm på högersidan också (dock tror jag att det problemet beror på gjutformsfel).

Den dagen den sorgen. Det är inget akut, bara en sån där irriterande detalj som inte ger mig någon ro.

Vid tillfälle ska jag demontera en bakfjäder och se om det går att avläsa några data. Varken jag eller tanten är lättviktare och det kan bli aktuellt med andra fjädrar.

Någon gång i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Dagens garagestund, kort och inte så intensiv.

748858630_52045ca515_o.jpg

Kollade bestyckningen på Weber 40-gasarna som ska ersättas inom kort, antingen blir det ett par 45:or (tillfälligt) eller så smackar jag dit spjällhusen och Megasquirtgrejorna direkt.

Har på känn att det kan öka flåset.

Halsringarna är i nuläget 30 millimeter och det är för smått för en tvålitersmaskin, snarare lagom för en 1300-kubikare.

Det som återstår inför insprutningsinstallationen är att montera triggerskiva och givare samt bränslepump. Fast det är väl tusen andra detaljer jag glömt också...

Beslutade mig även för att försöka fastställa kamaxelns data.

Gick inget vidare. Stämpeln i ändan; 235.198 säger inte så mycket. Kan möjligen var en Nisse Hedlund-logga i slutet men det är ytterst osäkert.

Det var så jäkla fuktigt i luften, svetten rann efter cirka en minut och då var det trevligare att åka hem och softa.

Link to comment
Share on other sites

Röret åker automatiskt i soptunnan - jag ska montera en annan sorts luftfilter, blir Pipercross antagligen.

Otroligt korkad placering förresten, hur tänkte konstruktören?

Och förgasare är alltid bra att ha på lager. Inte till salu i nuläget! :P

Link to comment
Share on other sites

Det blev en otroligt stor skillnad i bilens karaktär sedan jag slängde dit mina 45:or i stället för 40-prylarna.

Med rätt bestyckning blir det säkert ännu bättre drag - men det blir inget munstycksjobb nu. Spjällhusen väntar på montering inom någon vecka. Ska bara få tummen ur hålet och få triggerhjulet med givare på plats, sedan ska det rattas insprutning.

Link to comment
Share on other sites

Det går framåt.

Lossade reservhjulet i kväll, inklusive det rejäla rostfria fästet.

Visserligen hängde fästet i kabeln till skyltbelysningen men enligt vågen vägde det nästan sex kilo.

Hjulet vägde dryga 20.

Valet är enkelt. Bort med rubbet!

Nackdelen är att det blir några ganska fula hål i baken på bilen:

802120770_1298d864da_o.jpg

Får väl skaffa såna där täckbrickor och lackera i gult. Eller tapetsera med klistermärken. det runda locostmärket kan kanske hamna där bak.

Vad väger tre stereohögtalare plus radio? Det är nästa del i viktjakten.

Luftfiltret med box väger tungt och ska ersättas med ett nytt lätt pipercrossfilter.

Sedan vet jag inte om det är så mycket mer att jaga - förutom min egen vikt då.

Säg att jag lättat bilen 30 kilo genom dessa åtgärder (punkasprejen väger i och för sig några hekto), det blir fem-sex gratishästar!

Sedan får det vara bra för den här gången. Förutom installation av Megasquirt...

Tyvärr jobbar jag såna där härliga 13-timmarsskift mest hela sommaren med en eller möjligen två fridagar per vecka, därför blir det långsamt tempo med bilen.

Å andra sidan fyller det på ganska bra på lönekontot (med knegarmått) vilket innebär mer stålar till den andra bilen.

Börjar faktiskt snegla mer och mer på mc-motor när det bygget ska återupptas.

Nu ska ju den här bilen bevaras intakt, eller åtminstone i återställningsbart skick, annars skulle jag byta stolar också. Känns ganska tunga jämfört med mina andra.

Men som sagt, jag vill kunna ta tillbaka bilen till ursprungsskick utan att det kräver stora insatser.

Att byta till Zetecmotor skulle till exempel innebära att avgasröret kommer ut på vänster sida, och där finns inget hål i sidan. Och vad gör man med hålet som blir över på höger sida?

Kan jag kanske dra avgasröret i en böj runt motorns framkant och ut genom det gamla hålet till höger? Tänkbart men troligen krångligt med värmeavledning, generatorplacering och annat kul.

Frågan är om en modern motor (som är lättare) kan motivera arbetsinsaten vid ett byte. Jag är tveksam i nuläget.

Link to comment
Share on other sites

Att byta till Zetecmotor skulle till exempel innebära att avgasröret kommer ut på vänster sida, och där finns inget hål i sidan. Och vad gör man med hålet som blir över på höger sida?

