Jump to content

Krångel Med Bromsok Bak


Baalzamon

Recommended Posts

Jag håller på att krångla med bromsarna bak på bilfan. Spindlarna finns för bromsok från sierra eller golf, och jag valde golf. Sedan läste jag någonstans att man kan använda ok från golf mk III eller IV, och de från fyran är bättre. Sagt och gjort, jag köpte två ok på biltema, som bara hade ok passande mk IV.

Men dom passar ju inte!

Irriterande, så jag tar kontakt med Bosse på Roadster. Golf III skall det vara säger han. Skit också, nu blir jag osäker. Vad passar och vad passar inte? Eller har jag fått spindlar anpassade för sierra av misstag? Hur skall man kunna veta det, köpa ok från sierra och golf III bara för att testa kanske, men det tror jag inte min plånbok skulle tycka om. Enligt info jag fått på westfilds engelska märkesforum, så skall det vara samma avstånd mellan hållen på golf och sierra, så det går inte lätt att mäta sig rätt heller.

Hopplöst läge, när kunskaper verkar saknas från alla parter. Men kanske någon här har någon idé? Det finns ju några westfieldägare här faktiskt. Och sierrans bromsar tror jag det finns sveriges bästa kunskap om här.

Som ni ser på bilderna så sticker själva delen med kolven in alldeles för mycket, öronen på spindeln där oket skall skruvas borde vara flera centimeter längre ut. Någon kanske har sierraok och kan jämföra?

caliper.JPG

golfornot.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ni har förstås helt rätt, det var ett hjärnsläpp från min sida. Självklart saknar jag den andra delen. Jag borde veta efter alla gamla bilar jag lagat, men tanken slog mig helt enkelt inte. Tur man har er, vad skulle man annars göra!

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam Balzamoon, jag köpte två bakre ok och ett par renoveringssatser. Till min förvåning blev det ett par gummi-muffar över. Konstigt! Tog väl en sådär 2 veckor innan jag förstod att det kanske saknades ngt mera... hehe...

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har oxå golf ok bak som jag köpte av Bosse på Roadster och upptäckye nyss att skivorna som följde med är för små så att det fattas 7-8 mm skiva för att det ska slita på hela belägget. Ganska allvarlig tabbe av Bosse eller Westfild eftersom när belägget slitits ner en bit går dom i hop ovanför skivan med resultat att bromsarna bak försvinner...

post-213-1188720326_thumb.jpgpost-213-1188720261_thumb.jpg

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lyfter denna tråden lite igen.

jag har tänkt använde Golf IV bromsok bak. Jag har varit på skroten och fyndat bromsokshållare (ligger i elektrolysbadet).

Jag tänker använda Saab 900OG spindlar bak så jag jobbar just på att få till en adapterplatta för Golf oken.

Jag undrar vad den bearbetade klacken på bilden är till för. Något mothåll eller stöd som behövs?

Någon som har en bild på hur det ser ut på en Golf eller en Westfield?

(Kenneth dina bilder ovan är väldigt bra för att se hur Westfield gjort, men tyvärr kan man kan inte se den delen där klacken sitter. Har du möjlighet att ta en bild från andra hållet?)

post-1216-1196714332_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har också köpt Westfields bakhubbar och dessa med golf-montering.

Från Westfield har jag fått följande info:

"I think the callipers are from the MK4 golf's and also the Audi A3 and A4 of about 2001 on wards."

När det kommer från Westfield borde det väl stämma? :)

Jag letar just nu större bromsok med handbroms till dom här hubbarna. Wilwood har något kit till vår bil, men det är gjort efter sierra-modellen av hubbar. Således passar dom inte (?).

Highspec har fina bromsok som enligt Bosse skall passa rakt på, men av någon outgrundlig anledning är det stört omöjligt att få ett svar från highspec :(

Finns andra alternativ på ok? Jag vill helst komma upp i ca 280-300mm skivor bak då jag har mittmotor i mitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju tänka fel :) men bilen kommer väga ca 1000kg inkl förare och soppa. Viktfördelningen blir ca 60B 40F varför det vid en inbromsning inte blir en lika stor vikförflyttning som på en bil med motorn fram. Standardbromsarna på en sjua borde vara dimensionerade för att det är mycket mer vikt över framhjulen än över bakhjulen? Således vill jag kompensera min större massa där bak genom att öka upp skivdiametern för att få bättre bromsande moment över bakaxeln.

Således ett mer jämt förhållande mellan frambromsar och bakbromsar.

Link to comment
Share on other sites

Ju sämre grepp man har bak ju mindre bromsverkan vill man ju ha bak eftersom en bil med bakvagnssläpp är mer svårkörd. Men blir bilen för baktung så vill man ju inte heller ha stor bromsverkan bak eftersom bilen då kan pendla runt. Att du skulle behöva så mycket extra bromsverkan bak att du måste uppgradera hårdvaran tycker jag låter överdrivet. Det ska tydligen finnas bromsverkan så det räcker och blir över i en locost om man kör med komponenter från en tre gånger så tung bil...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju förvisso helt sant. Men jag tänkte ju på att min bil väger mer än vad locostarna gör. En locost är väl byggd på gamla forddelar från fordar som väger runt tonnet väl? Så tre gånger så tung bil gäller inte för mig, utan då är det snarare samma vikt. Och då vill jag ha bättre bromsförmåga än vad som finns original :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...