Jump to content

Tickande Motor


Recommended Posts

Har kört min motor ca 5 minuter totalt i små omgångar. Först idag som jag fixade med en provisorisk kylare så jag vågade köra mer än en minut i sträck. Hursomhelst så tickar motorn. Det ska tydligen vara normalt innan oljetrycket kommit upp (hydrauliska ventillyftare), men hur lång tid ska det ta innan det inte tickar mer? På filmen låter det värre än i verkligheten, mikrofonen verkar tycka om mellanregistret bättre än basen... Oljetryck finns, jag har till och med haft av ventilkåpan och kollat så där finns olja (där var snustorrt innan jag startade den).

Några idéer?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

De riktigt gamla 16-v (OG 900)kunde ticka i nästan 1 timme om de stått länge enl. speedparts mekaniker. Kommer du upp till Emmaboda förresten??

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jag ska fylla på tanken (reservdunk...) och köra den lite längre ikväll, så får vi se vad som händer. Man kan tydligen lyfta ventilkåpan och känna på lyftarna så de känns stumma efter ett tag.

Men gör INTE om mitt misstag jag gjorde igår, tänkte först inte berätta det men va fan. Jag hade läst om detta med tickande på saabturboclub-forumet och hade för mig att man skulle lyfta ventilkåpan för att se om ventillyftarna skumma. Så jag lyfte av kåpan och tänkte att motorn måste väl gå för att de ska kunna skumma, och drog igång motorn... Fett hår har numera en ny betydelse i mitt vokabulär... Ja, jag kände mig som en jävla idiot. Idag hittade inlägget jag läst igen och det stod stumma inte skumma. Fördelen är att mycket blev rent och lite rosttåligt när jag torkade bort oljeskvättet...

När är Emmaboda?

Link to comment
Share on other sites

Det med maza känner ja igen..

and tickandet. på peugeot tar det mellan 15-20minuter minst innan det börjar lugna sig.. håller de på efter det så kan man i värsta fall hälla i lite stp ngt. kommer inte på va det heter.. har hjälpt på motorer där de har hängt sig.

Link to comment
Share on other sites

Pappa var och lyssnade igår, han har meckat mycket med bilar på "förgasartiden". Han tyckte inte alls det lät som ventil-tick, mer som slammer, metall mot metall. Så jag är mer inne på något annat än ventiltryckarna.

Kan det bli ett "klonkande" av dåliga lager? Börjar misstänka vevlagerras...

Kan tillägga att jag inte hörde motorn igång innan jag köpte den...

Link to comment
Share on other sites

Alltså, jag är ingen supermek men spontant låter det son du har nåt fel i motorn.

Visst tickar en motor innan lyftarna är fulla men det känns ju som det inte slutar att låta.

Lyssna med skaftet på en skruvmejsel så kanske du kan lokalisera ljudet lite bättre.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig meckat med bilar innan men nått fel är där allt...

Tyckte mig höra lite svagt tickande när jag startade motorn kall, och det ljudet var inte ens i närheten av klonkandet. Så jag har i princip uteslutit ventillyftarna, det ljudet ska tydligen vara ganska snällt, och mitt ljud gör att man vill ha hörselskydd på... Får väl skruva av sumpen och försöka känna på vev- och ramlager. Med tanke på hur det låter så borde man känna eventuellt glapp med "blotta handen".

Link to comment
Share on other sites

1 bar låter lite med kall olja. Det blir nog till att riva ner sumpen och titta inuti. Antingen är oljesilen igensatt, pumpen dålig eller stort inre läckage någonstans.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

kollade in din film på yuotube och kan nog säga att det är vevstakslager som är problemet, bara att byta,

vevenoch stakarna brukar klara sig.

När du har så lågt oljetryck så är det med en fingervisning att det är lagerskada.

Caper

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ljudet låter misstänkt likt en pinto som jag hörde för ca 6 år sedan! Den hade tyvärr ett skuret vevstakslager !

m :-) h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Hej jag var helt säker på att jag hade pajjat mina vevlager i helgen,jag var hade tänkt ställa av bilen för i sommar men jag beti hop och gick ut i garaget i kväll och det visade sig att rem skivan på veven var lös i bland har man tur.

Link to comment
Share on other sites

Finns lite olika knep för att lyssna sig till om det är ram, vev eller kolvknack. Tror att ramlagerna låter värst vid lite belastning men vevlagren skramlar på mest hela tiden. Minns inte exakt men det är säkert andra här som har koll på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag plockat ner motorn lite och jag är ganska säker på vad som orsakade missljudet. Ett vevlager är rätt mycket mer illa åtgånget än de andra, men inget är bra vad jag kan se. När man ser kopparrepor är det väl slut?

17605223363.jpg

Ramlagerna såg bättre ut (men inte bra) utom nummer 5 längst till vänster som är riktigt dåligt. Konstigt eftersom det är vevlager nummer 1 som är sämst?

Sen undrar jag varför 8 bultar var oljiga men 2 torra (de till överfall 2)?

17605223448.jpg

Vevaxeln såg bra ut, men jag ska plocka ur den och mäta.

17605294027.jpg

Link to comment
Share on other sites

du kan aldrig sätta underdimension om inte veven är slipad för det. ta och märt den med mikrometer på flera ställen så ser du om den är oval. och vilken dimension du ska ha. den kanske är omslipad i ett tidigare liv?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...