Kan jag kanske dra avgasröret i en böj runt motorns framkant och ut genom det gamla hålet till höger? Tänkbart men troligen krångligt med värmeavledning, generatorplacering och annat kul.

Frågan är om en modern motor (som är lättare) kan motivera arbetsinsaten vid ett byte. Jag är tveksam i nuläget.

Ett tips är att byta till en 1.6 Zetec den har avgassidan på rätt sida för dig.

Dock så vet jag inte hur det är med passformen mot växellådan.

// Nisse

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att popnita igen gamla hålet med en bit alu. Ser rejsigt och coolt ut :)

Kom igen nu Stigge, i med zetecen, du vet att det är rätt ;)

Link to comment
Share on other sites

Råkade lägga en spacer på vågen. FYRA KILO!

839111155_c277a5aeb3_o.jpg

Den stora bashögtalaren (två kilo) är borta, och ersatt med tunn aluminiumplåt plus billig högtalarfilt från Biltema.

839111269_643d5dd228_o.jpg

Så här ser tanken ut. Måste leda tillbaka retursoppan någonstans. Kanske använder jag det pluggade hålet till höger (troligt alternativ) eller så drar jag ett rör ner genom armaturen (efter att ha borrat ett hål givetvis).

839111277_b2992d45a2_o.jpg

Snålade och köpte soppapump på Biltema. Det ser ut att sitta backventil på trycksidan - men den kan jag väl lika gärna plocka bort? MS låter pumpen gå ett par sekunder ändå. Om jag fattat rätt...

839111143_a9d7d50fb3_o.jpg

Tog en tur till Stockholm i dag, bland annat till Roadster-Bosse. Köpte en justerbar bränsletryckregulator och sedan var det bra för i dag. Jag gick förresten därifrån med en ny tps också, trots att det blev oändligt mycket dyrare än att leta fram en passande på bilskroten. Å andra sidan är det en tänkbar felkälla mindre när jag sliter mitt hår med Megasquirtinstallationen.

839119971_2dabcf141d_o.jpg

Ett besök hos Sollentuna Bildemontering (alla skrotar i Uppsalatrakten är märkligt nog semesterstängda) resulterade i en lufttempgivare från en Sierra och bränslefilterhållare från en Saab. Hoppas den fungerar - och är av rätt modell.

839111039_7993e688cb_o.jpg

Så här rent, tätt och torrt är det i motorrummet. Efter 30 mil bitvis hård körning. Inte en droppe, ingen fukt någonstans, jag är förbluffad.

839111051_fc52370a15_o.jpg

Gick förresten in till en av de stora bildelskedjorna häromdagen i akt och mening att köpa nya o-ringar till spridarna, helt vanliga standard Boschartiklar från en Volvo 740. Jag höll upp den lilla saken och frågade killen bakom disken om han hade hemma nya ringar till en dylik.

Jag höll på att smälla av när ynglingen tittade på detaljen med rynkad panna och utan att genera sig frågade: -vad är det för något? Spridare till bränsleinsprutningen, sa jag. Volvo, saab, opel, vad som helst. Ringarna är nog samma till alla.

Expediten drog fram standardfrågan.

- VAD HAR DU FÖR REGISTRERINGSNUMMER?

Inte en aning, svarade jag.

Fram med sortimentlådan bakom disken, den var glest befolkad. Han hittade förstås inget som passade.

Jag kommer aldrig att besöka den butiken igen. Nu har jag två på den listan. Mekonomen i Solna också.

Link to comment
Share on other sites

:icon_offtopic: :icon_sorry:

Jag tycker att det almänna förfallet bakom disken på biltillbehörsaffärerna

har gått skrämmande fort de sista åren...

Många av de man möter som står där bakom disken verkar knappast

handplockade för jobbet utan istället möter man ofta vad som mer liknar

ett "moppe glin" än en bilmekaniker. Ofta totalt oerfarna av bilar och skruvande

och mer intresserade av Playstation3 och x-box360 än av att få olja under naglarna.

Slänger man som i ditt exempel upp en spridare på disken och ber om en o-ring så fattar de inte

vad du pratar om. Men hade du ställt en fråga om när nästa expansionpack till

world of warcraft kommer, eller hur långt ner mot knävecken byxröven slutar på

50 cents nya brallor så kanske du fått ett riktigt uttömmande svar.....tyvärr....

Visst finns det undantag även här, men nog går det generellt sett "utför" för biltillbehörs

butikerna i detta avseénde.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...