Jump to content

Svarva Ner Ytan På Bromsskivor


Krolleg

Recommended Posts

Eftersom jag tyckte mina bakskivor såg hyfsade ut så bestämde jag mig för att jag skulle renovera dom istället för att köpa nya, så ner med dom i elektrolytbadet å sedan lite stålborste så såg dom nästan nya ut.

Det ända är ju att kanske 30% av den förut platta ytan på skivan är nu skrovlig av rosten som var förut.

Men jag tänkte det går väll att svarva ner skivan så den blir jämn igen? borde räcka med några tiondelars milimeter på varje sida.

Är det ok att göra så?

post-1164-1181383468_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att behövas tas mer än några tiondelar, mrn visst går det att svarva nån mm om man vill.

Annars kostar nya under tvåhundra på biltema!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet att dom är billiga. Men svarva kan jag göra själv (lr ja känner en som kan) så tänkte se om det blir bra.

blir nog att jag köper nya skulle jag tro. gjorde den där skivan lite på prov å se hur det blev innan jag målade framskivan, är ju alltid bra att lära sig färgen lite så man slipper rinningar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju ett minimimått på skivans tjocklek. Ibland står det på skivans periferi, ibland får man leta reda på det i nån reparationsmanual. Klarar du att få rent utan att skivorna blir för tunna så svarva på!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dedär med biltema igen...... :doh:

Jag köpte skivor där till min bruksbil och de var duktigt skeva efter bara

40-50 mil. Och det beror inte på monteringen eller att bromsarna legat på

eller något annat handhavandefel. De var så förbannat kass bara.

Jag satte dit nya vanliga brembo och sedan har allt varit lugnt. Jag vet flera som varit med

om precis samma sak med biltemaskit och några av dom har sedan fått nya skivor vid reklamationen,

andra har bytt leverantör av reservdelar.

Men vem fan vill hålla på och byta skivor stup i kvarten om man råkat ta fel låda i hyllan, även om man

kan få igenom en reklamation utan problem.....

Biltema har så skiftande kvalité på sina saker så man vet aldrig vad man får i lådan.

Ena gången kan det vara en acceptabel produkt nästa gång en andra eller tredjesorterings produkt.

Det är därför de kan vara billiga, så är det tyvärr...

Så ha det i åtanke när ni handlar där!

Gör det järna för all del, men var medveten om att du riskerar att dra en stadig nitlott att

sedan försöka bromsa med.

Hur många tior extra kostar skivorna hos konkurrenten? Är det värt det? Bara du själv kan avgöra...

Link to comment
Share on other sites

Om det inte kostar dig nåt så prova att svarva dom. Om det inte funkar så vet du det tills nästa gång. Så skulle jag iallafall gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag brukar köra en vedbodsvariant av rundslipning när jag råkar ut för risiga skivor...:

Bort med bromsoket, dra fast skivan på spindeln med muttrarna/bultarna och fram med vinkelslipen! :515: Bara att lägga skivan plant emot och slipa, bromsskivan drivs runt samtidigt som den slipas. När skivan har blivit någorlunda plan byter jag till ett slippapper för att få lite bättre ytfinnish. Locost! :D

Link to comment
Share on other sites

kan väl gå som nödlösning. problemet är att de ofta är tunnare ute vid än in mot navet och har man då flytande ok så blir det snebelastning på glidkolvarna och det kanske inte släpper när man släppt pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Viktigt att svarva båda sidor i en uppspänning, lossar du och vänder skivan får du oftast obalans som känns vid bromsning. Kör på långssamt varvtal i svarven ca 300 varv. För svarvning av skivor har jag tillverkat ett specialstål så jag kommer runt på "baksida" i samma uppspänning. Viktig att inte få något "skorr" så ytan på skivan blir dålig. Samt polera av uppspänningsytor med "flappdisk" så skivan hamnar så rakt som möjligt i svarven.

Link to comment
Share on other sites

får du "skorr" så kan du sätta en stor magnet på skivan. på den sida du inte svarvar för stunden så klart.

det finns till t.ex. bromsskivasvarvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...